۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

پیش بینی بورس در هفته آینده / تداوم روند صعودی بازار سرمایه در هفته آتی امکان پذیر است؟

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۱
کد خبر: 713580
پیش بینی بورس در هفته آینده / تداوم روند صعودی بازار سرمایه در هفته آتی امکان پذیر است؟

امروز شاخص کل کاهش ۳۴۲۵ واحدی، معادل ۰.۱۴ درصد و شاخص هم وزن افزایشی برابر ۵۰۵۷ واحد معادل ۰.۶۵ درصد ثبت کرد. در این گزارش به پیش بینی بازار سرمایه در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

اقتصادآنلاین – محمد قبادیان؛ از نیمه دوم بازار دیروز و با انتشار اخباری مبنی بر الزام سازمان مبنی بر کاهش نصاب صندوق‌های درآمد ثابت و کاهش ضرایب اعتباری شاخص کل روند اصلاحی در پیش گرفت. اما شاخص هم وزن هنوز هم روند صعودی خود را با شتاب کمتری ادامه داد و به نظر می‌رسد سناریوی سال ۱۳۹۸ برای بازار سرمایه تکرار شده است.

امروز، صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی بیشترین ورود پول را داشتند و بیشترین خروج پول از گروه خودرو، چند رشته صنعتی و نفتی رقم خورد و ارزش معاملات خرد ۱۸.۳ همت بوده است. با وجود روند اصلاحی بازار، بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار رقم خورده که نشانه خوبی برای تداوم روند صعودی بازار است. خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و ارزش خرید حقوقی‌ها ۱۱۰۰ میلیارد تومان و ارزش فروش آن‌ها ۹۶۰ میلیارد تومان بوده است. تحرک نمادهای منفی در انتهای بازار نیز رو به بالا بود و صندوق‌های اهرمی هم در انتهای بازار قیمت آخرین مناسبی داشتند. برآیند رفتار حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نشان‌می‌دهد انگاره معامله گران و سرمایه گذاران از بازار، ارزندگی آن در قیمت‌های فعلی است.

امروز نرخ دلار نیز پس از مدتی درجا زدن با افزایش همراه بود که این افزایش نرخ در هفته آینده می‌تواند از اصلاح بیشتر بازار جلوگیری کرده و روند بازار را صعودی نماید. روند صعودی نمادهای پتروشیمی و فلزات اساسی به دلیل رقابت محصولات در بورس کالا و افزایش احتمالی حاشیه سود آن‌هاست.

مسیر بازار در هفته آتی

متغیرهای موثر در هفته آتی، خبر فروش بیش از ۱۰ همت سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت در سه ماه آینده و افزایش نرخ دلار خواهد بود. به نظر می‌رسد ورود پول امروز و افزایش خرید حقوقی‌ها و نزدیکی به برگزاری مجامع، بازار را در هفته آینده مثبت و متعادل خواهد ساخت. نکته مهم این است که شتاب روند صعودی کاهش خواهد داشت و تعداد صف‌های خرید در هفته آتی کمتر خواهد شد. قطعاً تحلیل سهام در این برهه مهم تر خواهد شد و رفتار نمادها و صنایع با هم متفاوت خواهد بود. رشد آرام بازار سرمایه به نفع همه فعالان خواهد بود و به نظر می‌رسد رفتار رگولاتور با در نظر گرفتن تجربه تاریخی سال ۱۳۹۹، در این راستا خواهد بود.