۰ نفر

محسنی اژه‌ای؛

حل مشکلات استانی نیازمند کارگروه‌های تخصصی-بومی است

۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 590661
حل مشکلات استانی نیازمند کارگروه‌های تخصصی-بومی است

رییس قوه قضاییه گفت: مسائل و مشکلات اختصاصی هر استان دارای ویژگی و مشخصه‌هایی است که رفع آنها در وهله نخست به تعامل و هم افزایی عوامل و نیروهای استانی و بومی نیاز دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای قضایی استان گلستان اظهار داشت: موضوعات و مسائل گلستان از جمله خلیج گرگان، پتروشیمی، روستای زیارت، جزیره آشوراده، پرونده موج های آبی گنبد کاووس، موضوعات و مسائلی چندوجهی و دارای ابعاد مختلف قضایی، اقتصادی، زیست محیطی و حقوقی است و به صورت تک وجهی و یک بُعدی نمی توان نسبت به حل آنها تصمیم گرفت.

وی بیان کرد: پیشنهاد مشخص ما تشکیل کارگروهی تخصصی و بومی در استان گلستان متشکل از مسئولان حوزه های مختلف اعم از اجرایی، قضایی، تقنینی، انتظامی، امنیتی و نمایندگان بخش های صنفی و خصوصی است، تا این عوامل و نیروها در آن کارگروه به احصاء مسائل و مشکلات استان و اولویت بندی آنها برای اتخاذ تصمیم فوری مبادرت ورزند.

رییس عدلیه همچنین بر پاسخ‌دهی و ترتیب اثر دادن به نامه‌های واصله از جانب مردم در جریان سفر به این استان تاکید ویژه‌ای داشت و گفت: مسئولان بخش‌های مختلف قضایی در گلستان و تهران نسبت به پاسخگویی و ترتیب اثر دادن به نامه‌های واصله از جانب مردم اهتمام ویژه داشته باشند و تا حد مقدور نسبت به برآورده کردن درخواست‌های مردم اقدام کنند.

وی گفت: رییس کل دادگستری گلستان و زیرمجموعه‌های وی، مواردی از نامه‌های مردم که حل‌شان به دلایل مختلف مقدور نمی باشد را برای مردم توضیح دهند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت اهتمام و توجه ویژه یه مراجعه‌کنندگان به پزشکی قانونی گفت: مردم و مراجعان به واحدهای پزشکی قانونی به نوعی افرادی خاص محسوب می‌شوند چرا که دارای ناراحتی و مشکلات هستند و چنانچه خدمات‌دهی به آنها با تاخیر و کُندی همراه باشد ناراحتی‌ و مشکلات این مراجعه‌کنندگان دوچندان می‌شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت اتخاذ تمهیدات ویژه برای رفاه حال کارکنان و مراجعان به واحدها، مراجع و مراکز قضایی گفت: ضروری است مسئولان دادگستری کل استان گلستان نسبت فراهم آوردن شرایط خدمات رسانی مطلوب‌تر به کارکنان، مراجعین و مردم اقدامات مقتضی را اعم از تجهیز امکاناتی نظیر آسانسور در ساختمان‌های دادگستری و سایر واحدهای قضایی تدارک ببینند و در این راستا ما نیز به لحاظ تخصیص منابع مالی مساعدت خواهیم داشت.

 ذبیح‌الله خداییان رییس سازمان بازرسی کل کشور هم در این نشست با اشاره به بازدید خود از خلیج گرگان اظهار داشت: کانال‌های ورودی آب دریا به این خلیج مسدوده شده و در این منطقه آب در حال پس‌روی‌ از ساحل است؛ در نتیجه امکان تردد شناورها از خلیج به سمت دریا وجود ندارد.

وی بیان کرد: تاکنون برای رفع این مشکل اقدامی صورت نگرفته و چنانچه استاندار عزم رفع این مشکل را داشته باشد، قابلیت اصلاح آن وجود دارد.

خداییان با اشاره به ارزش مادی و اقتصادی خلیج گرگان به دلایل مختلف مانند موضوع تخم‌گذاری ماهیان خاویار گفت: با لایروبی کانال‌ها در خلیج گرگان به شکل محسوس و قابل توجهی وضعیت این خلیج بهبود می‌یابد و با توجه به اهمیت مادی و اقتصادی این خلیج، هزینه‌کردن برای آن صرفه اقتصادی دارد.

حیدر آسیابی رییس کل دادگستری گلستان نیز با اشاره به مشکلات خلیج گرگان اظهار کرد: یکی‌ از عمده مشکلات خلیج گرگان آن است که متولی رسیدگی‌ به آن مشخص نیست؛ و کسی هم مسولیت نمی پذیرد، البته دستگاه قضایی استان گلستان پرونده‌ای را ناظر بر ترک فعل در رابطه با خلیج گرگان تشکیل داده است.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان هم در این نشست ضمن قدردانی از اقدامات قوه قضاییه برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان گلستان، خواستار تداوم اقدامات قضایی برای حل کامل این مشکلات شد.

حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور نیز در این نشست به حضور خود در گنبدکاووس و دیدار با مردم و کارکنان قضایی این شهرستان اشاره کرد و در خصوص واحدهای تولیدی و صنعتی گنبدکاووس نیز گفت: از مجموع ۱۳۲ واحد صنعتی این شهرستان ۱۴ واحد غیرفعال هستند.

حجت‌الاسلام مظفری رییس دیوان عدالت اداری هم در این نشست از برگزاری نشست با با مدیران ۱۰ اداره کل استان گلستان خبر داد و گفت: در این نشست‌ها تلاش‌ شد تا برای رفع آسیب‌هایی که منجر به شکایات مردم از دستگاه‌های دولتی می‌شود چاره جویی شود.

 سیدمحمد صاحبکار معاون راهبردی قوه قضاییه هم در این جلسه، به ارائه گزارشی از وضعیت عملکردی و رضایتمندی مردم از واحدهای قضایی استان گلستان که در ۱۴ شاخص گردآوری شده بودند پرداخت.

محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌قضائیه نیز با اشاره به برگزاری جلسات عمومی و اختصاصی خود با کارکنان دادگستری استان گلستان، بر بکارگیری هر چه بیشتر قضات بومی در استان‌ها و همچنین ضرورت رسیدگی بیشتر به وضعیت معیشتی کارکنان واحدهای قضایی تاکید کرد.

ناصر سراج معاون سیاسی قوه قضاییه هم با اشاره به حضور خود در شهرستان آزادشهر، گزارشی را از وضعیت واحدهای قضایی این شهرستان و همچنین مسائل و مشکلات مردم آزادشهر ارائه کرد.

علی‌اصغر رفاهی مدیرکل مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه با اشاره به میزان ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در جریان سفر هیئت عالی قضایی به استان گلستان گفت:  مسئولان بخش‌های مختلف قوه قضاییه در جرسان سفر به استان گلستان جمعا ۳۷۵ مورد ملاقات مردمی ترتیب دادند که ۳۲۱ مورد در مرکز استان و ۵۴ مورد در سایر شهرستان‌های استان گلستان صورت گرفت.

 وی‌ادامه داد: همچنین در جریان این سفر بالغ بر ۱۹۰۵ درخواست مردمی واصل شد که ۱۵۴۵ فقره از این درخواست‌ها مربوط به امور قضایی و ۳۶۰ فقره نیز مربوط به امور غیرقضایی بود.

رفاهی تصریح کرد: تمام درخواست‌های واصله در جریان سفر به استان گلستان به صورت اسکن‌شده، ثبت شده و به کارتابل اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه ارسال شده است.

به دنبال این فرآیند، پیامک ثبت درخواست برای متقاضیان ارسال شده و حداکثر ظرف ۲ هفته تمامی درخواست‌ها کارشناسی می‌شود و پیش‌نویس‌های مرتبط با آنها به مراکز و مراجع مربوطه قضایی ارسال می‌شود و ظرف ۳ ماه از این تاریخ، اقدامات مقتضی در رابطه با این درخواست‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: از رییس کل دادگستری استان گلستان می‌خواهیم که درخواست‌های مردمی را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کند و گزارش مرتبط با آن را ارسال کند؛ باید توجه داشت که مردم با امیدی این درخواست‌ها و نامه‌ها را ارائه می‌کنند لذا چاره‌جویی و رفع مسائل و مشکلات آنها حائز اهمیت است.

 رفاهی گفت: کارگروهی از سوی ریاست کل دادگستری استان گلستان برای رسیدگی به نامه‌ها و درخواست‌های مردمی تشکیل شده و حداکثر ظرف یک ماه پاسخ نامه‌ها و درخواست‌های مردمی داده شود.

حجت‌الاسلام عبداللهی رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه هم در این نشست، با اشاره به بازدیدهای میدانی خود و حضور در نشست‌ها و جمع‌های مختلف مردم استان گلستان، وفاق و برادری مردم از اقوام و مذاهب مختلف در این استان را کم‌نظیر و مثال‌زدنی توصیف کرد.

 عباس مسجدی رییس سازمان پزشکی قانونی هم با اشاره به بازدید خود از مراکز پزشکی قانونی گرگان، کردکوی و بندر ترکمن، گزارشی از وضعیت این مراکز و مشکلات و مسائل آنها ارائه داد.

 اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم با اشاره به بازدید خود از اردوگاه معتادین متجاهر در شهرستان بندرگز، از استاندار گلستان خواست که ظرفیت این اردوگاه‌ها را در سطح استان افزایش دهد.

حسن بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز به بازدید خود از چهار واحد ثبتی و سه دفترخانه استان گلستان اشاره کرد و با ارائه گزارشی از اقدامات هشت ماهه گذشته در زمینه صدور اسناد کاداستر برای اراضی استان گلستان گفت: پنج فقره سند مالکیت کاداستری به نام سازمان «جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور» مجموعا به مساحت ۱۱۵ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۱۶۲ متر مربع صادر و بر این اساس، مالکیت دولت بر تالاب «آجی‌گل» تثبیت شد؛ یک فقره سند مالکیت کاداستری به نام «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» به مساحت ۳۵ هزار متر مربع در راستای قانون تولید و عرضه مسکن صادر شد.

به گفته وی همچنین یک فقره سند مالکیت کاداستری نیز به نام اداره کل «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» استان گلستان به مساحت ۱۴ هزار و ۲۲۴ متر مربع صادر و بر این اساس برج «قابوس» در گنبدکاووس دارای سند شد.

غلامعلی محمدی رییس سازمان زندان‌ها نیز در این مراسم با اشاره به بازدید خود از زندان‌های گنبد و علی آباد کتول، گزارشی را از وضعیت این زندان‌ها و مسائل و مشکلات آنها ارائه داد.

محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌قضائیه نیز با اشاره به برگزاری جلسات عمومی و اختصاصی خود با کارکنان دادگستری استان گلستان، بر بکارگیری هر چه بیشتر قضات بومی در استان‌ها و همچنین ضرورت رسیدگی بیشتر به وضعیت معیشتی کارکنان واحدهای قضایی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام صادقی رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، ضمن ارائه گزارشی از سفر خود به آق‌قلا، بر ضرورت به فعلیت رساندن ظرفیت‌های صادراتی این شهرستان تاکید کرد.

کاظمی‌فرد رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات هم از بازدید خود از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک استان گلستان و بررسی مسائل و مشکلات این دفاتر خبر داد.