۰ نفر

مهلت دوباره زندگی برای ۲ مرد اعدامی

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۷:۱۸
کد خبر: 614704
مهلت دوباره زندگی برای ۲ مرد اعدامی

دو مرد اعدامی که در دو پرونده جداگانه دست به جنایت زده‌ اند در حالی که برای اجرای حکم پای چوبه دار رفته بودند با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران موفق شدند از اولیای دم مهلت دوباره‌ ای برای زندگی بگیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایران، نخستین مرد زندانی کسی است که ظهریکشنبه دوم بهمن سال 95، در یک دفترخانه مرتکب قتل شد. وقتی مأموران کلانتری 164 قائم از درگیری مرگبار در یک دفترخانه واقع در محدوده میدان نوبنیاد تهران با خبرشدند به محل حادثه رفته و مشخص شد اردشیر- 65 ساله - فروشنده قطعه زمینی در خیابان پاسداران بوده که از دو سال قبل با خریدار ملک- امیر- اختلاف داشته است.

سرانجام با گذشت دو سال و هنگام انتقال سند مالکیت زمین دردفترخانه، بین مالک و خریدار مشاجره شدیدی رخ داد که درپایان، فروشنده از ناحیه سر دچار آسیب شد و به بیمارستان انتقال یافت. اما با وجود تلاش تیم درمانی، صبح روز بعد در بیمارستان جان باخت.

با مرگ مرد میانسال، موضوع به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد و به دستور بازپرس جنایی رسیدگی به این پرونده در دستور کار قرار گرفت.

متهم در تحقیقات مقدماتی گفت: حدود دو سال پیش، زمینی به متراژ 250 متر را از اردشیر خریدم اما طی این مدت او اقدامی برای انتقال اسناد انجام نداد. همین مسأله باعث اختلاف‌های شدید بین ما شد. تا اینکه در نهایت بعد از دو سال، اردشیر تصمیم گرفت که سند را به نامم بزند به همین خاطر باهم در دفترخانه قرار گذاشتیم.

روز حادثه در مقابل دفتر خانه با پسر اردشیر درگیر شدم اما با وساطت دیگران، درگیری پایان یافت. چند دقیقه بعد این بار با اردشیر دعوایم شد و در راه پله‌های مجتمع تجاری که دفتر اسناد رسمی داخل آن بود با اردشیر درگیر شدم. اما ناگهان او تعادلش را از دست داد، زمین خورد و بیهوش شد.

در حالی که امیر منکر هرگونه نقش داشتن در مرگ اردشیر بود، کارآگاهان به تحقیق میدانی پرداختند تا اینکه پس ازبررسی تصاویر دوربین مداربسته ساختمان مشخص شد که اردشیر به همراه وکیل خود و خریدار زمین در حال پایین آمدن از پله‌های مجتمع تجاری با یکدیگر درگیر شده و در یک لحظه امیر با چاقو ضربه‌ای به پشت گردن مقتول وارد کرده که همین ضربه باعث مرگ شده است.

بدین ترتیب بار دیگر تحقیق از امیر آغازشد که او این بار با مشاهده تصاویر به ناچارلب به اعتراف گشود و گفت: پس از درگیری و مجروح شدن اردشیر، برای اینکه ماجرا لو نرود، فوراً به طبقه بالا رفتم و چاقو را داخل سطل آشغال انداختم و به داخل دفترخانه بازگشتم و وانمود کردم که منتظر آمدن مقتول هستم.

با اعتراف متهم میانسال به جنایت، او به بازسازی صحنه پرداخت و باتوجه به درخواست اولیای دم برای قصاص، قضات دادگاه کیفری حکم به قصاص دادند. با تأیید این حکم در دیوانعالی کشور، مرد میانسال صبح چهارشنبه 4 بهمن در حالی که 5 سال و دو روز از زمان قتل می‌گذشت پای چوبه دار رفت.

اما در آخرین لحظات با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی پایتخت، اولیای دم راضی شدند به وی مهلت دهند تا چنانچه بتواند در زمان مقرر دیه درخواستی آنها را بپردازد از اجرای حکم قصاص صرف‌نظر خواهند کرد.

دوئل عشقی

دومین زندانی که صبح دیروز در زندان رجایی شهر، پای چوبه دار رفت اما توانست از خانواده مقتول مهلت بگیرد پسر جوانی به نام بهروز است.

وی از روز شنبه ۲۷ مهر سال 98 در جریان یک درگیری خونین که به خاطر یک دوئل عشقی بود از سوی مأموران کلانتری 121 سلیمانیه دستگیر شد.

یکی از دوستان مقتول به مأموران گفت: مقتول با دختر جوانی به نام شقایق دوست بود، بعد از مدتی شقایق دوستی‌اش را با مقتول به نام شاهین بهم زد و با بهروز دوست شد. از آن به بعد درگیری‌ها و کری‌خوانی‌های آنها با هم شروع شد. تا اینکه روز حادثه با هم داخل خیابان قرار گذاشتند و درگیری مرگباری رقم خورد. در ادامه تحقیقات بهروز بازداشت شد و به جنایت ناخواسته اعتراف کرد.

با اعتراف متهم و تکمیل تحقیقات، پرونده برای صدور حکم به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد. باتوجه به درخواست اولیای دم برای قصاص، اعتراف متهم به جنایت، بازسازی صحنه قتل و مدارک و شواهد موجود در پرونده، دادگاه حکم بر قصاص متهم صادر کرد.

با تأیید این حکم، سحرگاه دیروز متهم پای چوبه دار رفت که با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی پایتخت موفق شد از اولیای دم مهلت بگیرد.