۰ نفر

بررسی دیه جنایات؛

شکستن سر چقدر هزینه دارد؟

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۲۹
کد خبر: 631398
شکستن سر چقدر هزینه دارد؟

دیه، نوعی مجازات و مالی است که مرتکب جنایت باید به زیان‌دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. در این گزارش از سلسله گزارش‌های مرتبط با نکات حقوقی دیه، قصد داریم به بررسی دیه «شکستگی سر» در قانون مجازات اسلامی بپردازیم.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۶۰۰ میلیون تومان و در چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب که ماه‌های حرامند، معادل ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. همه‌ساله با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلامی بانک مرکزی، نرخ دیه آن سال توسط رییس قوه قضاییه تعیین می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که در این گزارش‌ها منظور از دیه کامل، دیه کامل مرد در ماه‌های غیر حرام یا عادی است که برای محاسبه دیه زن باید مبلغ ذکرشده را نصف کنید.

دیه شکستگی سر در قانون مجازات اسلامی:

برای بررسی این موضوع در ابتدا باید بند الف ماده ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی را بررسی کنیم.

بر اساس بخش ابتدایی این ماده قانونی، دیه شکستن استخوان هر عضو، در سال ۱۴۰۱، یک پنجم دیه آن عضو است. به عنوان مثال، دیه هر دست، نصف دیه کامل است. میزان دیه هر دست، با توجه به آخرین نرخ دیه در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ میلیون تومان است. لذا، میزان دیه شکستگی استخوان دست، معادل ۶۰ میلیون تومان می‌باشد.

همچنین بر اساس بخش انتهایی این ماده، اگر شکستگی هر عضو بدون عیب درمان شود، میزان دیه آن در سال ۱۴۰۱ معادل چهارم پنجم شکستگی آن است. بنابراین در مثال دست اگر بخواهیم دیه شکستگی بدون عیب را محاسبه کنیم، میزان دیه معادل ۴۸ میلیون تومان می‌باشد.

پس از این توضیح به دیه شکستگی سر می‌پردازیم. به موجب ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی، جراحت‌هایی که موجب شکستگی سر شده، مانند دیه پیشانی، به چهار عنوان تقسیم می‌شوند:

۱) هاشمه: جنایتی که موجب شکستگی استخوان شود، گرچه جراحتی را تولید نکند؛ دیه آن، ده صدم دیه کامل می‌باشد که میزان آن، معادل مبلغ ۶۰ میلیون تومان می‌باشد.

۲) مُنَقَّله: جنایتی که درمان آن جز با جابه جا کردن استخوان امکان پذیر نباشد؛ میزان دیه آن، پانزده صدم دیه کامل است که معادل ۹۰ میلیون تومان می‌باشد.

۳) مامومه: اگر شدت جراحت به میزانی باشد که به کیسه مغز برسد، میزان دیه آن، در این حالت، یک سوم دیه کامل بوده که معادل ۲۰۰ میلیون تومان است.

۴) دامغه: اگر صدمه یا جراحت کیسه مغز را پاره کند، در این حالت علاوه بر دیه مامومه، مجنی علیه، مستحق دریافت ارش پاره شدن کیسه مغز نیز می‌باشد. در این وضعیت، فرد آسیب زننده، علاوه بر پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان، باید ارش پاره شدن کیسه مغز را نیز پرداخت کند که تشخیص میزان ارش با متخصص پزشکی قانونی می‌باشد.