۰ نفر

سخنگوی قوه قضاییه تشریح کرد؛

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده «کریپتولند»

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۲۷
کد خبر: 614033
آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده «کریپتولند»

سخنگوی قوه قضاییه به تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مربوط به رمزارزها پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، ذبیح الله خداییان در پاسخ به سوالی درباره موضوع رمزارز‌ها گفت: ریاست قوه قضاییه هفته گذشته تاکید کرد که بانک مرکزی به این مورد ورود کند و هرچه سریع‌تر آن را تعیین تکلیف کند لذا اگر بناست ساماندهی صورت گیرد هرچه سریع‌تر باید این اتفاق بیفتد و اگر هم قرار است ممنوعیتی اعمال شود، این کار صورت گیرد.

وی در رابطه با برخورد با کسانی که در این عرصه کلاهبرداری کرده‌اند، ادامه داد: تاکنون متاسفانه کلاهبرداری‌های زیادی از طریق همین رمزارز‌ها صورت گرفته است. پرونده‌های متعددی در دستگاه قضایی تشکیل شده مانند پرونده کریپتولند که تقریبا ۲۸۹ هزار کاربر داشت و گردش مالی شش ماهه آن حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود. البته از تعداد ۲۸۹ هزار نفر، فقط ۵۲ هزار احراز هویت شده‌اند.

خداییان با بیان اینکه میزان کلاهبرداری صورت‌گرفته در این پرونده حدود ۴۲ میلیون دلار معادل بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است، افزود: با اقدام بموقع دستگاه قضایی و ضابطین دادگستری قسمتی از اموال متهمان شناسایی و میان افراد متضرر توزیع شده است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های کلاهبرداری دیگری در رابطه با رمزارز‌ها داشته‌ایم اظهار کرد: در یک پرونده حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و در پرونده دیگری حدود ۱۶۸ میلیارد تومان کلاهبرداری شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد متاسفانه بحث کلاهبرداری و سوءاستفاده از رمزارز‌ها همچنان ادامه دارد، افزود: به همین خاطر بود که ریاست دستگاه قضا اعلام خطر کرد و هشدار داد دستگاه‌های متولی براحتی از کنار این موضوع رد نشوند چرا که شاهد افزایش تعداد کلاهبرداری‌ها در این بازار هستیم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه تعداد کلاهبرداری‌ها در این بازار افزایش یابد و تعداد بیشتری از مردم متضرر شوند، مسئولان مربوطه باید در این‌باره همکاری کنند. دستگاه قضایی حتما همکاری لازم را خواهد داشت تا از سوءاستفاده افراد سودجو و خسارت به مردم پیشگیری کند.