۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹
کد خبر: 574066
مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

اعلام جزییات محکومیت پرونده اخلال‌گران ارزی سال 96 و همچنین ارسال پرونده بنزینی زنگنه و ابتکار به قوه قضاییه، در صدر اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته قرار داشت. این درحالی است که کشمکش‌ها بر سر سند خودرو و برگ سبز در هفته گذشته نیز ادامه داشت.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در ادامه می‌خوانیم:

محکومیت سیف به ۱۰سال و احمد عراقچی به ۸سال حبس

سخنگوی قوه قضاییه در اولین روز هفته گذشته، جزییات محکومیت پرونده اخلال‌گران ارزی سال ۹۶ را اعلام کرد و بر این اساس، متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رییس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

همچنین متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌ تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شد.

میثم خدایی هم به ۵ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و رسول سجاد هم به بیش از ۷ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شدند.

محکومیت دوباره نازنین زاغری

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی – بریتانیایی، از سوی دادگاه بدوی (شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب) به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع  مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

وی قبلا در پرونده دیگری به اتهام جرایم امنیتی به ۵ سال حبس محکوم شده بود که با پایان مدت حبسش در اسفند ۹۹ آزاد شد.

غریب‌ آبادی دبیر ستاد حقوق بشر شد

با حکم رییس دستگاه قضایی، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر شد.

کاظم غریب‌آبادی پیش از این سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و قبل‌تر نیز مسئولیت معاونت بین‌الملل ستاد حقوق بشر را بر عهده داشت.

ادامه کشمکش‌ها بر سر سند خودرو و برگ سبز

اوایل هفته گذشته سخنگوی کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی گفت: طبق نظر رسمی دستگاه قضا، برگ سبز خودرو حکم سند رسمی را دارد و برای ثبت آن نیازی به حضور در دفاتر اسناد رسمی نیست.

در مقابل رییس کانون سردفتران در یک نشست خبری دیدگاه و نظر جامعه سردفتری و کانون سردفتران را در مورد استفساریه ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرائم رانندگی و مصوبه اخیرمجلس اعلام کرد. علی خندانی ضمن بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی مرجع صدور سند مالکیت خودرو هستند، خواستار تعطیلی مراکز تعویض پلاک خودرو شد.

اجرای حکم اعدام آرمان متوقف شد

در حالی که قرار بود بامداد روز چهارشنبه، ۲۸ مهرماه حکم قصاص آرمان اجرا شود این حکم به تعویق افتاد. عبدالصمد خرمشاهی وکیل مدافع آرمان عبدالعالی در این باره گفت: هنوز دلیل به تعویق افتادن حکم مشخص نیست. وی همچنین افزود: هنوز مشخص نیست که دلیل به تعویق افتادن حکم درخواست ما از رییس قوه قضاییه برای عدم اجرای حکم بوده و یا رضایت اولیای دم مقتول.

گفتنی است آرمان عبدالعالی در سال ١٣٩۴ به علت قتل غزاله به قصاص محکوم شد. بر اساس ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، دیوان عالی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با محاکمه مجدد آرمان موافقت کرد که حکم قبلی مجدد تایید شد.

پرونده بنزینی زنگنه و ابتکار به قوه قضاییه ارسال شد

در جلسه علنی روز چهارشنبه، ۲۸ مهر ماه قرائت گزارش کمیسیون اصل نود درخصوص «رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارایه گزارش ناصحیح درخصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی» در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

بر این اساس کمیسیون اصل نود مجلس، پرونده زنگنه و ابتکار را به خاطر به بن بست رساندن پروژه بنزین‌سازی و بهینه‌سازی بنزین به قوه قضاییه ارسال کرد.

معاون استاندار بوشهر بازداشت شد

یک منبع آگاه قضایی با تایید خبر بازداشت یکی از معاونان استاندار بوشهر توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)، اتهام این فرد را تخلفات مالی و در ادامه بررسی پرونده‌های اقتصادی در قوه قضاییه عنوان کرد.

ممنوع‌الخروجی افراد در سامانه «ثبت من» به روز است

به گفته معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اطلاعات ممنوع‌الخروجی افراد در سامانه «ثبت من» به روز است. 

ذبیح‌الله خداییان در حاشیه چهل وششمین شورای عالی مسئولان سازمان ثبت در جمع خبرنگاران درباره به روز بودن استعلام ممنوع‌الخروجی‌ها در سامانه «ثبت من» اظهار داشت: بسیاری از ممنوع الخروجی‌ها در سامانه ما موجود نیست اما اشخاص اگر براساس پرونده‌های اجرایی ممنوع الخروجی ‌شوند، در سامانه مطلع خواهند شد.

سفر وزیر دادگستری عراق به تهران

«عبدالستار محمد» وزیر دادگستری عراق و هیات همراه وی با دعوت امین حسین رحیمی وزیر دادگستری اواسط هفته گذشته وارد تهران شدند.

این سفر چهار روزه که در پاسخ به سفر سال گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس پیشین قوه قضاییه و علیرضا آوایی وزیر وقت دادگستری صورت گرفت با هدف دیدار با وزیر دادگستری، مقامات عالی قوه قضاییه و بررسی راهکارهای گسترش و تعمیق روابط دو جانبه حقوقی و قضایی انجام شد.