۰ نفر

تحلیل تکنیکال بازارها؛

بازارهای جهانی به کدام سمت و سو می رود؟ / بررسی دو‌سناریو محتمل برای شاخص بازار سرمایه

۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۰۸
کد خبر: 696841
بازارهای جهانی به کدام سمت و سو می رود؟ / بررسی دو‌سناریو محتمل برای شاخص بازار سرمایه

در این سری تحلیل ها، با دید تکنیکال بازارهای جهانی و محصولات مورد معامله با اهمیت مورد بررسی قرار گرفته است و پیش بینی آینده قیمتی هر یک براساس قواعد تحلیل تکنیکال صورت پذیرفته است.

اقتصادآنلاین - مینا یوسفی، تحلیلگر بازارهای مالی؛ در این تحلیل صرفا بررسی شاخص های بازار سرمایه براساس قواعد تحلیل تکنیکال ارایه شده و دو سناریو محتمل مورد بررسی قرار گرفته است.

نگاهی بر بازارهای جهانی با دید تکنیکال

  • نفت
  • دلار
  • انس
  • بیت کوین

نمودار قیمتی و بررسی تحلیل تکنیکال نفت برنت

1

افزایش مجدد قیمت نفت با شیب آرام در هفته ای که گذشت...

2

در حال حاضر  به تاریخ شنبه یکم بهمن ماه قیمت هر بشکه نفت برنت ۸۷.۶۶ دلار می باشد. قیمت هر بشکه نفت برنت در یکشنبه گذشته ۸۵.۴۹  دلار  بوده است. طی یک هفته رشد حدود ۲.۵ درصدی را تجربه نموده است.

تحلیل قبل پا برجاست:

تکمیل سناریوی الگوی مثلث (چندین ساله) را محتمل می دانیم. در صورت مثلث بودن با اتمام شاخه E الگو تمام شده و وارد یک موج صعودی جدید شده ایم.

در روند جدید سقف مثلث شکسته شده و در حال اتمام یک پولبک هستیم.  اصلاح اخیر در میان مدت D  بوده و رشد بعدی شاخه E را  تکمیل میکند

حمایت۸۰ دلار برای هر بشکه نفت برنت منطقی است و با تایید تکمیل شاخه D  می توان به هدف ۱۰۵ و ۱۱۶ در پله اول و میان مدت به ۱۳۰- ۱۵۰ دلار فکر نمود.

3

 نمودار قیمتی و بررسی تحلیل تکنیکال قیمت دلار در مقابل ریال در بازار آزاد

4

شروع بهمن ماه و باز هم جهش قیمت دلار در بازار آزاد ... ولی احتیاط شرط لازم است. دلار به محدوده خط مقاومتی چندین ساله نزدیک شده است هر چند اصلاح عمیقی نخواهد داشت.

5

دلار امروز شنبه یکم بهمن ماه با قیمت ۴۴۱۸۰ تومان تا این لحظه داد و ستد میشود که رشد ده درصدی نسبت به شنبه هفته گذشته دارد.

هفته پیشین به واگرایی مثبت ار اس ای و حمایت آن در نمودار اشاره کردیم و انتظار داشتیم به سقف قبلی برسد که محقق شد.

 نمودار به روز رسانی شده USDIRR  به شرح زیر است:

6

7

چارت و توضیحات هفته گذشته یکشنبه ۲۵ دیماه معتبر است:  محدوده سقف قبلی  ۴۴۵۰۰ تومان میتواند فعلا یک پیک برای دلار است و اتمام شاخه E از دیامتریک بزرگ نزدیک می باشد.  این دیامتریک داخلی از خرداد ۱۴۰۰ شروع شده و ادامه دارد. حرکت بعدی دلار با خط نشان داده شده است رو به پایین و موقت است که شاخه F  را میسازد و می تواند روی حمایت ۳۸۰۰۰ تومان تمام شود و  وارد موج صعودی بعدی شویم.

حمایت نزدیک دلار محدوده ۳۹۰۰۰ تومان الی ۳۸۰۰۰  تومان است.

دلار هدف های میان مدتی ۴۴۵۰۰ تومان و ۴۸۵۰۰  تومان را پیش رو دارد.

نمودار قیمتی و بررسی تحلیل تکنیکال قیمت انس جهانی به دلار

8

انس بدون تغییر محسوس اخرین هفته دیماه را سپری کرد.

9

در حال حاضر قیمت هر انس طلا ۱۹۲۶ دلار می باشد.

پیش بینی بلندمدتی قیمت طلا صعودی است و نوسانات اصلاحی را در میان مدت تجربه خواهد کرد . الگوی مثلث یا دیامتریک یا حتی سه موجی برای انس محتمل  می باشد که شاخه (D) بلند مدتی را تکمیل میکند ولی نوع الگو را با قطعیت نمیتوان گفت. هدف ۱۸۴۰ دلار که قبل تر گفتیم تبدیل به یک حمایت شده است و قیمت کنونی در محدوده فیبوی ۶۱.۸ درصد است . فعلا نهایت اصلاح انس در صورت مثلث بودن را محدوده  ۱۶۰۰ دلار قرار دهید.

هدف ۲۰۰۰ دلار که پبک مهم قبلی  می باشد مهم است و باید در این محدوده به ار اس ای انس دقت کنیم. هر وقت به محدوده عدد ۸۰ رسیده است ریزش قابل توجهی داشتیم. 

چارت به روز شده:

10

چارت هفته گذشته:

11

بررسی نموداری بیت کوین

Bitcoin Elliott Wave and NEO Wave Analysis

12

بیت کوین که در کوتاه مدت از حوالی ۱۵۵۰۰ دلار به محدوده ۲۳۰۰۰ دلار رسیده است  این روزها توجه خیلی از طرفداران بازار رمز ارز را به خود جلب کرده است. این ارز در بازه زمانی هفتگی ۱۰ درصد رشد کرده و طی یک ماه گذشته نیز ۳۵ درصد رشد داشته است. این رشد به لحاظ تکنیکالی کاملا قابل پیش بینی بود و واگرایی مثبت که با فلش سبز بین  نمودار قیمت و اندیکاتور ار اس ای نمایش داده شده گویای این رشد بوده است. به نظر در اخرین الگو از C هستیم و باید زمان دهیم تا مثلث تکمیل گردد.  یک اصلاح موقت برای شاخه E مثلث داریم که می تواند تا محدوده ۱۸۵۰۰-۱۹۵۰۰ دلار باشد سپس برگشت قوی تری تجربه نماییم.  محدوده کنونی حوالی ۲۴۰۰۰ -۲۵۰۰۰ دلار یک سقف خط روند داخلی  میانه کانال است که بارها در گذشته به آن واکنش داشتیم.

در موج بعدی . اهداف ۲۵۰۰۰-۲۹۰۰۰-۳۳۰۰۰ دلار مهم می باشند.

13

14

بررسی نموداری فلزات پایه در بازارهای جهانی

15

روی        مس       آلومینیوم       سرب

بررسی نموداری فلز روی در بازارهای جهانی

16

رشد آرام روی در بورس فلزات لندن...

17

در حال حاضر قیمت هر تن روی ۳,۴۱۵ دلار می باشد که نسبت به هفته پیشین حدود ۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

با اتمام دیامتریک میان مدتی و واگرایی مثبت وارد الکوی بعدی شده ایم. سقف الگو با قدرت طی دو هفته گذشته شکست و باید با پولبک احتمالی مسیر رشد ادامه یابد. حمایت سهم بالا آمده و ۳۱۰۰ -۳۰۰۰ دلار می باشد.  هدف مهم بعدی ۳۶۰۰ دلار است.

چارت به روز شده:

 مقاومت ها ۳۶۰۰-۳۸۳۰ دلار فعلا لحاظ گردد.

18

۲۵ دیماه:

19

20

بررسی نموداری فلز مس در بازارهای جهانی

21

مس در روند صعودی...

22

در حال حاضر قیمت هر تن مس ۹۳۴۰.۵ دلار می باشد .

مس از نظر نموداری انتهای یک دیامتریک پاپیونی است و زیر شاخه g  هستیم. حال اگر این زیرشاخه تمام شده باشد باید شاهد یک رشد خوب برای مس با هدف نزدیک ۱۱۰۰۰ دلار  که پیک مهم قبلی است باشیم.

اگر G تمام نشده باشد این رشد b است و باید با یک نوسان مثبت رو به بالا مجدد مسیر اصلاح را طی کند تا زیرشاخه مورد نظر از الگوی بلند مدتی تکمیل گردد . ۹۵۰۰ دلار و ۱۱۰۰۰ دلار  مهم است و حمایت های ۸۸۰۰-۷۰۰۰  دلار مد نظر باید باشد.

ار اس ای الگوی منظمی را طی میکند و کف و سقف های مینور را نشان میدهد.

23

چارت هفته های گذشته:

24

بررسی نموداری فلز آلومینیوم در بازارهای جهانی

25

عملکرد آلومینیوم:

26

در حال حاضر قیمت هر تن آلومینیوم ۲,۶۰۲.۵ دلار می باشد.

پس از کندل عالی آلومینیوم در دو هفته پیشین و رشد ۱۲ درصدی، این هفته این فلز ساید بوده و میانگین نوسانات تغییر محسوسی نداشته است.  

دو سناریو مشکی و بنفش رنگ برای اصلاح بخشی از شاخه g الگوی دیاکتریک چندین ساله مد نظر بوده است . باشکست سقف قبلی و ثبیت  بالای آن یعنی ۲۵۰۰ دلار میتوان گفت مثلث بنفش تکمیل شده و وارد شاخه بعدی B بزرگ شده ایم و یک رشد خوب در پیش است تا محدوده ۳۲۰۰-۳۶۶۰  دلار . اگر هفته بعد اصلاح داشته باشیم احتمالا این رشد همچنان B از الگو مشکی  باشد و نوسانات ادامه می یابد. زمان لازم است.  حمایت نزدیک ۲۳۹۹ دلار می باشد.

27

28

تحلیل ماه گذشته و الگوی دیامتریک الومینیوم:

29

بررسی نموداری فلز سرب در بازارهای جهانی

30

تکمیل شاخه C تحلیل و ریزش سرب در یک ماه  اخیر و انتظار برگشت روند و یک رشد خوب برای سرب در ماه آتی.

31

در حال حاضر قیمت هر تن سرب ۲,۱۴۲.۵ دلار می باشد و این هفته کاهش داشتیم.

اگر (G)  به صورت یک سیمتریکال تمام شده باشد باید گفت سرب اصلاح را تمام کرده و وارد الگوی بعدی شده است. ولی اگر این الگو تازه شاخه a باشد این رشد را باید b از G بدانیم.

در نمای نزدیک کوتاه مدت رشد خوبی تا ۲۳۳۳ دلار داشتیم و  به نظر c تمام شده و این ریزش کوتاه d خواهد بود که تکمیل شده است. انتظار داریم  زیرشاخه e رو به بالا شروع شود.  مقاومت مهم ۲۵۰۰ دلار را داریم. حمایت نزدیک ۲۱۰۰-۲۰۰۰ دلار می باشد.

چارت به روز رسانی شده / ار اس ای در وضعیت مطلوب و مستعد واگرایی مثبت مخفی است که امیدواریم به پایین نشکند و برگشت را تجربه نماید.

32

بررسی وضعیت بازار بورس از دید نموداری و سایر بازارهای موازی در ایران

33

  • شاخص کل
  • شاخص هم وزن
  • صندوق طلای لوتوس
  • سکه نقدی

تحلیل تکنیکال شاخص کل

حساسیت دنبال نمودن شاخص این روزها بیش از پیش است..

آپدیت سناریوی پیشین شاخص در زیر آمده است که به مقاومت رسیدیم و انتظار یک اصلاح قابل توجه در شاخص رقم میخورد.  ... ولی با رشد بازارهای موازی و دلار  اگر شرایط تورمی ادامه دار باشد که احتمالا در میان مدت هست. سناریوی دیگری به ذهن بنده میرسد. 

سناریوی یک: بدبینانه / با سقوط قابل توجه دلار و اتفاق سیاسی خاص

34

تحلیل گذشته و پیش روی شاخص تا هدف :

35

تحلیل اذرماه شاخص که همان سناریو یک است:

یک دیامتریک الماسی شارپ و نزولی در قالب A داشتیم و پس از آن یک رشد نوسانی و کند بلند مدت تر در قالب B در حال تکمیل است که احتمالا پاپیونی است. با توجه به گذر زیر شاخه C از سقف a به نظر الگوی دیا از مثلث محتمل تر است و نهایتا روند همین تحلیل بالا خواهد بود. لذا این شاخه صعودی است با نوسان های کوتاه نزولی . اولین هدف محدوده ۱۶۶۰۰۰۰ و۱۷۱۰۰۰۰۰ واحد می باشد و سپس اصلاح زیرشاخه f را خواهیم داشت که حمایت قوی محدوده ۱۴۳۰۰۰۰ و  ۱۳۰۰۰۰۰ واحد می باشد.

سناریو دوم شاخص کل که با شاخص هم وزن همخوانی بیشتری دارد:

شاخص کل امروز با کاهش ۴۶۵۱ واحدی به رقم ۱۶۵۲۹۲۶ واحد رسید و با توجه به قرارگرفتن روی مقاومت مهم این اصلاح قابل پیش بینی است . درسناریوی دوم عمق اصلاح کمتر است.

در صورت در نظر گرفتن سناریوی یک هم اصلاح بدی داریم هم g دیامتریک باید خیلی کشیده شود تا شاخص با تورم هم خوانی داشته باشد که این در الگوی افقی کمی بعید است. نهایتا منطقی تر دنبال نمودن این سناریو است:

یک اصلاح موقت در قالب X  در الگوی ترکیبی دو گانه

و سپس شروع یک  موج صعودی دیگر برای تکمیل گام دوم .

حمایت ها و مقاومت های نزدیک مشخص شده است.

36

تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن:

شاخص کل هم وزن امروز با کاهش ۲۰۱۷ واحدی به ۵۱۹۹۳۸ واحد رسیده است.  

تحلیل قبل پا بر جا:

شاخص کل (هم وزن) با اندازه‌گیری زمانی و تشابه بین شاخه‌های این الگو متوجه تشکیل یک دیامتریک پاپیونی خواهیم شد که پایان یافته و الگویی جدید رو به بالا در قالب B همراه با یک واگرایی مثبت مخفی شروع شده است . این رشد به نظر یک ۵ موجی و ایمپالس است.

این رشد تا خط مقاومتی نشان داده شده ادامه یافته و احتمالا شکستی با یک پولبک برای تکمیل ادامه این موج اتفاق خواهد افتاد.  لذا وضعیت این شاخص بلند مدت مطلوب است فقط باید منتظر شکست مقاومت ها و تایید آن باشیم. در کوتاه مدت نیاز با توجه به مقاومت های مهم سقف های قبلی شاید اصلاح زمانی و قیمتی نیاز باشد.

پیک تاریخی شاخص  ۵۳۸،۸۰۰ واحد الی ۵۷۳۵۰۰ واحد مهم است.  

حمایت مهم : ۴۶۰۰۰۰ واحد که خط تبدیل مقاومت به حمایت است.

به روز رسانی ۲ بهمن ماه:

37

چارت دوشنبه ۲۶ دیماه:

38

39

40

تحلیل تکنیکال طلا (صندوق س.پشتوانه طلای لوتوس)

41

یک رشد قابل توجه در هفته اخیر

 هفته گذشته قیمت هر واحد سرمایه گذاری۱۴۰,۵۳۲ ریال بود و امروز   ۱۶۹،۱۵۰  ریال گزارش شده است و رشد ۲۰ درصدی  داشتیم.

در سناریو بلند مدت، شاخه B صعودی یک دیامتریک پاپیونی یا سیمتریکال است. اکنون در انتهای شاخه E هستیم . در صورت دیامتریک بودن شاخه F نزولی هنوز شروع نشده است و برای شاخهF  حمایت معتبری در محدوده ۱۱۵۰۰۰ریال را داریم.

چارت به روز شده  با نمای کانالیزه صندوق طلای لوتوس را مشاهده میکنید احتمالا یک سیمتریکال  داریم و الگو ادامه دار است.  به سقف نقطه چین کانال بارها واکنش داشتیم و این بار شکسنه و پولبکی به آن داشتیم و  ادامه رشد درکانال بالایی ادامه دار شده است . سقف کانال بالایی همپوشانی دارد با فیبوی ۱.۶۱۸ درصد  که مهم می باشد که امروز دقیقا روی مقاومت است باید دید شکسته خواهد شد یا خیر.

42

نمودار قیمتی و بررسی تحلیل تکنیکال قیمت سکه نقدی

43

رشد افسار گسیخته سکه و متعلقات آن در هفته ای که گذشت...

44

در حال حاضر قیمت هر سکه امامی ۲۴۴,۴۶۰,۰۰۰ ریال می باشد. هر سکه امامی در روزهای مشابه هفته گذشته یعنی در تاریخ یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱  با رقم ۲۱۲,۰۲۰,۰۰۰ ریال دادوستد شده بود که مقایسه قیمت روز جاری با آن، بیانگر افزایش ۱۵.۳ درصدی یا ۳۲,۴۴۰,۰۰۰ ریال سکه امامی نسبت به هفته گذشته می باشد.

به روز رسانی نمودار سکه :

سقف قبلی شکسته شد. برای سکه سقف ۲۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال مهم بود که قویا شکسته شد و تقاضای هیجانی در بازار با یک واگرایی مثبت مخفی در ار اس ای نمودار شکل گرفت.  مقاومت های فیبو مهم هستند و در صورت ادامه این رشد،  سکه حوالی ۲۵۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال در گام اول و خیلی خوشبینانه  ۲۹۰۰۰۰۰۰۰ ریال مقاومت بسیار مهم داریم و به لحاظ زمانی از نیمه دوم اسفند برای سکه اصلاح پیش بینی میشود.

45

طبق نمودار سکه در اواخر آبان ماه ۱۴۰۱ با شکست پیک قیمتی تاریخی  ۱۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال اوج گرفت و شاهد رشد افسار گسیخته آن بودیم. در چند ماه اخیر یک دیامتریک یا مثلث انبساطی و یا حتی یا سیمتریکال در قالب شاخه B در حال تکمیل است که روندی نوسانی و کند دارد و مجموعا صعودی بوده است. شاخه E هستیم . اگر اصلاح زیادی نداشته باشیم میتواند یک سیمتریکال باشد و کف f  در اصلاح بعدی خیلی پایین نمی آید. محدوده ۲۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال حمایت میشود.

 حمایت مهم میان مدتی محدوده ۲۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.