۰ نفر

جزییات فاز جدید آزاد سازی حریم رودخانه کرج با دستور محسنی اژه‌ ای

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۲۷
کد خبر: 607263
جزییات فاز جدید آزاد سازی حریم رودخانه کرج با دستور محسنی اژه‌ ای

رییس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قوه قضاییه ۲۷ دی‌ماه به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و در این راستا دستورات مهمی را در راستای مقابله همه‌جانبه، بدون اغماض و هرگونه خط قرمز با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند و همچنین قلع‌وقمع و تخریب بدون ملاحظه بنا‌ها و مستحدثاتی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های حکومتی و دولتی در حریم رودخانه‌ها احداث می‌شوند، صادر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، محسنی اژه‌ای در همان جلسه به بنا‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی و حکومتی در بستر رود چالوس که منبه اب شرب شهروندان است اشاره کرد و دستور داد بنای قدیمی متعلق به قوه قضاییه بعنوان اولین ساخت و ساز باید قلع‌وقمع شود و پس از آن بنای مربوط به وزارت نیرو باید تخریب شود.

پس از دستور رییس قوه قضاییه، ابتدا، بنای مربوط به دستگاه قضا و یک هفته بعد بنای متعلق به وزارت نیرو تخریب شد.

در ادامه اقدامات انجام شده در راستای آزادسازی بستر رودخانه کرج، صبح امرور نیز بنای متعلق به یکی از نهاد‌ها تخریب و روند تخریب بنای متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آغاز شد.

حسین فاضلی هریکندی رییس کل دادگستری استان البرز، درباره رفع تصرف حریم رودخانه کرج اظهار کرد: با توجه به دستور رییس قوه قضاییه مبنی بر آزادسازی اراضی و تاکید وی برای آغاز این کار با ساختمان مربوط به قوه قضاییه دوم بهمن‌ماه ساختمان این نهاد و نهم بهمن ماه ساختمان متعلق به وزارت نیرو تخریب شدند که روند کامل تخریب این بنا‌ها تقریبا به اتمام رسیده است.

رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به سایر ساختمان‌هایی که در بستر و حریم رودخانه کرج قرار دارند گفت: بصورت کلی متصرفان در دو دسته دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و اشخاص حقیقی جای می‌گیرند.

وی با بیان اینکه رییس قوه قضاییه دستور داد تا پیش از آنکه بخواهیم اقدامات مربوط به تخریب را انجام دهیم به دو موضوع محیط زیست و صدور ابلاغ‌های لازم توجه داشته باشیم گفت: با توجه به استعلام‌ها سازمان محیط زیست متوجه شدیم امکان سرایت فاضلاب ساختمانی به رودخانه وجود دارد و برهمین اساس رفع تصرف باید حتما صورت گیرد.

رییس کل دادگستری استان البرز ضمن اشاره به محدوده تصرفات صورت گرفته در حریم رودخانه کرج بیان کرد: از فاصله ۴ کیلومتری پل حامی تا آبگیر بیلغان بالغ بر ۱۰۰ متصرف و در فاصله ۱۶ کیلومتری بیلغان تا پایین سد کرج حدود ۴۲۳ متصرف حقیقی و حقوقی وجود دارد.

رییس کل دادگستری استان البرز درباره تعداد دستگاه‌های اجرایی که در منطقه دارای ساختمان هستند گفت: ۱۶ دستگاه حاکمیتی، دولتی، اجرایی، عمومی و نظامی دارای ساختمان‌هایی در این مناطق هستند.

حسین فاضلی هریکندی گفت: بعد از دستور رییس قوه قضاییه مبنی بر تخریب بنا‌های غیر مجاز در بستر رودخانه کرج جلسات متعددی با ادارات دولتی برگزار شد و تقریباً همه ادارات دولتی و نهاد‌های حاکمیتی اعلام آمادگی کردند که با رضایت خودشان اقدام به اجرای قانون کنند.

وی درخصوص مراحل آزادسازی حریم رودخانه کرج گفت: سه مرحله برای این کار در نظر گرفته شده است. مرحله اول آزادسازی، مرحله دوم ایمن سازی و ایجاد بستر برای اماکنی که خارج از بستر هستند و نهایتاً مرحله سوم، مرحله ساماندهی است تا مردم بتوانند از استفاده کنند.

وی با اشاره اینکه در نهاد‌هایی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آب منطقه‌ای، قوه قضایی و سازمان حفاظت از محیط زیست تقریباً وارد فاز دوم شدیم و باید ایمن سازی صورت گیرد افزود: بعضی از ادارات مانند اداره راه، اداره آب و فاضلاب و نیروی انتظامی هم مقدمات آزادسازی را انجام داده‌اند و امیدواریم تا آخر هفته جاری اکثر ادارات فاز اول یعنی آزادسازی را انجام دهند و بعد از آن بتوانیم وارد مرحله ایمنی سازی و نهایتاً ساماندهی شویم.

رییس کل دادگستری البرز با تاکید براینکه نزدیک به ۳ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر حریم و بستر دو طرف رودخانه کرج تا به امروز آزاد سازی شده است گفت: با اقدامات صورت گرفته نزدیک به ۱۸ درصد آزادسازی انجام شده است.

وی در پایان تاکید کرد: اکثر این ادارات قسمتی از بناهایشان در حریم یا بستر رودخانه بوده است لذا آن قسمت دیگری که خارج از حریم و یا طرح ساماندهی بستر است باید ایمنی سازی شود و دوباره دیوار احداث شود. بعد از آن وارد ساماندهی بخش آزاد شده و ایجاد دسترسی برای عموم مردم شویم.