۰ نفر

مدیرعامل کارگزاری توانا مطرح کرد؛

بازار سرمایه فاصله زیادی با فضای حبابی دارد/ علت افت های عجیب بازار را باید در جایی خارج از فضای اقتصادی جستجو کرد

۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبر: 717823
بازار سرمایه فاصله زیادی با فضای حبابی دارد/ علت افت های عجیب بازار را باید در جایی خارج از فضای اقتصادی جستجو کرد

مدیرعامل کارگزاری توانا با اشاره به وضعیت کنونی بازارسرمایه گفت: در حال حاضر، روند شاخص بورس با ابتدای سال ۱۳۹۸ و میانه‌های این سال شباهت دارد و ارزش سهام اغلب شرکت‌ها منطقی است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ حمیدرضا طریقی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تصریح کرد: بازار سرمایه فاصله زیادی با سال ۹۹ و فضای حبابی دارد. در واقع، وضعیت بورس به‌ گونه‌ای است که اغلب سهام ارزنده هستند و می‌توان به رشد و افزایش سودسازی صنایع مختلف امیدوار بود.

او به مهم‌ترین مشکل بازارسرمایه، طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی بازار، کوچک بودن و رشد نامتناسب ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سبدگردانی‎‌ها و صندوق‌های متنوع اوراق بهادار و کالایی است که همگام و مطابق رشد ارزش بازارسرمایه، ارتقا نیافته است.

این مدیر بورسی ادامه داد: معرفی ابزارهای نوین معاملاتی از جمله موضوعات مهمی است که مغفول مانده و بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم شناختی ندارند.

او افزود: در حال حاضر حجم و ارزش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در مقابل ارزش بازارسهام و حجم معاملات روزانه بازار بسیار ناچیز است. این درحالی است که نهادهای مالی فارغ از روندهای صعودی و نزولی بازار، می‌توانند با ایجاد رقابت مثبت در کنار ابزارهایی مانند دو طرفه کردن معاملات رونق نسبی در بازارسرمایه ایجاد کنند.

مدیرعامل کارگزاری توانا، تصریح کرد: به این ترتیب، از شدت نوسانات و تنش‌ها در روند معاملات روزانه بازارسهام کاسته می‌شود و کمتر شاهد رفتارهای هیجانی در بورس خواهیم بود.

او در پاسخ به این پرسش که چگونه و با چه ابزارهایی می‌توان از تکانه‌های غیر منطقی بازارسهام جلوگیری کرد، گفت: توسعه و تعمیق بازار از طریق عرضه‌های اولیه و ورود سهام شرکت‌های بزرگ و مطرح به بورس با قیمت‌های منصفانه اولین راهکار است. تلاش سازمان بورس برای ایجاد شفافیت حداکثری در بازارسرمایه گام بعدی است. همچنین برای جلوگیری از تکانه‌های شدید بازار، علاوه بر سازمان‌های بالادستی و ناظر، نهادهای مالی مانند کارگزاری‌ها و سبدگردان‌ها نیز باید اقدامات موثر فرهنگی انجام دهند.

وی راهکار دیگر را افزایش دامنه نوسان معاملات دانست و گفت: افزایش دامنه نوسان نیز از دیگر راهکارهایی است که با جلوگیری از صف‌های خرید و فروش کاهش معنادار هیجان بازار را به همراه دارد.

طریقی مهمترین اقدام برای مدیریت فراز و نشیب‌های شدید شاخص را فرهنگ‌سازی دانست و گفت: ریسک‌های بازارمالی کشور معمولا کوتاه مدت و مقطعی است و زمانی که بازارسرمایه با افت‌های عجیب روبرو می‌شود باید علت را در جایی خارج از فضای اقتصادی جستجو کرد. معمولا صعود و سقوط‌های طولانی و شدید شاخص در فرهنگ سرمایه‌گذاری ریشه دارد بنابراین فرهنگ‌سازی باید در اولویت تصمیم‌گیران بازارسرمایه باشد.

این تحلیلگر بازارمالی افزود: فرهنگ‌سازی رسالت مشترک تمامی نهادهای بازارسرمایه است. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها، سبدگردان‌ها و مشاورین حرفه‌ای  نقدینگی ورودی به بازارسرمایه را به بخش‌های درست هدایت می‌کنند و در نهایت از شدت هیجان فروش در روزهای منفی و ریزش‌های بازار کم می‌شود.

طریقی در پایان یکی از مهمترین فرصت‌های فرهنگ‌سازی را نمایشگاه‌ تخصصی صنعت مالی دانست و گفت: رویدادهای تخصصی، فرصت رقابتی مهمی برای نهادهای مالی است. نهادهای مالی می‌توانند با عرضه توانمندی‌ها و محصولات نوآورانه خود در نمایشگاه صنعت‌مالی، به رشد بازارسرمایه کمک کنند و سرمایه‌گذاران هم می‌توانند متناسب با میزان سرمایه و سطح ریسک پذیری، بهترین خدمات را شناسایی و از آن استفاده کنند. بنابراین فعالان و به‌ویژه بازیگران جدید بازارسرمایه نباید از ظرفیت‌های ویژه‌ این رویداد غافل شوند.