۰ نفر

جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس چقدر است؟

۲۶ دی ۱۴۰۱، ۲۱:۴۸
کد خبر: 695595
جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس چقدر است؟

افرادی که برنده مزایده فروش خودرو در بورس می‌شوند، اما به‌هر دلیلی قصد اعلام انصراف دارند، باید ۵.۵ درصد کل معامله را جریمه بدهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، انصراف از خرید خودرو در بورس برای کسانی که به‌عنوان برنده شناخته شده‌اند و نتواند باقی‌مانده پول را در موعد مقرر واریز کنند یا به هردلیلی قصد اعلام انصراف داشته باشند، جریمه دارد  که خودکار از روی حساب وکالتی آن‌ها کسر خواهد شد. برداشت رقم جریمه بی‌نهایت ساده است و از حسابی انجام می‌شود که به‌عنوان حساب وکالتی، هنگام ثبت‌نام در کارگزاری، معرفی کرده‌اید. در حال حاضر تایید و افتتاح حساب وکالتی در ۱۰ بانک کشور امکان‌پذیر است و متقاضیان خرید خودرو در بورس کالا، می‌توانند با مراجعه به یکی از بانک‌های ملت، ملی ایران، صنعت و معدن، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، توسعه صادرات، شهر، پارسیان و رفاه کارگران نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.

افتتاح حساب وکالتی نیازمند دانلود فرم معرفی‌نامه و چاپ است. این معرفی‌نامه و سایر مدارک مورد نیاز را خودتان با دست خودتان تایید کرده‌اید. با افتتاح حساب وکالتی به کارگزاری و بورس کالا اجازه می‌دهید، وجه خرید خودرو را پس از تکمیل و قطعی شدن مراحل خرید، به فروشنده منتقل کند. اگر پیشنهاد خرید شما در مزایده خرید خودرو از بورس کالا، شکست بخورد و معامله‌ای انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود و قابل برداشت خواهد بود.

خرید خودرو از بورس زمانی تکمیل می‌شود که باقی‌مانده رقم نسبت به قیمت پایه را به‌حساب نمایندگی فروش واریز کنید. هنگام تحویل گرفتن خودرو هم ارائه یک‌سری مدارک مثل اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار، مدارک احراز محل سکونت (که باید مطابق با بخشنامه راهور ناجا باشد) و ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک ضروری است. گروهی که در مزایده شکست می‌خورند و پیشنهادشان منجر به خرید خودرو از بورس کالا نمی‌شود، طبق قانون در پایان همان روز عرضه پول خود را دریافت می‌کنند. حساب وکالتی مبلغ را از حالت بلوکه خارج می‌کند و از آن به‌بعد پول قابل برداشت است.

افرادی که برنده مزایده فروش خودرو در بورس کالا می‌شوند، اما به‌هر دلیلی پشیمان شده‌اند و قصد اعلام انصراف دارند، طبق قانون موظف هستند میزان پنج درصد ارزش کل معامله را به‌عنوان هزینه فسخ به‌علاوه نیم درصد هزینه کارمزد دو سر معامله که در مجموع ۵.۵ درصد ارزش کل معامله می‌شود را پرداخت کنند. بقیه برنده‌ها سه روز کاری مهلت دارند تا باقی‌مانده رقم خرید را به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت تکمیل نشدن وجه در موعد مقرر، به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش کل معامله برای آن‌ها به عنوان جریمه محاسبه خواهد شد. چنانچه برندگان مزایده پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشند، معامله آن‌ها فسخ شده و میزان ۵.۵ درصد ارزش کل معامله به‌عنوان جریمه از حساب وکالتی آن‌ها کسر خواهد شد.

خرید خودرو از بورس یک ریزه‌کاری دیگر هم دارد. موقع بررسی صرفه اقتصادی انجام این کار، لازم است علاوه بر در نظر گرفتن قیمت پایه، قیمت بازار و قیمت تمام شده با احتساب مالیات و عوارض، هزینه خواب پول را هم در محاسبات بگنجانید. به‌عنوان مثال خریداران تارا دستی که موفق شدند روز هشتم آذر با قیمت ۴۴۸ میلیون برنده مزایده شوند و قرار است خودرو را خرداد سال ۱۴۰۲ تحویل بگیرند، ظرف این مدت حدود ۲۷ میلیون تومان هزینه خواب پول متحمل می‌شوند. به این ترتیب پولی که برای خرید خودرو پرداخت می‌کنند به ۴۷۵ میلیون می‌رساند. این عدد نسبت به قیمت روز تارا دستی در بازار آزاد، تنها ۳۵ میلیون تومان کمتر بود.