۰ نفر

اقتصادآنلاین پاسخ می‌دهد؛

چه مجازاتی در انتظار «سهیل» و دوستان است؟

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۰
کد خبر: 604343
چه مجازاتی در انتظار «سهیل» و دوستان است؟

یک روز برای جذب مخاطب، دابسمش اجرا می‌کنند و روز دیگر با تلاش برای نشان‌دادن اندام خود در لایوهای شبانه و ادا و اصول‌های عجیب و غریب، سعی در افزایش فالوئر دارند. تا اینجا ممکن است اعمال مجرمانه‌ای هم مرتکب شوند اما لااقل مزاحمت فیزیکی و ترس و وحشت برای کسی ایجاد نمی‌کنند.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ بتازگی مد شده که برای افزایش مخاطب در اینستاگرام، تصاویری تحت عنوان دوربین مخفی می‌گیرند و با ایجاد مزاحمت برای مردم کوچه و خیابان، صحنه‌های به‌اصطلاح خنده‌داری ایجاد می‌کنند و سپس با استفاده از افزایش فالوئرها، تبلیغات می‌گیرند و به این ترتیب با آزار رساندن به دیگران، پول درمی‌آورند.

یکی از جدیدترین‌هایشان شخصی به نام «سهیل» بود که با کوبیدن کیک خامه‌ای به صورت آدم‌هایی که بی‌خبر از همه جا در حال تردد در خیابان بودند و فیلم‌گرفتن از واکنش آمیخته به وحشت آنان، برای خودش مخاطب دست و پا می‌کرد.

این فرد و تیمش چند روز قبل با دستور قضایی، توسط مأموران پلیس فتا ردگیری و دستگیر شدند.

اما باید دید اتهام این افراد چیست و چه مجازاتی در انتظارشان است.

ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از‌ کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

از سوی دیگر طبق ماده ۶۲۰، هر گاه این جرم در نتیجه توطئه قبلی و دسته‌جمعی واقع شود، هر یک از مرتکبین به حداکثر‌ مجازات مقرر محکوم خواهند شد.

از سوی دیگر با توجه به کسب درآمد امثال سهیل از این اقدامات، می‌توان کار آنان را مصداق تحصیل مال از طریق نامشروع دانست که طبق ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری، سه ماه تا دو سال حبس یا جزای نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده دارد.

اما به نظر می‌رسد باید قانونی با ضمانت اجراهای قوی برای مقابله با کسانی تصویب کرد که با چنین اقدامات مجرمانه‌ای سبب می‌شوند رویکردهای محدودکننده نسبت به فضای مجازی اتخاذ شود و در این میان کسانی که از این فضا برای کسب و کار مشروع و در مسیر صحیح خود استفاده می‌کنند، قربانی سودجویی عده‌ای معدود شوند.