۰ نفر

تحلیل فسوژ؛ مهمان جدید فرابورس

۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۵۸
کد خبر: 675960
تحلیل فسوژ؛ مهمان جدید فرابورس

مهمان جدید بازار سرمایه این‌بار از صنعت سرب عازم تابلو معاملات شد. روز شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱، تعداد ۶۰ میلیون سهم شرکت سوژمیران از زیرمجموعه های شرکت گروه صنعتی و معدنی امیر در بازار اول فرابورس ایران با نماد فسوژ ، به روش حراج به سرمایه‌گذاران واجد شرایط(صندوق‌های سرمایه‌گذاری) عرضه شد. ارسال سفارش صرفا از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان پذیر بود و در نهایت ۳۰ شخص حقوقی با میانگین قیمت ۱۵,۲۵۳ ریال اقدام به خرید این عرضه اولیه نمودند. در حالیکه قیمت ارزش‌گذاری رسمی این سهم که توسط تأمین سرمایه امید انجام شده بود ۱۶,۴۵۸ ریال است. معاملات ثانویه این نماد از روز یکم ماه آبان در تابلو معاملات فرابورس شروع شده‌است.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ شرکت سوژمیران در تاریخ ۱۳۴۰/۰۴/۰۹ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد. در تاریخ ۱۳۴۵/۰۴/۲۹ پروانه تاسیس کارخانه تغلیظ سنگ سرب با ظرفیت تولید اسمی ۸ هزار تن سالانه در راونج دلیجان، توسط شرکت دریافت شد و از مرداد ۱۳۴۷ بهره‌برداری از معدن آغاز گردید.فسوژ در تاریخ ۱۰ / ۰۵ /۱۴۰۰ به عنوان دویست و پنجاه و یکمین نماد معاملاتی در فهرست نمادهای فرابورس ایران درج گردید.

ترکیب سهامداران

ترکیب سهامداران شرکت قبل از عرضه اولیه به ترتیب زیر بوده‌است.

جدول1

محصولات و ظرفیت تولید

 محصول اصلی شرکت، کنسانتره سرب با ظرفیت اسمی ۸،۰۰۰ تن در سال است که درسال‌های اخیر همواره بیش از ۹۰ درصد ظرفیت اسمی بکارگرفته شده‌است.

همچنین شرکت دارای ظرفیت اسمی تولید ۱۰،۰۰۰ تن سنگ بوکسیت است.

در جدول زیر وضعیت عرضه و تقاضای کنسانتره سرب در کشور آمده است.

جدول2

بازار شرکت

تقریبا تمامی محصول کنسانتره سرب شرکت صادر می‌گردد.

خاک بوکسیت تولیدی نیز که از معدن جداگانه‌ای استخراج می‌گردد، در بازار داخل فروخته می‌شود. تولیدکنندگان سیمان مشتری اصلی خاک بوکسیت هستند. سهم بوکسیت از میزان ریالی فروش شرکت ناچیز و در حدود ۱ درصد از فروش شرکت است.

زنجیره تأمین

شرکت تمامی مواد اولیه مورد نیاز خود را از معادن خود تأمین  می‌نماید. معدن شرکت در استان مرکزی، شهرستان دلیجان، راونج واقع شده‌است. همچنین معدن بوکسیت شرکت در جاده تهران فیروزکوه، جاده امین آباد، روستای هیریاج واقع شده‌است.

طرح توسعه

شرکت به منظور تولید کنسانتره سرب از خاک دپو شده کم عیار معدن راونج طرح توسعه‌ای با هدف تولید سالانه ۴،۴۰۰

  تن کنسانتره سرب در برنامه خود دارد که هم‌اکنون در مرحله مهندسی و اخذ مجوز افزایش پروانه بهره‌برداری است.

تاریخ اتمام پروژه نیمه اول سال ۱۴۰۳ برآورد شده‌است.

وضعیت تولید و فروش

در نمودار زیر وضعیت سالانه تولید و فروش کنسانتره سرب، به عنوان محصول اصلی شرکت آورده شده‌است.

تولید

نرخ فروش

با توجه به صادراتی بودن محصول شرکت، نرخ فروش شرکت کاملا به نرخ ارز (نیما/سنا) و نرخ جهانی سرب بستگی دارد.

در نمودار زیر همبستگی نرخ فروش سالانه کنسانتره سرب شرکت و نرخ دلار نیمایی را مشاهده می‌کنید.

میانگین نرخ

 

همچنین نرخ جهانی سرب از سال ۲۰۰۸ در نمودار زیر آورده شده‌است.  همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود قیمت جهانی سرب در ۱۰ سال اخیر در محدوده ۱۸۰۰ الی ۲۴۰۰ در نوسان بوده‌است.

نرخ جهانی

نتایج گزارش ارزش‌گذاری شرکت

در جداول زیر پیش‌بینی صورت سود و زیان و خلاصه نتایج ارزش‌گذاری  شرکت در گزارش ارزش‌گذاری رسمی فسوژ که توسط تأمین سرمایه امید تهیه شده است، آورده شده‌است.

ارزش گذاری شرکت

ارزش گذاری

نکات مهم گزارش ارزش‌گذاری  

۱.    در این گزارش فرض شده‌است کل موجودی انبار در ابتدای سال ۱۴۰۱ که برابر با ۲,۹۴۲ تن کنسانتره سرب است، در سال ۱۴۰۱ به فروش برسد. به همین جهت میزان فروش سال ۱۴۰۱،  ۱۰,۴۲۲ تن فرض شده است که ممکن است در عمل محقق نشود.

۲.    با توجه به اینکه شرکت برنامه فروش سهام شرکت باما را در دستور کار دارد، در گزارش فرض شده است که تمام ۱۳۷.۳ میلیون سهم شرکت باما که در مالکیت شرکت است، در سال ۱۴۰۱ به فروش برسد که از این محل ۶۷ میلیارد تومان سود برای این سال پیش‌بینی شده‌است که طبیعتا تکرارپذیر نخواهد بود و همچنین ممکن است همه سهام در اختیار شرکت در ۱۴۰۱ به فروش نرسد.

در نهایت سود تخمینی سال ۱۴۰۱ توسط شرکت ارزشگذار به میزان ۱۸۳ درصد نسبت به سود محقق شده سال ۱۴۰۰ بالاتر تخمین زده شده‌است که به دلایل ذکر شده، ممکن است در عمل پایین تر از مقدار پیش‌بینی شده توسط شرکت ارزشگذار باشد.

سایر نکات مهم

•    تکنولوژی استخراج سرب در کشور بومی‌سازی شده‌است و به همین دلیل بخش عمده هزینه‌های استخراج و قطعات یدکی ریالی است و از داخل کشور تأمین می‌شود.

•    در صورت راه‌اندازی طرح توسعه شرکت، ۵۵ درصد به ظرفیت اسمی شرکت  افزوده خواهد شد(۴۴۰۰ تن کنسانتره درسال). همچنین بدلیل این‌که طرح توسعه برای استفاده از خاک دپو شده کم عیار معدن شرکت طراحی شده‌است مزیت خوبی برای شرکت محسوب می‌شود. زمان راه‌اندازی طرح نیمه اول ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده‌است. ولی فعلا در مرحله برنامه‌ریزی و اخد مجوز قرار دارد.

•    به‌دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل، محصول کنسانتره بصورت فله‌ای صادر می‌شود (حمل کانتینری هزینه‌های بالاتری دارد). و با توجه به اینکه حمل فله‌ای در حجم‌های بالا صورت می‌گیرد، شرکت ممکن است چندماه فروشی نداشته باشد و تمام تولیدات چندماه خود را را یکجا بفروش برساند.

با توجه به صادراتی بودن محصول اصلی، درآمد شرکت وابستگی زیادی به نرخ ارز در کشور و نرخ‌ جهانی سرب دارد. همچنین ریسک تحریم‌های بین‌المللی و دشواری نقل و انتقال مالی از جمله ریسک‌های اصلی شرکت است.

واحد تحلیل صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت آریا