۰ نفر

شرکت توانیر؛

افزایش ۱۰ تا ۱۸ درصدی مصرف برق صنایع

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۵
کد خبر: 673871
افزایش ۱۰ تا ۱۸ درصدی مصرف برق صنایع

مرکز پژوهش های مجلس به طور ماهانه گزارشی تحت عنوان پایش بخش حقیقی منتشر می کند؛ در گزارش مرداد ماه به این موضوع اشاره شده بود که یکی از مهم ترین دلایل کاهش شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی در مرداد ماه قطعی برق صنایع بوده است. اقتصادآنلاین در خبری که خلاصه این گزارش بود به تاثیر قطعی برق بر کاهش تولید شرکت های بورسی پرداخت. شرکت توانیر در پاسخ به این خبر، جوابیه‌ای را منتشر کرد که اقتصادآنلاین با توجه به رسالت خود در بازتاب نظرات مختلف، متن نامه را عیناً منتشر می کند.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ مرکز پژوهش های مجلس به طور ماهانه گزارشی تحت عنوان پایش بخش حقیقی منتشر می کند. در این گزارش بر اساس اطلاعات تولید و فروش شرکت های بورسی، شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی به عنوان یک شاخص برای ارزیابی روند تولید کشور استفاده می شود. در گزارش مرداد ماه منتشر شده توسط مرکز پژوهش های مجلس،  به این موضوع اشاره شده بود که شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی در مرداد ماه نسبت به تیر، ۱۱.۵ درصد کاهش یافته بود و یکی از مهم ترین دلایل کاهش تولید و فروش در مرداد نسبت به ماه قبل، قطعی برق صنایع عنوان شده است. پایگاه خبری  اقتصادآنلاین در تاریخ ۹ مهر ماه بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس خبری با عنوان «افت تولید و فروش شرکت های صنعتی بورسی در مرداد / قطعی برق یقه تولید را گرفت» منتشر کرد که این خبر خلاصه ای از این گزارش بود.

شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران در پاسخ به این خبر، جوابیه‌ای را آماده کرده است که اقتصادآنلاین با توجه به رسالت خود در بازتاب نظرات مختلف، متن نامه را عیناً منتشر می کند.

 

سردبیر محترم سایت اقتصاد آنلاین

 

موضوع:  پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان" افت تولید و فروش شرکت های صنعتی بورسی در مرداد / قطعی برق یقه تولید را گرفت"

 

باسلام؛

ضمن تقدیر از همکاری های آن رسانه وزین در اطلاع رسانی و انتشار محتواهای مفید در خصوص صنعت برق، در پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان" افت تولید و فروش شرکت های صنعتی بورسی در مرداد / قطعی برق یقه تولید را گرفت" که در مورخ 9 مهر ماه جاری در خروجی آن رسانه قرار گرفت، پاسخ ذیل ارسال می شود.

خواهشمند است دستور فرمایید حسب قانون مطبوعات با تیتر ذیل منتشر شود:

 

افزایش 10 تا 18 درصدی مصرف برق صنایع

 

1-در سال جاری و با تلاش های صورت گرفته، هیچ گونه خاموشی برنامه ریزی شده ناشی از کمبود تولید برق اعمال نشده است .

2-در ادامه توضیح بند 1 و ضمن اشاره به این که برق کشوردر زمستان سال 1400 و تابستان امسال، با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی با سایر دستگاه ها مانند وزارتخانه های صمت، کشاورزی و نفت با پایداری کامل تامین  شده است و هیچ گروهی از مشترکان با محدودیت جدی مواجه نشده اند، تاکید می شود که برنامه های مدیریت بار برق همگی از نوع تشویق محور است که در مشترکان صنعتی، کشاورزی و خانگی در ازای مشارکت در آنها از پاداش های چندبرابری نسبت به قیمت های مصوب برق برخوردار می شوند.

3-همانگونه که اشاره شد، امسال و برای نخستین بار، از ابتدا برنامه های مدیریت بار  برق با هماهنگی وزارتخانه های نیرو و صمت انجام و تدوین و همزمان با آغاز برنامه های مدیریت بار،  نظرات اصلاحی در نشست هایی با روسای اصناف به ویژه فولاد و سیمان نیز دریافت شد تا نواقص این برنامه‌ها تا حد امکان برطرف شود. لازم به ذکر است که این برنامه ها همه از نوع تشویق محور است به نحوی که مشترک برق در ازای مشارکت در این برنامه ها، از مشوق های تعریف شده که باعث کاهش در بهای برق مصرفی‌ها آنها می شود، برخودار می شوند.

4- در سال گذشته به دلیل کمبود برق در شهرک های صنعتی، بیش از48 ساعت  به صورت برنامه ریزی شده ناچار به قطع برق بودیم که امسال واحدهای صنعتی شهرک ها تنها 12  ساعت در هفته محدودیت در مصرف داشتند که می توانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند.

5-در خصوص صنایع بزرگ و انرژی بر نیز با توجه به این که 440واحد انرژی بر در کشور وجود دارد که عمدتاً از واحدهای بزرگ در بخش فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس هستند و برای این صنایع نیز با هماهنگی وزارت صمت به گونه ای برنامه ریزی شد که  تا این واحدها تعمیرات و یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند.

6- براساس اطلاعات منتشر در سایت کدال( و نه صرفا اطلاعات صنعت برق) و مصاحبه های مدیران صنایع فولادی، پتروشیمی، مس و سیمان، میزان تولید محصولات صنعتی در سال جاری بیش از تقاضای داخلی بوده است ، همگی نشانگر افزایش تولید بوده و هیچ نشانه ای از کاهش تولید در سال جاری مشاهده نمی شود و جملگی گزارش ها بیانگر آن است کاهش تقاضای داخلی در میزان سود دهی صنایع مذکور اولین و مهمترین نقش را داشته است.

7-در توضیح بند 6، موارد ذیل نیز به عنوان صحت گفته ها عنوان می گردد:

الف: در 15 تیر ماه خبرگزاری دانشجو در مطلبی  با عنوان" پیش‌بینی میزان عرضه و تقاضای فولاد در سال 1401" به تحلیل وضعیت فولاد در ایران پرداخت و برطبق آمار مرکز جهانی فولاد نوشت: در دو ماهه اول سال 1401 در ایران، حدوداً 600 هزارتن کمتر از دو ماهه اول سال 1400، فولاد تولید شده است. التهاب در بازار و کمبود مقاطع فولادی در بازار داخلی، می‌تواند ناشی از این کمبود تولید باشد، هرچند بنا به نظر برخی از فعالان، این کمبود نمایشی بوده و به‌منظور افزایش قیمت آهن و سایر مقاطع فولادی، این قحطی به‌طور مصنوعی به وجود آمده است. " به این ترتیب همانطور که در بندهای پیشین تاکید  شدو در ادامه مطلب نیز به آن اشاره خواهد شد، هیچ کمبود تولیدی ناشی از قطع برق اعمال نشد و در این زمینه تیر برخی دلالان در بازار با مدیریت خوب صورت گرفته به سنگ خورد.

ب: در مورخ 15 اردیبهشت ماه سایت نیپنا به نقل از مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی  در سال جاری (۱۴۰۱) با افزایش خوراک پتروشیمی‌ها، ظرفیت کل تولید از 90 میلیون تن به 95  میلیون تن افزایش می یابد. به گفته وی، میزان کل تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال به حدود 80 میلیون تن می رسد که از این میزان 35 میلیون تن به صادرات و 13 میلیون تن به بازار داخلی عرضه خواهد شد.

ج:همچنین در مورخ 30 شهریور ماه امسال نیز روابط عمومی وزارت نفت در مطلبی به  نقل از وزیر محترم نفت نوشت: صادرات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی و دلاری در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایشی شده است.

د: در تاریخ 31 شهریور ماه سایت صفحه اقتصاد به نقل از علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی مس نوشت:  بحمدلله عملکرد کل استخراج این شرکت تا ۲۶ شهریورماه حدود ۱۱ درصد از برنامه بیشتر بوده است و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نیز عملکرد بهتری را شاهد هستیم.

ه: همانطور که در بند 4 نیز اشاره شد، در حالی که تولید صنایع مستقر در شهرکهای صنعتی نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار بهتری  داشته و برق این صنایع کوچک شهرکی تنها به مدت 12 ساعت در هفته با هماهنگی قبلی محدود می شد و این صنایع می توانستند به جای آن در ساعات شب یا ایام پایانی هفته به طور کامل در مدار باشند، برق صنایع غذایی، دارویی و ... هیچگاه محدود هم نشد و به همین دلیل عیان بود که تمام موارد مطرح شده در رسانه ها به منظور جریان سازی خبری و بهره گیری از آن در افزایش قیمت دارو، مواد غذایی و...  بود که خوشبختانه با تامین پایدار و دائم برق این مراکز، هیچ اتهامی را نمی توان به برق در این زمینه وارد کرد.

8-درخصوص صنایعی مانند سیمان و فولاد نیز با درک این که مجموعه محترم وزارت صمت از شرایط بازار و نحوه مدیریت آن آگاهی بیشتری دارند، درباره نحوه مدیریت بار صنایع هماهنگی لازم انجام شد. در این خصوص می توان سیمان سپاهان اصفهان و فولاد مبارکه  را به عنوان صنایعی از دو طیف متفاوت معرفی کرد که در زمینه مدیریت بار ضمن همکاری با برق، توانسته اند تولید خود را در سطح مطلوبی حفظ نمایند.

9-در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون 11.44 درصد رشد برق مصرفی داشتیم که میزان رشد مصرف برق در بخش پتروشیمی 30 درصد آلومینیوم کشور 18درصد، بخش فولاد کشور 8 درصد و سیمان 5.4 درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشتند.

10- تولید صنایع فولادی نیز نه به دلیل کاهش عرضه برق، بلکه به دلیل مشکلات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات کاهش پیدا کرده است و میزان تولید آنها هیچ ارتباطی به برق ندارد که با پیگیری دقیق اخبار مربوط به ماه های گذشته، می توان به درستی به واقعیت آن پی برد.