۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

نگاهی به بازار اختیار معامله / نمادی با بازدهی ۷۲ درصدی

۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۲
کد خبر: 720828
نگاهی به بازار اختیار معامله / نمادی با بازدهی ۷۲ درصدی

ضریب نفوذ بازار اختیار معامله روند رو به رشدی داشته است و این ابزار مورد توجه فعالان بازار سرمایه واقع شده است. در این گزارش، روند معاملات هفته گذشته بررسی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ارزش معاملات روزانه بازار اختیار معامله در بازار سرمایه در حال حاضر نسبت به یک ماه ابتدای سال، روند کاهشی داشته و از ارزش معاملات روزانه بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در ابتدای سال ۱۴۰۲ به متوسط ۱۲۵ میلیارد تومان روزانه در حال حاضر رسیده است. نمودار زیر روند ارزش معاملات آپشن‌ها را در بازار سرمایه نمایش می‌دهد. با توجه به نمودار زیر ارزش معاملات در روز شنبه مورخ ۱۳/۰۳/۱۴۰۲ برابر۷۹ میلیارد تومان بوده است که به دلیل تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه از متوسط ارزش معاملات در یک ماه اخیر کمتر بوده است. در روزهای سه شنبه وچهارشنبه هفته قبل نیز ارزش معاملات به ترتیب برابر با ۱۳۷ و ۱۰۱ میلیارد تومان بوده است.

11

بیشترین ارزش معاملات برای قرارداد ضخود ۵۰۱۷، با۲۱.۸ میلیارد تومان بوده است. ضستا ۶۰۱۰، ضسپا ۶۰۰۵، ضسپا۳۰۳۰،  به ترتیب  با ۱۲.۴، ۱۱.۱ و ۶.۸ میلیارد تومان در مرتبه های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار دارند.

اشخاص حقوقی بیشترین فروش اختیار را برای نمادهای ضستا۶۰۱۰، ضخود۵۰۱۷، ضستا۴۰۰۷  با حجم ۱۴۱ هزار قرارداد، ۵۷ هزار قرارداد و ۴۵ هزار قرارداد داشتند. به نظر می‌رسد این فروش‌ افراد حقوقی (عمدتاً صندوق‌های درآمد ثابت) در راستای اجرای استراتژی Covered Call  باشد.

در این استراتژی بیشترین بازدهی برای نمادهای با سررسید دورتر می باشد. در معاملات روز چهارشنبه، بیشترین بازدهی استراتژی Covered Call متعلق به نماد ضهرم ۱۲۱۲ با بازدهی ۴۹ درصد و نماد ضستا ۱۲۱۲ با بازدهی ۷۲ درصدی است.

در بازار اختیار فروش نیز بیشترین ارزش معاملات برای نمادهای طستا۶۰۱۰، و طستا۶۰۰۶ می باشد. قابل توجه است که عمق بازار برای اختیار فروش نسبت به اختیار معامله بسیار کمتر می‌باشد.

به نظر می‌رسد این ابزار در سال ۱۴۰۲، پیشران بازار سرمایه خواهد بود. قرارداد آتی شستا، شتران و اگ۰۲۰۷۱۹ و ترکیب این قراردادها با اختیار معامله می‌تواند استراتژی‌های جذابی را برای کسب بازدهی پیاده سازی نماید. ورود ابزارهای جدید متخصصان را از تازه واردان جدا می‌نماید و فرصت برای کسب بازدهی با استفاده از دانش افراد متخصص فراهم می شود.