۰ نفر

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس پاسخ داد؛

با خرید بیمه سهام، نمی توان سهام خود را فروخت؟

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۲۷
کد خبر: 681268
با خرید بیمه سهام، نمی توان سهام خود را فروخت؟

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: سبد سهام افراد حقیقی به شرط اینکه در تاریخ ۴ آبان حداکثر سقف آن ۱۰۰ میلیون تومان باشد با پرداخت فقط یک ریال بیمه می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صداوسیما، امیر مهدی صبایی دوشنبه شب با شرکت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با اشاره به اجرای طرح سهام یار افزود: این اوراق به مدت یک سال و با تضمین نرخ سود ۲۰ درصد است و سبد سهام از چهارم آبان نباید دارایی فروخته شود.

وی هدف از اجرای این طرح را تشویق سهامداران به نگاه بلندمدت برای سرمایه گذاری در بورس دانست و گفت: البته سرمایه گذاران و سهامداران می‌توانند سهام جدید خرید و فروش کنند، یعنی سهام جدیدی را نسبت به تاریخ چهارم آبان ماه خریداری کنند و همان سهم را مجدداً بفروشند، اما آن سهامی که در تاریخ ۴ آبان داشته اند و آن مبنای محاسبه خسارت خواهد بود، پس دارایی آن سبد نباید به فروش برسد.

صبایی درباره این سئوال که اگر یک سبد سهام ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان باشد سهامدار می‌تواند به ازای هر ۱۰۰ میلیون، یک ورق بیمه خریداری کند یا خیر؟ هم گفت: فقط هر شخص حقیقی با حداکثر ارزش سبد سهام ۱۰۰ میلیون تومان تا تاریخ چهارم آبان مشمول این طرح است و کسی یا کسانی که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ارزش سهام شان باشد مشمول این طرح نمی‌شوند.

صبایی با اشاره به نرخ یک ریالی اوراق سهام یار گفت: این طرح یک زمان محدودی دارد، حدود ۶ روز کاری یعنی از شنبه این هفته آغاز شده و تا شنبه هفته آینده ۲۸ ابان ادامه دارد یعنی فرصت عرضه اوراق بیمه سهام در قالب نماد سهام یار، پس بنابراین سهامداران حقیقی که می‌خواهند از این طرح استفاده کنند فرصتشان نامحدود نیست.

مدیرنظارت بر بورس‌های سازمان بورس هدف از اجرای این طرح را حمایت دولت از حقوق سهامداران به ویژه سهامداران خرد حقیقی بیان کرد و افزود: با پیش بینی مبلغ مورد نظر در قانون بودجه سال آینده دولت متعهد است، چون با نگاه حمایتی این طرح اجرا شده و در سال آینده به موفقیت هم خواهد رسید.

صبایی درباره میزان سود این طرح هم توضیح داد: سود ۲۰ درصد تقریبا ً​سود متعارف و در واقع بدون ریسک در نظام بانکی است و دوره یک ساله هم یک دوره‌ای معقول است که سهامدار بایستی صبور باشد با یک افق سرمایه گذاری یک ساله تا نتیجه سرمایه گذاری خود را ببیند.

وی تشویق سرمایه گذاران به نگهداری سبد سهامشان و جلوگیری از فروش آن تحت رفتار‌های هیجانی در بازار منفی را یکی از هدف‌های مهم این طرح برشمرد و گفت: سهامدار می‌تواند مطمئن باشد حتی اگر از بازار سهام تا سال آینده نتواند بازده حداقل ۲۰ درصدی را کسب کند این طرح تضمین می‌کند و سهامدار می‌تواند با آسوده خاطر سبد سهامش را نگهداری کند.

صبایی در پاسخ به این سئوال که اگر بازدهی بازار سرمایه تا سال آینده بیشتر از ۲۰ درصد بود تکلیف چیست گفت: اگر بازده بیش از ۲۰ درصد بود که یک سرمایه گذاری مناسب و مطلوب بوده و اگر به هر دلیلی کمتر از ۲۰ درصد بود این اطمینان خاطر وجود دارد که دولت این بازده را تضمین می‌کند به شرط نگاه حداقل یک ساله و نگهداری سبد سهام.

صبایی اضافه کرد: این طرح و این اقدام گام اول دولت در حمایت از بورس است و اگر دقیق‌تر بخواهم بگویم حاکمیت با هدف حمایت از سهامداران خرد در گام اول این طرح را اجرا می‌کند و در مراحل بعدی البته نه لزوماً با حضور دولت یا حاکمیت این احتمال وجود دارد طرح‌هایی دیگری با پختگی بیشتر و ایده‌هایی بهتر اجرا شود.

وی افزود: برای مثال پورتفو‌های بزرگتر با ورود بیمه گر‌ها و در واقع شرکت‌های بیمه دولتی یا خصوصی می‌توانند با انعقاد یک تفاهمنامه بین سازمان بورس و شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای یا حتی بیمه مرکزی این امکان وجود داشته باشد که یک طرحی مشابه این طرح برای پورتفو‌ها و سبد‌های سهام بزرگتر از ۱۰۰ میلیون تومان هم اجرا در اینده اجرا کرد.

صبایی: طبیعتاً وقتی رشد ارزش سبد سهام بیش از ۲۰ درصد باشد دیگر فرد سرمایه گذار نیازی به بیمه نامه ندارد و اگر بازدهی کمتر از ۲۰ درصد یا حتی منفی باشد مابه التفاوت آن تحت عنوان خسارت سهام یار پرداخت می‌شود. اما اگر بازده پورتفوی ۱۰۰ میلیون تومانی تا سال آینده ۱۵۰ میلیون تومان شود دیگر نیازی به دریافت خسارت ۲۰ میلیون تومانی نیست چرا که بازده این سبد بیش از ۲۰ درصد شده است.

مدیرنظارت بر بورس‌های سازمان بورس در پایان تاکید کرد طرح بیمه پرتفوی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان فقط شامل سهام افراد حقیقی و خرد می‌شود و سرمایه گذارانی که در صندوق‌ها سرمایه گذاری کرده اند مشمول این طرح نمی‌شوند.

اقدام مناسب دولت برای حمایت از سهامداران خرد با طرح بیمه

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه‌ای از اتفاقات از سال ۹۸ تا به امروز بخصوص افت و خیز‌های سال ۹۹ موجب سلب اعتماد و اطمینان مردم به بازار سرمایه شد.

مهدی طغیانی هم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر ، با مرور اتفاقات بازار سرمایه در یکی و دو سال گذشته گفت: بازار سرمایه‌ای که می‌توانست برای اقتصاد کشور از جهت تأمین مالی و ایجاد منابع کافی برای توسعه زیرساخت ها، توسعه تولید و اشتغالزایی خیلی مفید و مؤثر باشد، اما از بدلیل بی اعتمادی مردم ضربه خورد.

وی ادامه داد: اگرچه در سال ۱۴۰۰ شاهد نوسانات کمتری بودیم با این حال آن اعتماد لازم به بازار برای سهامداران خرد بازنگشته است و کار‌هایی که دولت در اخیرا انجام داده را می‌شود به عنوان یک قدم مهم برای برگرداندن اعتماد و اطمینان به بازار ارزیابی کرد.

وی باشاره به نوع درخصوص طرح بیمه سهام گفت: شاید کسانی که سهامدار خرد بازار سرمایه محسوب می‌شوند، میزان سرمایه گذاری آن‌ها زیاد نباشد، اما تعداد آن‌ها خیلی زیاد است بطوریکه براساس برآورد‌ها حدود ۹۶ درصد افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند زیر ۱۰۰ میلیون سرمایه وارد بازار کرده اند.

طغیانی طرح بیمه سهام را یکی از اقدامات مناسب دولت برای حمایت از سهامداران خرد برشمرد و گفت: این طرح برای این است که افراد از یک حداقلی مطمئن باشند اگرچه ذات بازار سرمایه نسبت به بقیه گزینه‌های سرمایه گذاری ریسک بیشتری دارد و ریسک با بازار سرمایه عجین است، ولی با نگاه برگرداندن اطمینان و اعتماد سهامداران، این حداقل سود برای سرمایه گذاری به نوعی تضمین شده تا تعداد افراد در مدت ماندگاری و برگشت به بازار افزایش پیدا کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره منایع این طرح هم گفت: منابع این طرح از محل صندوق تثبیت بازار که در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده بود تأمین می‌شود و امیدواریم که اثر خودش را هم بتواند در بازار داشته باشد و آن اطمینان بخشی رخ بدهد.

وی درباره پاسخ به این سئوال که در بودجه ۱۴۰۲ ایا این نگاه مجلس و دولت در حمایت از سهامداران بازار سرمایه وجود دارد یا خیر گفت: آنچه که برای صندوق تثبیت لازم بوده امسال در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده بود و ۵ هزار میلیارد تومان آمده است که از این مبلغ ۲ هزار میلیارد به صندوق تثبیت پرداخت شده و ۳ هزار میلیارد تومان باقی مانده که در ماه‌های باقیمانده سال قرار است پرداخت شود.

طغیانی تصریح کرد: تعهدی که فعلاً​ نسبت به سبد سهام ۴ آبان برای سهامداران زیر ۱۰۰ میلیون تومان در بازار و سود ۲۰ درصد تعریف شده به نظر نمی‌رسد چیزی بیشتر از این مبلغی که در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده باشد، یعنی با این مبلغ برآورد خسارت احتمالی و حتی سود کمتر از ۲۰ درصد را پوشش می‌دهد.

طرح بیمه سهام یک ابزار رایج و نوین در دنیاست

کارشناس بازار سرمایه گفت: این طرح سهام یار که در بازار سرمایه قرار است اجرایی شود در واقع بومی شده یک ابزار مالی است که سال‌ها در بازار‌های مالی و سهام دنیا استفاده می‌شود.

رباطی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر گفت: این طرح در واقع تحت عنوان استیکینگ هست که شما دارایی مالی خود را در فضایی که توسط بروکر‌ها یا کارگزاران انجام می‌شود نه توسط مفاد تنظیم کننده بازار یا سازمان بورس فریز یا استیک می‌کنید.

وی ادامه داد: وقتی سهامداری دید سرمایه گذاری بلند مدت دارد، این دارایی خودش را اصطلاحاً استیک یا فریز می‌کند در آن نهاد مالی بعد از انتهای آن دوره مالی یک سودی در واقع به آن تعلق می‌گیرد و بیمه می‌شود.

این کارشناس بازار افزود: طرح بیمه سهام در بازار سهام ما باید سال‌های گذشته عرضه می‌شد اگرچه ابزار مفیدی برای توسعه بازار است، اما این طرح هنوز نابالغ است و نیاز به پخته شدن دارد.

رباطی تصریح کرد: به نظر من مهمترین چالشی که در واقع در خصوص این طرح وجود دارد یکی سقف ۱۰۰ میلیون تومان است، در واقع باید این ساز و کار و ابزار به شکلی تعریف شود که قابلیت استفاده برای همه سرمایه گذاران به اَشکال مختلف که الان بصورت استاندارد در دنیا اجرا می‌شود وجود داشته باشد.

رباطی: اصولاً​ به اعتقاد من و همه کارشناسان، بار حمایت از بازار و بورس نباید به دوش نهاد‌های دولتی، حاکمیت و در واقع خود سازمان بورس باشد این‌ها نهاد‌های تنظیم کننده بازار هستند و این بحث بیمه سهام برای این است که نباید وارد وظایف نهاد تنظیم کننده بازار شد.

وی تصریح کرد: در بحث بیمه گری سهام اگر به سمتی حرکت شود که با دادن این مجوز به نهاد‌های مالی رسمی از قبیل صندوق‌های سرمایه گذاری و کارگزارانی که کار تخصصی می‌کنند هم برای فردیکه با خیال آسوده در بازار سرمایه گذاری می‌کند مطمئن است و هم دیگر به منابع دولتی یا عمومی که پاسخگو نخواهد بود نیازی نیست.