۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

گزارش بازار بدهی ۱۲دی ماه / اختلاف عجیب در نرخ بازدهی معاملات اوراق اراد

۱۲ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۵۲
کد خبر: 692585
گزارش بازار بدهی ۱۲دی ماه / اختلاف عجیب در نرخ بازدهی معاملات اوراق اراد

در معاملات امروز مجموعا ۱۲۷ میلیارد تومان اوراق اخزا با میانگین بازده تا سررسید ۲۷/۸ درصد برای سررسیدهای کمتر از یک‌سال، و ۲۸/۱۶ درصد برای سررسیدهای بیش از یک‌سال، معامله شد. همانند روزهای گذشته اختلاف بازدهی تا سررسید اوراق اراد معامله شده از ۱۶/۵ تا ۳۰/۹ قابل توجه بود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ارزش معاملات و نرخ بازدهی تا سررسید امروز بازار بدهی به این شرح است:

نرخ بازده تا سر رسید

در نمودارهای زیر،اطلاعات مربوط به نرخ بازده تا سر رسید و ارزش معاملات(میلیارد ریال) اوراق اخزا، اراد/افان و گام، به ترتیب فاصله تا سر رسید نمایش داده شده است.

 توضیح ارزش معاملات هر نماد در سطر سوم اطلاعات نمودار ذکر شده و اندازه دایره نمایش داده شده برای هر نماد به تناسب ارزش معاملات آن نماد تنظیم شده‌است.

نرخ اوراق

اوراق

نرخ بازده

در معاملات امروز مجموعا ۱۲۷ میلیارد تومان اوراق اخزا با میانگین بازده تا سررسید ۸/ ۲۷ درصد برای سررسیدهای کمتر از یک‌سال، و ۲۸/۱۶درصد برای سررسیدهای بیش از یک‌سال، معامله شد. در حدود ۸۰ درصد از ارزش معاملات اوراق اخزا در نمادهای با سررسید بالای یک‌سال انجام شد. در نماد اخزا ۹۰۲ با سر رسید ۱۹ دی ماه، ۱.۹ میلیارد تومان با نرخ بالای ۳۸ درصد معامله شد که به دلیل نزدیک بودن سر رسید در محاسبات گزارش دخالت داده نشد. همچنین در روزهای گذشته مرکز بدهی وزارت اقتصاد در نمادهای اخزا ۱۰۱ و اخزا ۱۰۳ عرضه تدریجی داشته و احتمالا بخشی از معاملات امروز در این نمادها مربوط به فروش این نهاد باشد.

 اوراق اراد نیز مجموعا ۵۳۵ میلیارد تومان و با نرخ ۱۶/۵ الی ۳۰.۹ درصد معامله شدند که مشابه روزهای گذشته شاهد اختلاف قابل توجه میان نرخ بازدهی اوراق معامله شده بودیم. پس از مصوبه نهم آذر ماه سازمان بورس مبنی بر احتساب سرمایه گذاری در اسناد "اخزا" توسط صندوق ها درحد نصاب سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت دولت با تضمین سازمان برنامه و بودجه (۲۵ درصد از ارزش پورتفو صندوق‌)، بسیاری از صندوق‌ها مترصد فروش اوراق اراد خود به کمترین نرخ بازده ممکن و تبدیل آن به اوراق اخزا با نرخ به مراتب بالاتر هستند که این خود می‌تواند توضیحی برای بازه گسترده نرخ بازده ‌تا سر رسید در معاملات این اوراق باشد.

نماد اراد۳۹ با ۵۱۵ میلیارد تومان و نرخ ۲۳ درصد، بیشترین ارزش معاملات اوراق اراد را ثبت کرد. اوراق گام نیز در ۶ نماد و با مجموع ارزش ۶۶ میلیارد تومانی معامله شدند که همانند روزهای گذشته، بخش عمده ارزش معاملات آن مربوط به نماد اگ۰۲۰۷۱۹ با نرخ بازده تا سر رسید ۳۰/۸درصدی بود که نسبت به نرخ اوراق اخزا با سررسید هم محدوده، حدود ۳.۳ درصد بالاتر بود.

ارزش معاملات

در نمودار زیر ارزش معاملات اوراق اخزا، اراد/افان و گام را به تفکیک سر رسیدهای زیر یک‌سال، بالای یک‌سال و بالای دو سال مشاهده می‌کنید.

ارزش معاملات