۰ نفر

بیانیه در ساعت های پایانی دیروز؛

پیش بینی بورس امروز؛‌ دوران بی برجامی شاخص کل آغاز شد؟

۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۶:۲۷
کد خبر: 667033
پیش بینی بورس امروز؛‌ دوران بی برجامی شاخص کل آغاز شد؟

اگر تا دیروز عصر تحلیلگران سعی در پیدا کردن نقاط حمایتی می کردند اما سایه برجام با بیانیه شب گذشته سه کشور اروپایی سنگین تر شد و دوباره بازار را از شرایط تحلیل پذیری دورتر کرد؛ بیانیه‌ای که با توجه به پاسخ ایران، امیدها برای احیای برجام را کم تر از گذشته کرد. به نظر می رسد که بازار امروز تحت تاثیر این اخبار با فشار فروش در کلیت بازار به ویژه ریالی‌ها همراه باشد. هر چند همواره گفته می شود با احیای برجام شاهد اصلاح نمادهای دلاری خواهیم بود اما به نظر می رسد شوک اولیه این خبر،‌ کلیت بازار را با فشار عرضه همراه کند. به ویژه آنکه به نظر نمی رسد فعلاً شکست رسمی مذاکرات اعلام شود و این به معنای ادامه شرایط برزخی البته با چاشنی نااطمینانی بیش تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس هفته چهارم شهریور را مطابق انتظار با فشار فروش بالا آغاز کرد و شاخص کل و شاخص هم وزن با افت همراه شدند. برای آنکه تحلیل بهتری از شرایط بازار سهام داشته باشیم،‌ به نظر می رسد که باید ابتدا درک درستی از رفتار معامله گران در شرایط نااطمینانی داشته باشیم.

 غالباً در شرایطی که بازارهای مالی با تشدید ریسک‌های سیستماتیک همراه هستند، ریسک گریزی معامله گران افزایش می‌یابد. این موضوع خود را به طور کلی در دو بعد نشان می‌دهد: اولاً بخش بیش‌تری از سبد سرمایه‌گذاری افراد به دارایی‌های امن اختصاص پیدا می‌کند و این به معنی کاهش ارزش معاملات خرد است. ثانیاً حد ضرر و سود افراد به شدت کاهش پیدا می کند که این موضوع منجر به تشدید نوسان در بازار می شود. به بیان دیگر،‌ممکن است که در یک روند نزولی شاهد نوسان‌های مثبتی باشیم؛ اما با توجه به کاهش حد سود،‌ معامله گران با کسب بازدهی اندک از معامله خارج می شوند. تا زمانیکه ریسک بازار کاهش پیدا نکرده باشد و جریان تقاضای قوی وارد بازار نشود،‌این سیکل ادامه پیدا خواهد کرد. در حقیقت به نظر می رسد که بازار سهام نیز در این شرایط برزخی رفتار شده باشد.

پایان رویای برجامی؟

آخرین خبر از برجام به بیانیه سه کشور اروپایی باز می‌گردد؛ ‌فرانسه، آلمان و بریتانیا در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که بسته نهایی ارائه‌شده از سوی هماهنگ‌کننده برجام تغییراتی در متون قبلی ایجاد کرده بود که این کشورها را به بالاترین حد انعطاف‌پذیری خود رساند، اما متاسفانه ایران ترجیح داد از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند‌. این سه کشور تاکید کردند که طرفین مذاکرات در حال نزدیک‌تر شدن به توافق بودند، اما ایران موضوعات پادمانی (درخواست برای بسته‌شدن پرونده سایت‌های مشکوک) را بازگشایی کرد که این خواسته تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند‌.

ایران هم در اولین واکنش،‌ این بیانیه را گستخانه عنوان کرد. مشاور تیم مذاکره کننده ضمن گستاخانه خواندن آن، گفت: این ایران نبود که توافق را زیر پا گذاشت و از آن خارج شد. تروئیکای اروپا فرمانبردار سیاست های هر کسی هستند که به کاخ سفید می رود.

پیش بینی بازار امروز؛ بازگشت شاخص کل با پایان کار ریالی‌ها؟

هر چند که پایان کار برجام، به معنای افزایش قیمت دلار و صعود دلاری های بازار است؛ اما شوک اولیه شکست احتمالی برجام،‌ کل بازار را منفی خواهد کرد. به ویژه آنکه به نظر نمی رسد پایان رسمی برجام به این زودی‌ها از سوی هر یک از طرفین اعلام شود. شاید تنها کمی شرایط برزخی تر از این روزهای بورس شود. همچنین این تحلیل همیشه مطرح است که مسائل مطرح شده، بازی رسانه‌ای برای گرفتن امتیازات بیش‌تر است.

بازار امروز هم به نظر می رسد با فشار فروش بالا در غالب نمادها آغاز شود و این فشار عرضه به ویژه در نمادهای ریالی بیشتر جلوه خواهد کرد. احتمالا شاخص هم وزن هم در معاملات امروز دوباره روند اصلاحی روشنبه را ادامه دهد.