۰ نفر

با تصویب هیات وزیران؛

اساسنامه دارا یکم و پالایشی یکم چه تغییراتی کرده است؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۲۱
کد خبر: 667654
اساسنامه دارا یکم و پالایشی یکم چه تغییراتی کرده است؟

بر اساس اصلاحات مصوب هیات وزیران، اساسنامه دو صندوق دارا یکم و پالایشی یکم سه تغییر داشته است. آنگونه که مسئولان عنوان می کنند با این تغییرات شرایط برای این صندوق ها بهبود خواهد یافت. تبدیل به صندوق بخشی،‌ مدیریت فعال و اضافه شدن بازار گردان، سه اصلاح انجام شده است. با اصلاحات انجام شده چه تغییری در رویه این صندوق ها ایجاد می شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ETF برای سهامداران و بازار سهام یادآور خاطرات خوشی نیست؛ آغاز ریزش بورس همزمان با اختلاف بر سر صندوق پالایشی یکم و سقوط ارزش آن ها طی دو سال گذشته. حالا خبرهای حاکی از این است که اصلاح اساسنامه این صندوق ها  در هیات وزیران به تصویب رسیده است. در حقیقت سازمان بورس معتقد است که با اصلاح اساسنامه دو صندوق دارا یکم و پالایشی یکم، شرایط به گونه ای رقم خواهد خورد که این صندوق ها به ارزش واقعی خود برسند. اما اصلاحات مصوب چیست و چه تاثیری بر عملکرد این صندوق ها خواهد داشت؟

اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم به شرح ذیل در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ به تصویب هیات محترم وزیران رسید:

تبدیل این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی

صندوق سرمایه‌ گذاری بخشی، نوعی از صندوق سرمایه گذاری مشترک است که منابع خود را در یک بخش یا صنعت خاص سرمایه گذاری می کند. صندوق سرمایه‌گذاری بخشی» از «دستورالعمل تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، مختلط، در سهام و در اوراق بهادار مبتنی بر کالا» تبعیت می‌کند، با این تفاوت که در صندوق‌ سرمایه‌گذاری بخشی، شاخص یک صنعت خاص رهگیری می شود و حد نصاب سرمایه‌گذاری در یک صنعت حداقل ۷۰ درصد و در سهام یک ناشر حداکثر ۳۰ درصد است.به طور مثال دارایکم مربوط به صنعت «بانک ها و موسسات اعتباری»، «بیمه» و ... است. صندوق پالایشی یکم در صنعت «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی» است.

تبدیل مدیریت صندوق از مدیریت غیرفعال به فعال

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال، مدیر صندوق می تواند با ارزیابی روند آتی بازار، اقدام به خرید و فروش دارایی کند تا از نوسانات کوتاه مدت سود بدست آورد. در نقطه مقابل،‌ هدف و استراتژی صندوق سرمایه گذاری غیرفعال، خرید و نگهداری دارایی‌ها برای بلندمدت است. در صورتی که صندوق مدیریت غیرفعال داشته باشد، مدیر صندوق باید رویه تشکیل و بازبینی پرتفوی خود را به سازمان بورس ارائه دهد.

اضافه شدن رکن بازارگردان برای صندوق‌های مزبور

صندوق های سرمایه گذاری در یک دسته بندی کلی به صندوق های «قابل معامله» و «مبتنی بر صدور و ابطال» تقسیم بندی می شوند. در صورتی که صندوق ساختار مبتنی بر صدور و ابطال داشته باشد، نیازی به استفاده از رکن ضامن نقدشوندگی وجود ندارد. با توجه به اینکه صندوق های سرمایه گذاری دارایکم و پالایشی یکم از نوع صندوق های قابل معامله هستند،‌ نیاز به رکن بازارگردان دارد.

با اعمال اصلاحات اساسنامه به شرح فوق صندوق امکان تغییر پرتفوی سهام خود مطابق امیدنامه و صنعت مربوطه را خواهد داشت و بازارگردان صندوق به عنوان یک شخص حقوقی به ارکان صندوق اضافه شده و در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بین nav و قیمت بازار مجاز به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم خواهد بود.