۰ نفر

در جلسه اهالی رسانه با مسئولان ارشد سازمان بورس چه گذشت؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۰۵
کد خبر: 699738
در جلسه اهالی رسانه با مسئولان ارشد سازمان بورس چه گذشت؟

اهالی رسانه با آقای لطفی، رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای و آقای تهرانی، رییس اداره روابط عمومی سازمان بورس جلسه ای داشتند که در آن به توضیح و تبیین فرآیند افزایش سرمایه با رسانه ها پرداخته شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین در این جلسه آقای لطفی به توضیح و تبیین فرآیند افزایش سرمایه با رسانه ها پرداختند و همچنین به پرسش ها در این زمینه پاسخ دادند که در ادامه گزارش به آن می پردازیم.

اداره ی اوراق بهادار سرمایه ای زیر مجموعه مدیریت بازار اولیه  و در مجموعه معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران قرار می گیرد و عمده فعالیت این اداره در زمینه صدور مجوز افزایش سرمایه ها می باشد.

برای افزایش سرمایه شرکت ها ابتدا این موضوع را در هیات مدیره تصویب و در سامانه کدال اطلاع رسانی می کنند و اطلاعات را برای حسابرس ارسال می کنند. با تایید حسابرس نیز  در کدال اطلاع رسانی لازم صورت می گیرد و پس از افشای اطلاعات، شرکت مدارک مورد نیاز را برای برگزاری مجمع فوق العاده برای سازمان بورس ارسال می کند و سازمان بورس رسیدگی خود را برای افزایش سرمایه آغاز می کند و نسبت به صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصویب افزایش سرمایه اقدام می نماید.

اگر افزایش سرمایه از محل سهام جایزه باشد، بعد از برگزاری مجمع شرکت و اطلاع رسانی به سازمان بورس، سازمان بورس این موضوع را به اداره ی ثبت شرکت ها اطلاع رسانی کرده و سرمایه شرکت افزایش می یابد و سهام جایزه در پرتفوی سهامداران قابلیت معامله پیدا می کند.

اگر افزایش سرمایه از محل آورده ی نقدی باشد؛ آگهی پذیره نویسی برای سازمان بورس ارسال می شود و پس از مجوز انتشار، شرکت برگه های حق تقدم را برای سهامداران ارسال می کند و سهامداران طبق قانون تجارت ۶۰ روز فرصت شرکت در افزایش سرمایه را دارند.

در طی این مهلت سهامداران یا اقدام به فروش حق تقدم خود در بازار سهام می کنند یا با پرداخت مبلغ مورد نیاز به حساب شرکت در افزایش سرمایه مشارکت خواهند کرد.

پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه، شرکت اطلاعات حق تقدم استفاده نشده را برای سازمان بورس ارسال می کند و پس از مکاتبه سازمان بورس با اداره ثبت شرکت ها و موافقت این مرجع، شرکت اقدام به فروش حق تقدم های استفاده نشده در بورس می کند و موظف است پس از فروش حق تقدم ها مبالغ حاصل از فروش حق تقدم های استفاده نشده را به حساب سهامدارانی که از حق تقدم خود استفاده نکردند طی ۱۰ روز واریز نماید.

شرکت ها برای پرداخت این مبلغ از چند روش استفاده می کنند:

برخی از سهامداران می خواهند تا به  بانک ها مراجعه کنند.

برخی از طریق سجام اقدام به واریز این پول می کنند .

برخی نیز از سهامداران در خواست شماره حساب می کنند و مبلغ را به آن شماره حساب واریز خواهند کرد.

البته شیوه مذکور متناسب با دستورالعمل‌های گذشته است و اکنون با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها، به دنبال این هستیم که با اصلاح دستورالعمل همانند سازوکار پرداخت سود تقسیمی،‌ این‌ مبالغ از طریق سامانه سجام پرداخت شود.

اما شرکت ها طی سال های گذشته از چه طریقی اقدام به افزایش سرمایه کرده اند؟

شرکت ها طی سال گذشته از چه طریقی اقدام به افزایش سرمایه کردند

در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیش از نیمی  از افزایش سرمایه های انجام شده از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها بوده است ولی در سال ۱۴۰۱، ۷۰ درصد از مجوزهای افزایش سرمایه صادر شده در ۱۰ ماهه ابتدایی سال از طریق سود انباشته بوده است که این امر به دو دلیل رخ داده است:

۱) بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت هایی که اقدام به افزایش سرمایه از طریق سود انباشته کنند از معافیت مالیاتی بهره خواهند برد.

۲) طبق قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی (مصوب ۱۳۹۸) شرکت ها هر ۵ سال یکبار می توانند اقدام به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها کنند. پس شرکت هایی که اقدام به  این عمل در سنوات گذشته کرده اند دیگر قادر به افزایش سرمایه از این طریق تا ۵ سال نیستند.

پرسش و پاسخ های مهم مطرح شده در جلسه:

۱) آیا قانون معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از طریق سود انباشته در بودجه ۱۴۰۲ نیز مطرح شده است؟

بله پیشنهاد آن توسط سازمان بورس ارائه شده و امیدواریم که در مجلس تصویب شود‌.

۲) باتوجه به  کند بودن فرآیند ارسال برگه های حق تقدم از طریق پست و به صرفه نبودن آن آیا تدبیر دیگری برای آن اندیشیده شده است؟

بله دستورالعمل پذیره نویسی الکترونیکی از طرف سازمان بورس تهیه شده و در مراحل نهایی است که بر اساس این دستورالعمل شرکت ها از طریق سامانه های شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برگه ها را برای سهامداران ارسال خواهند کرد و سهامداران نیز از طریق همین سامانه اقدام به شرکت در افزایش سرمایه می نمایند.

سازمان در تلاش است تا از ابتدای سال ۱۴۰۲ این فرآیند از طریق این سامانه انجام شود.

۳) آیا سازمان بورس تدابیری جهت کاهش فرآیند افزایش سرمایه شرکتها اندیشیده است؟

از جمله دلایل طولانی بودن فرایند افزایش سرمایه، وجود برخی مواد قانونی در لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ از جمله مدت زمان پذیره‌نویسی حق تقدم ها می‌باشد. همچنین عدم الکترونیکی بودن برخی فرآیند های افزایش سرمایه نیز از موارد اثر گذار بر طولانی شدن فرایند افزایش سرمایه است که اقداماتی به منظور اصلاح قوانین و مقررات  مربوطه در حال انجام می‌باشد.