۰ نفر

غریب آبادی: عربستان باید پاسخگوی اعدام ۸۱ نفر در یک روز باشد

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲
کد خبر: 620305
غریب آبادی: عربستان باید پاسخگوی اعدام ۸۱ نفر در یک روز باشد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: باید مشخص شود اعدامی‌های عربستان در چه نظام قضائی محاکمه شده‌اند و اینکه چطور ممکن است ۸۱ اعدام در یک روز انجام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، کاظم غریب‌آبادی گفت: اعدام‌های روز شنبه در عربستان از چند نکته قابل بررسی است؛ نکته اول این است که این افراد در چه نظام قضائی و چه فرایند قضائی محاکمه شده‌اند و چطور ممکن است که 81 اعدام در یک روز انجام شود.

وی افزود: در فهرستی که اعدام شده‌اند، ممکن است برخی هم باشند که از منظر قضائی عربستان سعودی مجرم بوده باشند، ولی تقسیم‌بندی و گروه‌بندی افراد اعدام شده را که در رسانه‌ها دیدم، متوجه شدم تقریباً وجه مقابله ایدئولوژیک و عقیدتی با افرادی که احکام اعدام را گرفته‌اند، بسیار بالا و گسترده است و این جای خطر دارد.

غریب‌آبادی ادامه داد: نکته دیگر این است که این اعدام‌های گسترده باید هم از سوی کشورهای دیگر و هم از سوی سازوکارهای حقوق بشری محکوم شود و عربستان باید پاسخگوی این رفتار خود باشد و اعلام کند این 81 نفر چه جرمی مرتکب شده‌اند که به اعدام محکوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه عربستان ادعا می‌کند که اجرای این اعدام‌ها بر اساس قوانین کیفری این کشور است، افزود: هم درباره 41 نفر از اعدامی‌ها که شیعه هستند و هم درباره باقی اعدامی‌ها که شیعه نیستند باید بررسی شود که آیا از محاکمه عادلانه برخوردار بوده‌اند؟ باید مشخص شود آیا محاکمه بر اساس قوانین عربستان بوده یا محاکمه سیاسی بود و آیا اینها بیشتر زندانی عقیدتی بودند که اعدام شدند یا نه؟ اینها مواردی است که جای بررسی دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر اینکه تأسف‌آور است که سازوکارهای حقوق بشری و کشورهای غربی در قبال این اعدام‌های گسترده سکوت اختیار می‌کنند، گفت: گاهی اوقات یک حکم قضائی مثلاً در ایران صادر می‌شود و این کشورها داد حقوق بشر سر می‌دهند، اما در قبال اعدام 81 نفر در یک روز در عربستان سکوت کرده‌اند.

غریب‌آبادی در پایان با اظهار اینکه ما از کاری که عربستان انجام داده است نگرانی بزرگ داریم، گفت: سکوت کشورهای غربی اثبات می‌کند که رویکرد آنها به مسئله حقوق بشر، رویکردی دوگانه است. اینجاست که مشخص خواهد شد سازوکارهای حقوق بشری و کشورهای غربی در ادعای خود صادق هستند یا نه که جواب برای ما روشن است و آنها به دنبال استفاده ابزاری از حقوق بشر هستند.