۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر مهمترین اخبار حقوقی در نوروز

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۰۴
کد خبر: 624931
مروری بر مهمترین اخبار حقوقی در نوروز

پربازدیدترین اخبار حقوقی و قضایی در ۱۳ روز آغازین سال ۱۴۰۱ را می‌توانید در این گزارش مرور کنید:

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ حواشی به وجود آمده در مسابقه فوتبال بین ایران و لبنان و دستور دادستان کل کشور به دادستان مشهد مقدس مبنی بر بررسی ویژه این موضوع، یکی از مهمترین اخبار روزهای نخستین سال ۱۴۰۱ بود. 

بازدید رییس کل دادگستری استان تهران از زندان اوین

رییس کل دادگستری استان تهران و هیات قضایی همراه به ‌منظور رسیدگی به درخواست‌ها، مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مددجویان از ندامتگاه اوین بازدید کرد و از اعطاء مرخصی به بیش از پنج هزار نفر از مددجویان در ایام تعطیلات نوروز خبر داد. علی القاصی، رییس کل دادگستری استان تهران در پنجمین روز از سال ۱۴۰۱ و در اولین بازدید خود در قرن جدید در جریان این حضور، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این ندامتگاه در جریان نحوه ارائه خدمات به مددجویان قرار گرفت.

القاصی و هیأت قضایی همراه ضمن استماع مستقیم و بدون واسطه مشکلات و مسائل مددجویان، دستورات لازم را به‌منظور حل مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها صادر کردند.

جزییات مصاحبه جذب اختصاصی آزمون قضاوت ۱۴۰۰

جزییات زمان، مکان و مواد امتحانی مصاحبه علمی جذب اختصاصی تصدی منصب قضا سال ۱۴۰۰ در هفتم فروردین ماه اعلام شد. بر این اساس فرایند مصاحبه علمی ثبت نام کنندگان جذب اختصاصی تصدی منصب قضاء از مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۷ آغاز خواهد شد.

همچنین زمان دقیق مصاحبه علمی هر داوطلب طی تماس تلفنی یکبار تعیین و ابلاغ می‌گردد و امکان تغییر آن وجود ندارد. عدم پاسخگویی به تلفن همراه در ۲ نوبت به منزله انصراف از شرکت در مصاحبه علمی است. 

پیگیری اولیه کشف حجاب، نیاز به دستور قضایی ندارد

به گفته رییس کل دادگستری استان اصفهان، کشف حجاب، مصداق جُرم مشهود است و قانون نیز به صراحت برای آن مُجازات و کیفر تعیین کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری، هفتم فروردین ماه در نشست مشترک قضایی انتظامی در محل فرماندهی انتظامی این استان افزود: برخی مسائل حجاب ریشه فرهنگی دارد و در حد قصور است که رفع آن هم نیازمند کار فرهنگی است اما کشف حجاب مصداق جُرم بارز محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: پیگیری اولیه این جُرم نیازی به دستور قضایی ندارد و نیروی انتظامی و دادستانی بدون افراط و تفریط و ذره‌ای تعدی از حدود و اختیارات قانونی خود اقدام به برخورد قانونی با مُجرمان خواهند کرد.

ورود دستگاه قضایی به ماجرای ازدواج یک دختر بندرعباسی

نهم فروردین ماه یک وکیل دادگستری توییتی خطاب به رییس قوه قضاییه برای طرح موضوع مشکل یکی از موکلان خود منتشر کرد. 

این وکیل دادگستری با اعلام اینکه «دختری سی ساله نزدیک به دو هفته است قصد ⁧‫ازدواج دارد و بعلت مسدود بودن کد ملی و محرومیت از خدمات اجتماعی بودن پدرش (محکوم مالی) توان ازدواج ندارد! دفتر ازدواج نمی‌تواند با این شرایط اذن پدر را اخذ نماید!» موضوع را رسانه‌ای کرد.

بلافاصله بعد از آگاهی تیم رسانه‌ای قوه قضاییه از مشکل بوجود آمده برای دختر جوان هرمزگانی موضوع با رییس کل دادگستری استان هرمزگان در میان گذاشته شد و در کمترین زمان ممکن دادیار شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس در نامه‌نگاری با رییس ثبت احوال شهرستان بندرعباس خواستار رفع انسداد شماره ملی پدرعروس جوان شد.

علاوه بر نامه ارسال‌شده همچنین مقام‌های قضایی استان در تماس تلفنی با ثبت احوال شهرستان بندرعباس پیگیر حل هر چه سریع‌تر مشکل خانواده مورد اشاره شدند که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این مشکل رفع شده است.

حواشی ورود بانوان به ورزشگاه مشهد

حجت‌الاسلام منتظری دهم فروردین ماه با بیان اینکه گزارشی درباره اتفاقات مربوط به ورود بانوان به ورزشگاه مشهد به دستش رسیده است گفت: اگر شرایط و امکانات ورود بانوان وجود نداشت، آقایان باید عقلشان را به کار می‌انداختند و بلیت‌ نمی‌فروختند.

دادستان کل کشور گفت: نه تنها عذرخواهی کافی نیست بلکه باید وجوه را برگردانند و عذرخواهی جدی کنند. این کار بسیار غیرقابل قبولی بود که انسان بلیت بفروشد و بعد راه ندهد. ظرفیت ورزشگاه مشخص است، بخشی که برای بانوان در نظر گرفته بودند هم مشخص است و باید مدیریت می‌کردند. این کار نشان‌دهنده ضعف مدیریت است و به سهم خود از این بانوان محترم با وجود اینکه  جزو وظایف ما نبوده عذرخواهی می‌کنم و امیدواریم دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

هشدار به روزه خواران

دادستان کل کشور در آخرین روز تعطیلات در نامه‌ای خطاب به فرمانده نیروی انتظامی گفت: کسانی که به هر دلیل روزه نیستند می‌بایست از تظاهر به روزه خواری خودداری نمایند و در صورت ارتکاب تحت عنوان اقدام به جرم مشهود با آنان برخورد قانونی لازم صورت گیرد و از آنجا که اتومبیل حریم خصوص تلقی نمی‌شود تظاهر به روزه خواری در خودرو نیز مشمول برخورد قانونی خواهد بود.