۰ نفر

تحلیل تکنیکال شاخص کل؛

شاخص های مهم بازار سرمایه از دید نموداری

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۵۸
کد خبر: 703595
شاخص های مهم بازار سرمایه از دید نموداری

این چند روز روند سهم های دلار محور و تورمی و حتی سایر سهم ها بسیار متفاوت بوده است و بعد از مدت ها شاهد صف خرید های میلیونی در نمادهای شاخص ساز و بزرگ بوده ایم. گزارش های عملکرد خوب ماهانه بهمن برخی شرکت ها نیز روانه کدال شده است که مزید بر علت است. رشد قابل توجه درآمد و نرخ های فروش امیدوار کننده است و با آزاد شدن دلار ۲۸۵۰۰ یک تلنگر به بازار سرمایه و صنایع صادرات محور زده خواهد شد.

اقتصادآنلاین - مینا یوسفی، تحلیلگر بازارهای مالی؛ شاخص می تواند یک دیامتریک موج A و یک دیامتریک پاپیونی یا ایزومتریک برای موج B باشد و سپس C را داشته باشیم.  امواج صعودی دیامتریک B شارپ هستن و اموج اصلاحی آن نوسانی و کند.  هم پوشانی و زمان لگ ها به هم شبیه هست که پیش بینی ها را محتمل تر کرده است. لگ E  هستیم با دو سناریو محتمل:

سناریو یک:

در این سناریو می تواند لگ E صعودی هنوز تمام نشده باشد و این شاخه ازB  به صورت یک دیامتریک پاپیونی یا الماسی یا یک حتی الگویی ترکیبی باشد. قبلا این سناریو را مد نظر داشتیم که در نتیجه اصلاح قبل را موقت می دانستیم و از محدوده ۱.۵۲۳ میلیون واحد یک برگشت خوب داشتیم تا شاخه E کامل شود. در به روز رسانی زیر مشاهده میشود ABCD از لگ E سناریو تکمیل شده و این رشد در نتیجه رشد افسار گسیخته دلار پیش رفته است . لگ E بزرگ می تواند خوشبینانه در محدوده سقف تاریخی شاخص۱.۹۶۰ میلیون واحد الی ۲.۱۰۰ میلیون واحد تمام شود. مجدد به روز رسانی خواهد شد.

آپدیت: هر چه E بلند تر شود ریزش موج C  بزرگ شاخص کل ضعیف تر میشود.

دلار در بازار متشکل ارزی به ۵۲۰۰۰ تومان رسیده است. این چند روز روند سهم های دلار محور و تورمی و حتی سایر سهم ها بسیار متفاوت بوده است و بعد از مدت ها شاهد صف خرید های میلیونی در نمادهای شاخص ساز و بزرگ بوده ایم. گزارش های عملکرد خوب ماهانه بهمن برخی شرکت ها نیز روانه کدال شده است که مزید بر علت است. رشد قابل توجه درآمد و نرخ های فروش امیدوار کننده است و با آزاد شدن دلار ۲۸۵۰۰ یک تلنگر به بازار سرمایه و صنایع صادرات محور زده خواهد شد.  شاخص کل با رشد ۸۲۱۸۸ واحدی به محدوده ۱.۷۳۹ میلیون واحد رسید است. ارزش معاملات خرد در هفته اخیر بهبود یافته و امروز نیز به ۹۱۰۶ میلیارد تومان رسیده است. حجم معاملات نیز ۱۷ میلیارد برگه سهم گزارش شده .

1  تحلیل شاخص هشت اسفند

تحلیل گذشته:

2 تحلیل شاخص هشت اسفند

سناریوی محتمل دیگر:

سناریوی خوشبینانه است که با رشد دلار و سکه و بازارهای موازی بالاخره بعید هم نیست و میشود مد نظر داشت:

بعد از اتمام دیامتریک الماسی وارد یک الگوی جدید رو به بالا شده ایم. در الگوی جدید یک ۵ موجی ایمپالس منفرد داشته باشیم.

حال اصلاح با شتاب اخیر ۴ از ۵ از ۱ آن  باشد و پس از اتمام در حمایت نزدیک یک رشد موج ۵ خواهیم داشت.

حمایت ها و مقاومت های نزدیک مشخص شده است.

آپدیت:

واگرایی مثبت مخفی اثر کرده و یک رشد در قالب ریز موج ۵ از ۵ از حوالی حمایت ۱.۵۰۰ میلیون واحد شروع شده و ادامه دار است. در محدوده ۱.۹۶۰-۲.۱۰۰ میلیون واحد یک سقف مقاومتی محتمل است. سپس اصلاح کارکشنی به صورت موقت خواهیم داشت تا موج صعودی بعدی شروع شود که گین خیلی خوبی خواهد داد.

3 تحلیل شاخص هشت اسفند

تحلیل گذشته:

4 تحلیل شاخص هشت اسفند

شاخص هم وزن:

آپدیت: شاخص هم وزن امروز با رشد ۲۲۴۶۰ واحدی به عدد ۵۲۵۶۶۳ واحد رسید که رشد ۴.۴۶ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته داشته است.

دقیقا از حمایت اشاره شده در تحلیل گذشته شاهد برگشت شاخص هم وزن بوده ایم و به نظر بخش اول از اصلاح کارکشن B یا ۲  روی حمایت تمام شد. این رشد میتواند بخش دوم کارکشن کنونی باشد و البته مقاومت مهمی در محدوده ۵۳۸۰۰۰ واحد داریم که پیک تاریخی هم هست باید دید تقاضا در این محدوده به چه صورت خواهد بود. ابر کوموی ایچیکومو سبز رنگ است و فعلا باریک نشده تا چرخش داشته باشیم. لذا فعلا تا محدوده سقف قبلی به نظر نشانه اصلاح نداریم.

5 تحلیل شاخص هشت اسفند

تحلیل گذشته:

فعلا سناریو های قبلی پای برجاست و باید زمان داد تا یک سناریو قوی تر شود. اگر ۱ یا A همین پیک قبلی تمام شده باشد این موج ۲ یا B خواهد بود که برای آن ریزش اخیر a و رشد بعدی b و سپس اصلاح c را داریم تا یک کارشکن تکمیل گردد.

RSI عدد ۵۰ را به پایین شکسته ولی همین حوالی یک حمایت دارد که مشخص شده است.

6 تحلیل شاخص هشت اسفند

سناریو های دوم شاخص هم وزن:

آپدیت: برگشت شاخص از حمایت مشخص شده و نزدیک شدن به سقف تاریخی در حوالی ۵۳۸۰۰۰ واحد را مشاهده میکنید.  انتظار داریم به صورت کند در حوالی سقف تاریخی پیشروی کند تا b تکمیل گردد سپس اصلاح موقت C را برای شروع رالی بعدی داشته باشیم.

به عبارتی اگر بخواهیم توضیح کاملی بدهیم در حال خوشبینانه می تواند پس از تکمیل ۵ موجی A در سقف  ۵۳۰۰۰۰ واحد وارد اصلاح کارکشن B شده باشد که زمانبر تر باید باشد. سپس یک ۵ موجی دیگر برای شاخص هم وزن مد نظر داشت تا الگوی زیگزاگ تکمیل گردد. این ۵ موجی یک رشد خوب برای شاخص هم وزن را نوید میدهد.

7 تحلیل شاخص هشت اسفند

تحلیل گذشته:

8 تحلیل شاخص هشت اسفند

 با اتمام یک مثلث از کف ۳۵۸۸۰۰ واحد یک ۵ موجی داشتیم که بخشی از الگوی جدید است. اصلاح اخیر از پیک ۵۲۶۰۰۰ واحد موج۲  از یک ایمپالس درجه بالاتر یا B از یک کارکشن می باشد.

یا  یک ۵ موجی داریم در شاخه اول که ۱ یا A از یک زیگزاگ است. این ۵ موجی در حال تکمیل است و فعلا در انتهای ۴ از ۵ هستیم که اصلاحی است. زمان مشخص میکند کدام سناریو محتمل تر خواهد شد.

نتیجه این سناریو با سناریوی بالایی فرقی ندارد و هر دو یک مسیر را طی میکنند.

شاخص محصولات شیمیایی:

9 تحلیل شاخص هشت اسفند

شاخص محصولات پتروشیمیایی را در نمای لگاریتمی و روزانه داریم. در دو سال اخیر یک کارکشن فلت تحت عنوان ۴ از ۵ محتمل است. A دیامتریک الماسی و B یک دیامتریک پاپیونی است. B تمام نشده و شاخه E هستیم. شاخه E می تواند ترکیبی یا دیامتریک شکل گیرد  لذا محدوده های مهم ۱۵۳۳۰۰- ۱۷۳۰۰۰ واحد برای پایان E مهم می باشد. شاخه F رو به پایین و G رو به بالا از این الگو هنوز شروع نشده است.

کانالیزه معتبری داریم که هر بار شاخص به میدل لاین رسیده واکنش داشتیم. حال مجدد به میدل لاین نزدیک شده ایم. ار اس ای نیز محدوده ۵۰ را با قدرت رو به بالا شکسته که روند صعودی اخیر را تایید کرده است. ولی هر بار ار اس ای به بالای ۸۰ نفوذ کرده اشباع خرید داشتیم و بعد از مدتی اصلاح. لذا در حوالی مقاومت های فیبو در معاملات دقت شود.