۰ نفر

اخراج یک‌کارمند سابق ساواک از کانادا

۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۱
کد خبر: 589162
اخراج یک‌کارمند سابق ساواک از کانادا

اداره مهاجرت کانادا یکی از کارکنان سابق ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت حکومت پهلوی) را از این کشور «اخراج» کرده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین، شبکه سی بی سی کانادا می‌گوید میرزاعلی واعظ‌‌زاده از سال‌ها پیش در این کشور درخواست اقامت کرده بود، اما بعد از رد چند باره درخواست اقامتش، دو روز پیش او مجبور شد به امارات متحده عربی برود.

مقامات کانادا گفته‌اند که این فرد به "نقض حقوق بشر" متهم بوده است.

میرزاعلی واعظ‌‌زاده از سال ۱۹۹۷ در کانادا زندگی می‌کرده و به گفته اعضای خانواده‌اش مسئولان اداره مهاجرت کانادا پنجشنبه ۱۸ آذر او را بدون اینکه اجازه خداحافظی با خانواده‌اش را بدهند، اخراج کرده‌اند.

مسعود واعظ‌‌زاده فرزند وی به سی‌بی‌سی گفته است که اجازه ندادند با او تلفنی صحبت کنم زیرا او بازداشت شده و با او مثل جنایتکاران رفتار می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های کانادا  واعظزاده در ۲۴ سال اخیر بدون داشتن اجازه اقامت دائمی در کانادا زندگی می‌کرده و در سال ۲۰۰۳ درخواست اقامت دائمش رد شده بود

مقامات آژانس خدمات مرزی کانادا دلیل نپذیرفتن درخواست او را، کار کردن آقای واعظ‌زاده در ساواک، در دهه‌های قبل از انقلاب اعلام کرده‌اند.

پسر واعظ‌‌زاده می‌گوید که پدرش پس از اطلاع از نقض حقوق بشر در ساواک استعفا کرده بود.

او که در وینی‌پگ زندگی می‌کرد، به تورنتو منتقل شده و از آنجا با یک پرواز به دوبی و بعد به تهران فرستاده شده اما تا این لحظه هیچ منبعی رسمی در ایران ورود وی را تایید نکرده است.

در حکم رد درخواست تجدیدنظر  میرزاعلی در سال ۲۰۱۷ گفته شده او در سال‌های کارش در ساواک پرونده حدود ۲۰ هزار نفر را بررسی کرده و ۸۰۰۰ نفر از آنان را به مقامات امنیتی ارجاع داده است.

مقامات اداره مهاجرت کانادا می‌گویند که واعظ‌زاده از سال ۱۳۴۳ از جنایات ساواک اطلاع داشته اما تا سال ۱۳۴۹ به کار در آنجا ادامه داده است.