۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

گزارش ماهانه عملکرد صنعت خودرو / فروش فروردین ایران خودرو از ۲سال قبل هم کمتر شد!

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۲۲
کد خبر: 715896
گزارش ماهانه عملکرد صنعت خودرو / فروش فروردین ایران خودرو از ۲سال قبل هم کمتر شد!

بررسی گزارش های ماهانه شرکت های خودروسازی در فروردین ماه حاکی از کاهش ۸۵درصدی درآمد فروش ایران خودرو و ۵۱درصدی سایپا نسبت به اسفند ماه است.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ یکی از مهم ترین موضوعات در بررسی عملکرد مالی شرکت ها و سنجش عملکرد آنها، آشنایی با گزارش ماهانه شرکتهای بورسی و استفاده از گزارشات ماهانه شرکت ها در تحلیل بنیادی برای بدست آوردن سود آینده می باشد.

در بورس اوراق بهادار شرکت‌های پذیرش شده حاضر، موظف هستند که گزارش عملکرد ماهانه خود را به صورت ماهانه منتشر کنند که شامل مقدار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت می‌باشد.

این گزارشات معمولا تا ده روز بعد از اتمام ماه منتشر میشود که به سرمایه گذار در تشخیص این مسئله کمک میکند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی هست یا خیر!

پس از پی بردن به اهمیت بررسی این نوع گزارشات، برآن شدیم که این گزارشات را برای صنایع مختلف ارزیابی کنیم تا بتوان تصمیمات بهینه تری برای سرمایه گذاری اتخاذ نماییم.

در ابتدا به بررسی صنعت خودرو خواهیم پرداخت که به علت فروش های متعددی که در اسفند ماه از طریق فروش یکپارچه و قرعی کشی انجام دادند، انتظار می‌رود فروش آنها در فروردین نسبت به ماه گذشته آن کاهش چشم گیری داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است که نمودارها بر اساس سال مالی شرکتها طبقه بندی شده اند و نشان دهنده فروش آنها به تفکیک هرماه از سال ۱۴۰۰ است:

  • شرکت ایران خودرو (خودرو) در فروردین ماه به درآمد فروش 4088 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 85% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 73% مقدار فروش آن اشاره کرد. همانگونه که در نمودار نیز مشخص است فروش فروردین این شرکت حتی از فروش ۲ سال گذشته آن نیز کمتر شده است.

گزارش ماهانه عملکرد صنعت خودرو1

  • شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا (خساپا) در فروردین ماه به درآمد فروش 2430 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 51% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 53% مقدار فروش آن اشاره کرد. اما در مقایسه با فروش سال گذشته همین ماه، تغییر چندانی در فروش را شاهد نبودیم.

گزارش ماهانه عملکرد صنعت خودرو2

  • شرکت ایران خودرو دیزل )خاور( در فروردین ماه به درآمد فروش 222 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 95% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 95% مقدار فروش آن اشاره کرد. البته طبق شواهد، این شرکت عملکرد مشابهی را در فروردین ماه دارد.

گزارش ماهانه عملکرد صنعت خودرو3

  • شرکت پارس خودرو )خپارس( در فروردین ماه به درآمد فروش 873 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 49% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 50% مقدار فروش آن اشاره کرد. لازم به ذکر است در مقایسه با ماه مشابه سالها قبل، افزایش قابل توجهی در میزان فروش را تجربه کرده است.

گزارش ماهانه عملکرد صنعت خودرو4

  • شرکت زامیاد (خزامیا) در فروردین ماه به درآمد فروش 448 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 65% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 54% مقدار فروش و همچنین کاهش 29% نرخ فروش محصول استراتژیک خود (گروه نیسان) اشاره کرد.

گزارش ماهانه عملکرد صنعت خودرو5

  • شرکت پارس بوشونگ (خدیزل) در فروردین ماه عملا فروشی نداشته است. البته این شرکت ترک عادت نکرده و مانند ۲ سال گذشته خود، در این ماه فروشی انجام نداده است.

گزارش ماهانه عملکرد صنعت خودرو6

  • شرکت سایپا دیزل (خکاوه) در فروردین ماه به درآمد فروش 57 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 91% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 91% مقدار فروش آن اشاره کرد. در مقایسه با سال 1400 نیز فقط از فروردین و آبان ماه فروش بیشتری داشته که با توجه به افزایش هزینه های تولید، این کاهش فروش جای تامل دارد.

گزارش ماهانه عملکرد صنعت خودرو7