۰ نفر

خرید خودرو از بورس کالا

۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰
کد خبر: 707414
خرید خودرو از بورس کالا

برای طی کردن مراحل مختلف خرید خودرو از بورس کالا، می‌توانید از خدمات حضوری و غیرحضوری کارگزاری آگاه بهره بگیرید. پس از آن می‌توانند از مزایای معامله خودرو در یک بستر امن و حرفه‌ای بهره‌مند شوند.

پژو ۲۰۷، تارا و شاهین را از بورس کالا بخرید!

پس از فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای معاملات و خرید خودرو از بورس کالا، به تدریج اطلاعیه عرضه‌ مربوط به خودروهای مختلفی منتشر شد. از جمله:

پژو 207 دنده‌ای

پژو 207 اتوماتیک

کارا تک کابین

کارا دو کابین

فیدلیتی

تارا دستی

تارا اتوماتیک

شاهین

دیگنیتی

دیگنیتی پرستیژ

دنا پلاس دستی

هایما  S5

هایما  S7

هایما  S8

لاماری ایما

T5  اتوماتیک

ریسپکت

کامیون کشنده  EM Power

کامیون کشنده  FAW CA4180

کامیونت فورس  (Force)

جک J4

جک  S5

KMC T8

متقاضیان می‌توانند پس از بررسی اطلاعیه عرضه مربوط به هر خودرو، با واریز مبلغ ذکرشده برای پیش‌سفارش، درخواست خرید خود را ثبت کنند.

چرا از بورس کالا خودرو بخریم؟

همان‌طور که می‌دانید، بازار خودرو همواره چالش‌های متعددی برای خریداران، تولیدکنندگان و فروشندگان به همراه داشته است. علاوه بر مسائلی چون تورم حاکم بر اقتصاد جامعه، نوسان قیمتی مواد اولیه تولیدی و نقش مستقیم آن بر قیمت کالا، قیمت‌های دستوری و عدم توازن عرضه و تقاضا مشکلات دیگری هم در این مسیر برای خریداران وجود دارد. فعالیت گسترده دلالان، تفاوت قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه، نوسان قیمت‌ها، صف‌های طولانی برای خرید، سیستم‌های ناکارآمد توزیع خودرو در میان متقاضیان خرید  و .... موانع زیادی برای خریداران ایجاد می‌کرد. در کنار همه این مسائل، ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، بازار را با نوسان‌های عجیبی روبرو کرد. از طرفی قیمت خودروهای خارجی به دلیل عدم امکان تامین مجدد افزایش یافت. از سوی دیگر، خریداران به معاملات خودروهای داخلی رو آوردند در حالی که تامین‌کنندگان در پاسخگویی به این تقاضا با مشکل مواجه شدند.

البته دولت در تلاش بود با راهکارهای مختلفی چون ایجاد محدودیت برای خریداران و سیستم‌های توزیع تصادفی (قرعه‌کشی) این مسائل را حل و فصل کند اما این راهکارها تبدیل به مرهمی موقت برای این بازار زنده و پرچالش شدند. با توجه مواردی که اشاره شد، امکان معامله خودرو در بورس کالا می‌تواند راهکار طلایی در کنترل این بازار باشد. معاملات خودرو در این بازار زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار انجام خواهد شد. اعتبار این بازار نسبت به دیگر بازارهای موازی موجود برای معاملات مربوط به خودرو می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال از طرح عرضه خودرو در بورس کالا باشد. به علاوه مزایای بسیار معاملات در این بازار، تجربه‌ای منحصر به فرد برای خریداران رقم خواهد زد.

علاوه بر شفافیت بالای معاملات در این بازار از مرحله دریافت کد معاملاتی تا تحویل خودرو از نمایندگی خودروسازی، مزایای دیگری نیز در این روش وجود دارد. خریدارانی که از بورس کالا خودرو می‌خرند، در بسترهای معاملاتی قانونی و هوشمندی خرید خود را تکمیل می‌کنند که زیر نظر مستقیم سازمان بورس و اوراق بهادار است. این بسترها، سازوکاری هوشمند برای بهبود توزیع و قیمت‌گذاری انواع مختلف خودروها به مشتریان ارائه می‌کنند و در زمان آن‌ها برای معاملات خودرو صرفه‌جویی خواهد کرد. هر خودرو در یک فرایند منصفانه کشف قیمت می‌شود و این قیمت از درگاه‌های رسمی بورس کالا، اطلاع‌رسانی خواهد شد. همین فرایند می‌تواند تا حد زیادی نقش دلالان در بازار خودرو را کنترل کند و به احتمال زیاد حباب قیمتی پیرامون خودروها را از بین ببرد. به علاوه، دیگر خبری از صف‌های طولانی تحویل و قرعه‌کشی هایی با زمان تحویل نامشخص نخواهد بود. زمان دقیق و قطعی تحویل هر خودرو نیز در اطلاعیه عرضه مربوط به آن، ذکر شده است. یکی از مهم‌ترین مزایای معامله در بورس کالا، به خصوص در عرضه‌های ابتدایی، اختلاف قیمت خودرو با بازار آزاد بود. در کنار این مسائل، تدابیری هم برای جبران خسارت طرفین معامله در صورت عدم‌ پایبندی به قرارداد اندیشیده شده است. این سازوکار می‌تواند احتمال کلاهبرداری در معامله خودرو را به صفر نزدیک کند. بدیهی است متقاضیان خرید خودرو با دریافت چنین مزایایی بیش از پیش به خرید خودرو از بورس کالا ترغیب می‌شوند. این معامله خریدار را مستقیم به تولیدکننده وصل می‌کند و هیچ واسطه‌ای در این بین قرار نخواهد گرفت.

مراحل خرید خودرو در بازار بورس کالا

متقاضیان خرید با سپری کردن این مراحل می‌توانند سفارش خود را در سامانه‌ معاملاتی بورس کالا ثبت کنند:

  • احراز هویت در سامانه سجام
  • دریافت کد معاملاتی بورس کالا
  • افتتاح حساب وکالتی در بانک‌های اعلام‌شده
  • واریز مبلغ پیش‌پرداخت اعلام شده در اطلاعیه عرضه
  • ثبت درخواست خرید به صورت آنلاین
  • تسویه مابقی مبلغ پس از تایید درخواست
  • تعیین نمایندگی تحویل خودرو به صورت آنلاین

کلام اخر

عرضه خودرو در بورس کالا، فرصتی برای خریداران و تولیدکنندگان فراهم کرده است تا با استفاده از مزایای این بازار و بدون حضور دلالان، معامله کنند. با این عرضه، خودروها از فرایند قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف خارج می‌شوند و در فرایندی کاملا وابسته به تقاضای مشتری، کشف قیمت خواهند شد. این فرایند با فراهم شدن دیگر زیرساخت‌ها پتانسیل آن را دارد که بازار خودرو را به سمت بازاری تک‌نرخی هدایت کند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.