۰ نفر

بررسی دیه جنایات؛

مشتی که دندا‌ن‌ را خرد کند چقدر آب می‌ خورد؟

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۳۴
کد خبر: 629340
مشتی که دندا‌ن‌ را خرد کند چقدر آب می‌ خورد؟

دیه، نوعی مجازات و مالی است که مرتکب جنایت باید به زیان‌دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. در دومین گزارش از سلسله گزارش‌های مرتبط با نکات حقوقی دیه، قصد داریم به بررسی دیه «دندان» در قانون مجازات اسلامی بپردازیم.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۶۰۰ میلیون تومان و در چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب که ماه‌های حرامند، معادل ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. همه‌ساله با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلامی بانک مرکزی، نرخ دیه آن سال توسط رییس قوه قضاییه تعیین می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که در این گزارش‌ها منظور از دیه کامل، دیه کامل مرد در ماه‌های غیر حرام یا عادی است که برای محاسبه دیه زن باید مبلغ ذکرشده را نصف کنید.

دیه دندان در قانون مجازات اسلامی:

دیه دندان، بسته به اینکه آسیب وارده بر کدام یک از دندان‌ها باشد، متفاوت است. 

بر اساس ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی، از بین بردن تمام دندان‌های دائم بیست وهشتگانه دیه کامل دارد؛ بنابراین مرتکب باید 600 میلیون تومان دیه بدهد.

همچنین تبصره اول ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی در خصوص دیه شکستگی دندان جلو و از بین فتن آن صحبت کرده است.

بر اساس این تبصره قانونی دندان‌های جلو که عبارتند از پیش، چهارتایی و نیش که از هر کدام دو عدد در بالا و دو عدد در پایین می‌روید و جمعاً دوازده عدد است، هر کدام یک بیستم دیه کامل دارد؛ بنابراین مرتکب باید در خصوص از بین رفتن هر یک از دندان‌های جلو، 30 میلیون تومان دیه بدهد.

تبصره دوم ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی نیز دیه شکستگی دندان عقب را پیش بینی کرده است.

دندان‌های عقب که در چهار سمت پایانی از بالا و پایین در هر کدام یک ضاحک و سه ضرس قرار دارد و جمعاً شانزده عدد است، هر کدام یک چهلم دیه کامل دارد؛ بنابراین مرتکب باید در خصوص از بین رفتن هر یک از دندان‌های عقب، 15 میلیون تومان دیه بدهد.