۰ نفر

وسوسه های نرخ دلار برای جذب سرمایه گذاران؛

آیا سرمایه گذاری در بازار ارز پرسودتر از بورس خواهد بود؟

۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۹
کد خبر: 688305
آیا سرمایه گذاری در بازار ارز پرسودتر از بورس خواهد بود؟

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: اگرچه ممکن است بازار بورس نیز مانند سایر بازارها در برخی از مقاطع زمانی دچار رکود شود؛ اما تجربه نشان داده است که سرمایه گذاری در بازار سرمایه در طولانی مدت بازدهی مناسب‌تری نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مجید عبدالحمیدی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در خصوص مدیریت ثروت  و ارتباط آن با سرمایه گذاری در بازار سهام گفت: موفقیت و سرمایه دو کلمه مهم و راهبردی برای ما هستند؛ به نحوی که می توان گفت که موفقیت و رسیدن به آن هدف زندگی است و بسیاری موفقیت خود را در رسیدن به ثروت می دانند و این در حالی است که شاید رابطه پول و موفقیت به این راحتی نباشد که بگویم موفقیت مساوی با ثروت است؛ بنابراین موفقیت و ثروت از جمله مواردی هستند که بسیاری از مردم به دنبال آن است.

وی افزود: در علم اقتصاد، سرمایه گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به امید به دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده است؛ به این معنا که شما می‌توانید منابع مالی خود را در دارایی‌هایی نظیر سهام شرکت‌ها، اوراق درآمد ثابت، مسکن، زمین، طلا، خودرو، ارزهای خارجی سرمایه‌گذاری کنید که در این صورت اگر قیمت آن دارایی‌ها افزایش یابد، سرمایه شما نیز به همان نسبت بیشتر خواهد شد؛ هر چند باید توجه داشت، از آنجایی که سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود بیشتر در آینده انجام می‌شود، همیشه با سطح خاصی از ریسک همراه است.

به گفته عبدالحمیدی، این احتمال وجود دارد که با انجام یک سرمایه‌گذاری نادرست، نه ‌تنها هیچ درآمدی برای سرمایه‌گذار به دست نیاید، بلکه ارزش سرمایه او نیز دچار کاهش شود. لذا برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف بهتر است سرمایه گذاران، ابتدا با قواعد و ویژگی‌های هر یک آشنا شوند.

وی افزود: با بررسی ویژگی ها و همچنین طرز تفکر سرمایه گذاران موفق متوجه می شویم که این افراد خصوصیات مشترکی مانند افزایش مداوم دانش و مهارت های خود، داشتن چشم انداز بلندمدت، پذیرش شکست در کوتاه مدت، به حداقل رساندن و مدیریت ریسک سرمایه گذاری، خودباوری دارند و همین عوامل باعث موفقیت آن ها در بازارهای مالی شده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا برای یافتن بهترین روش سرمایه گذاری فقط باید به بازدهی توجه کرد، گفت :هر یک از گزینه های سرمایه گذاری مانند مسکن، طلا و سکه طلا، دلار، خودرو و سپرده‌های بانکی شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد و طبیعتا همه افراد، امکان حضور در همه این بازارها را ندارند؛ لذا برای شناسایی بهترین روش سرمایه گذاری باید علاوه بر بازدهی، به پارامترهای دیگری نیز توجه کنید.

وی در ادامه افزود: به طور مثال با توجه به قیمت مسکن و هزینه‌های ساخت و ساز آن، خرید مسکن به سرمایه زیادی نیاز دارد؛ علاوه بر این، زمین و مسکن قابلیت نقدشوندگی پایینی دارند و بازار شفافی برای خرید و فروش آن‌ها وجود ندارد. مواردی مانند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، رشد ناهمگون قیمت مسکن و زمین در شهرها و مناطق مختلف، سیاست‌های کلان مانند میزان پرداخت وام و پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند مسکن مهر و مسکن ملی  نیز از جمله پارامترها و ریسک‌های تاثیرگذاری است که باید مورد توجه سرمایه گذاران این حوزه قرار گیرد.

به گفته عبدالحمیدی، بر خلاف مسکن، سرمایه گذاری در طلا با مبالغ بسیار کمتری امکان‌پذیر است و نقدشوندگی بالاتری نیز دارد. ریسک اصل یا تقلبی بودن طلا و سکه طلا، ریسک و هزینه نگهداری آن در محلی امن، وابستگی به قیمت جهانی طلا و نرخ ارز نیز از جمله مواردی است که همواره باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد و یا  بخشی از مردم ایران، خرید ارزهای خارجی را به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری قبول دارند؛ اما باید توجه داشت که بازار ارز یکی از بازارهای پرریسک و پرنوسان است. پارامترهای بسیار زیادی نظیر روابط خارجی، واردات و صادرات، سیاست‌های دولتی و سیاست‌های کلی بانک مرکزی بر آن تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر، ممکن است در شرایط خاصی خرید و فروش ارزهای پراستفاده مانند دلار و یورو، با محدودیت‌های جدی همراه شود و نگهداری مقدار زیادی از آن‌ها مطابق قانون تخلف به شمار برود.

عبدالحمیدی در پابان تاکید کرد: سرمایه گذاری در بورس و خرید و فروش سهام شرکت ها، یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته دنیا است. در ایران نیز بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای اصلی سرمایه‌پذیر، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است؛ اگرچه ممکن است بازار بورس نیز مانند سایر بازارها در برخی از مقاطع زمانی دچار رکود شود؛ اما تجربه نشان داده است که سرمایه گذاری در بازار سرمایه در طولانی مدت بازدهی مناسب‌تری نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری داشته است.