۰ نفر

عبور از شوک برجامی؛

پیش بینی بورس؛ ترمز شاخص کل کشیده می شود؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۵۴
کد خبر: 667584
پیش بینی بورس؛ ترمز شاخص کل کشیده می شود؟

پس از شوک برجامی ابتدای هفته،‌ زهر عرضه در معاملات روز دوشنبه کاسته شد اما به وضوح می توان عقب نشینی خریداران و تشدید رکود معاملاتی را در بازار سهام دید. روز دوشنبه در حالی ارزش معاملات خرد به حدود ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که حقیقی‌ها معادل ۱۱ درصد ارزش معاملات از بازار خارج کردند. هر چه به کف حمایتی شاخص کل نزدیک می شویم از شتاب افت شاخص کاسته می شود امافعلاً چشم انداز روشنی برای رهایی از شرایط کنونی بورس دیده نمی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس روز دوشنبه را هم نزولی ادامه دارد؛ شاخص کل افت یک هزار و ۷۵۰ واحدی را ثبت کرد و تا سطح یک میلیون و ۳۸۸ هزار واحدی پایین آمد تا یک قدم دیگر به حمایت خود نزدیک شود. همین موضوع منجر شد که کمی از شتاب افت شاخص کل کاسته شود و ارزش معاملات خرد به شدت پایین بیاید و به سطح ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی برسد. این در حالی است که حقیقی‌ها در روز دوشنبه حدود ۲۳۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

شوک برجامی و ترس حقیقی‌ها

آنچه که از روز شنبه مشخص است، حقیقی‌های بازار ترسیده‌اند؛ ترسی که ریشه در اخبار برجامی دارد؛ شدت خروج پول حقیقی از ابتدای هفته شدت یافته است؛ روز شنبه خروج پول حقیقی،‌۱۵.۲ درصد ارزش معاملات بود. این رقم برای روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز به ترتیب برابر با ۹.۶ و ۱۱.۲ درصد بود. این موضوع در کنار کاهش شدید ارزش معاملات حاکی از این است که فعلاً خبری از افزایش تقاضا در کلیت بازار نخواهد بود و در نتیجه نباید انتظار تغییر روند محسوسی در کلیت بازار داشت.

برجام؛ دوباره سکوت

پس از بیانیه روز جمعه اروپا و واکنش مرندی،‌مشاور تیم مذاکره کننده، دوباره سکوت خبری حاکم شده است. مثل آنکه در یک دشت بی انتها ناگهان فریاد بزنی و دوباره سکوت کنی. دوباره سیل تحلیل ها سرازیر شده است؛ از شکست مذاکرات تا امتیاز گیری در لحظات پایانی. هر چه باشد فعلاً عدم احیای برجام بیش از احیای برجام است. موضوعی که به وضوح در معاملات مشخص است.

بازارهای جهانی، با ثبات اما شکننده

بازارهای جهانی هم حال و روز خوبی ندارد؛ اوره فوب خلیج فارس که دو هفته پیش به ۷۷۲ دلار رسیده بود،‌ دوباره به زیر ۷۰۰ دلار آمد و در قیمت ۶۹۲ دلار معامله می شود. متانول سی اف آر چین هم هرچند همچنان بالای ۳۰۰ دلار مانده است اما روند صعودی در آن مشاهده نمی شود و بر روی محدود ۳۱۵ دلار باقی مانده است. نفت و فرآورده های نفتی هم که شرایط با ثباتی را تجربه می کنند و نفت برنت در محدود ۹۳ دلار قرار دارد. شاید فلزات اساسی شرایط به نسبت بهتری را فعلا داشته باشند که البته با روزهای اوح خود همچنان فاصله چشم گیری دارند و در شرایط کنونی به نظر نمی رسد که تا مدت ها به اوج خود باز گردند.

پیش بینی بورس فردا سه شنبه ۲۲ شهریور

در این شرایط به نظر می رسد که بازار روند دو ماه گذشته خود را ادامه دهد ولی اینبار در یک کانال پایین‌تر. به نظر می رسد فردا معاملات متعادل تری را شاهد باشیم و احتمالا فلزات اساسی و پالایشی‌ها با اقبال نسبی بیش‌تری همراه باشند. با این وجود همانگونه که بارها گفته شده است، در شرایط کنونی و عدم تعدیل ریسک های بازار سهام، شاهد یک بازار نوسانی هستیم و نباید انتظار بازارهای ابتدایی سال را فعلا داشت.