۰ نفر

حمایت از دست می رود؟؛

پیش بینی بورس فردا؛ هفته سرنوشت ساز شاخص کل

۱۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۰۱
کد خبر: 666686
پیش بینی بورس فردا؛ هفته سرنوشت ساز شاخص کل

روند معاملات بورس در هفته سوم شهریور ماه، امیدوارکننده نبود؛ در حقیقت هر چند متغیرهای کلیدی بازار نسبت به هفته های گذشته تغییر محسوسی نداشت اما ادامه روند اصلاحی بورس، بازار سهام را به نقطه حساسی رسانده است. به طور مشخص،‌ شاخص کل هفته گذشته با ثبت کاهش ۱.۸ درصدی، عملاً به محدوده حمایتی خود نفوذ کرد که در صورت ادامه این روند،‌ معاملات فرسایشی به ویژه در نمادهای بزرگ یکی از محتمل ترین سناریوها خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس هفته سوم شهریور ماه را در حالی به پایان برد که نه تنها بهبودی در شرایط بازار سهام ایجاد نشد،‌ بلکه نااطمینانی و ریسک های اساسی این روزهای بازار تشدید شده است. نتیجه این شرایط را می توان در کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی مشاهده کرد؛‌ میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته سوم شهریور به حدود ۲هراز و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین میزان طی چهار هفته گذشته است. همچنین به طور میانگین روزانه بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در هفته سوم شهریور از بازار ثبت شد که بالاترین میزان طی ۵هفته گذشته محسوب می شود. این اعداد و ارقام نشان می دهد که ترس بازار بیش از گذشته شده است.

در حقیقت زمانی که ریسک‌های بازار برای مدت طولانی ادامه پیدا کند و در این مدت نه تنها کمی از نااطمینانی های آن کاسته نشود بلکه بر ابعاد آن نیز افزوده شود، بازار بدون روند خواهد شد؛ در یک بازار بی روند هم معامله گران سعی می کنند بخش بیش تری از سبد خود را به صورت نقد نگه دارند. در صورتی که این روند ادامه دار باشد، یعنی ریسک‌های بازار تعدیل نشود، این عدم معامله و کاهش تقاضا به کمبود نقدینگی و شروع روند اصلاح فرسایشی در بازار منجر خواهد شد. به بیان دیگر، شاید در این مدت اصلاح قیمتی شدید در بازار شکل نگیرد اما اصلاح زمانی بیش از گذشته نمود پیدا می کند.این دقیقا شرایطی است که بورس به آن دچار شده است؛ معاملات فرسایشی و خسته کننده.

پیش بینی بورس فردا شنبه ۱۹ شهریور

بازار ارزنده است؛ شاید این تکراری ترین عبارتی باشد که این روزها شنیده باشید. نمود آن را می توان در نسبت قیمت به درآمد (PبهE) بازار سهام مشاهده کرد؛ این نسبت در پایان هفته سوم شهریور به ۶.۴۳ واحد رسید که از یکسو پایین تر از میانگین بلندمدت خود است.میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار از سال ۱۳۸۱ برابر با حدود ۷.۶ واحد است. از سوی دیگر، این کم‌ترین میزان از زمستان سال ۱۳۹۷ محسوب می شود.

با این وجود همانگونه که در بالا اشاره شد، ‌تا زمانی که ریسک های اساسی بازار تعدیل نشود، نمی‌توان میزان ارزندگی بازار را ملاک معاملات و روند بازار قرار داد. خبرهای روشنی از برجام شنیده نمی شود؛ آخرین گمانه زنی ها از باقی ماندن اختلافات میان ایران و آمریکا و موکول شدن مذاکرات به بعد از انتخابات میان دوره ای آمریکا دارد؛ موضوعی که می‌تواند موازنه قوا در کنگره آمریکا را به نفع جمهوریخواهان تغییر دهد و این خبر خوبی برای موافقان برجام نخواهد بود. از سوی دیگر، شرایط بازارهای جهانی همچنان ناپایدار است و قیمت های کامودیتی هم روند نوسانی را طی می کند.

بنابراین فعلاً نمی توان محرک قوی را برای بازگشت بازار به روند صعودی چه در گروه های ریالی و چه در گروه های دلاری بازار مشاهده کرد. با این وجود نگاهی به نمودار شاخص کل،‌ حاکی از این است که شاخص به یک محدوده هشدار رسیده و در صورتی که روند معاملات هفته آینده هم همانند روزهای گذشته باشد،‌ احتمال تشدید رکود بازار بیش از گذشته خواهد بود.

تحلیل شاخص کل

معاملات هفته سوم  شهریور به گونه ای بود که شاخص کل در تایم فریم هفتگی به محدوده حمایتی داینامینک میانگین متحرک نمایی ۵۰ دوره ای خود نفوذ کرد. در صورتی که هفته آینده بازار با فشار فروش همراه باشد و زیر این سطح حمایتی تثبیت شود، اصلاح شاخص کل تا محدوده یک ملیون و ۳۵۰ هزار واحد دور از انتظار نیست.

تحلیل شاخص کل

کوچک همچنان زیباست؟

طی سه هفته گذشته اقبال بازار به نمادهای کوچک افزایش پیدا کرد و نمود آن را می توان در مسیر متفاوت شاخص کل و شاخص هم وزن مشاهده کرد. با این وجود از میانه هفته سوم شهریور شاهد افزایش فشار فروش در کلیت بازار بودیم، به گونه ای که شاخص هم وزن پس چهار هفته، بازدهی منفی را ثبت کرد. به نظر می رسد که ادامه روند این روزهای بازار، به سایر نمادها هم سرایت پیدا کند و بازار حداقل در ابتدای هفته با فشار فروش کار خود را آغاز کند.