۰ نفر

پس از ۲۷ ماه؛

بازگشت دهدشت، ممسنی و کازرو به تابلوی معاملات

۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۳۹
کد خبر: 666422
بازگشت دهدشت، ممسنی و کازرو به تابلوی معاملات

​سه نماد فرابورسی «دهدشت»، «ممسنی» و «کازرو» پس از ۲۷ ماه تعلیق به تابلوی معاملات بازگشتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سه نماد «دهدشت»، «ممسنی» و «کازرو» در خرداد ماه ۱۳۹۹ به دلیل ابهام در شفافیت اطلاعاتی ابتدا برای ۱۰ روز متوقف شدند و سپس در اطلاعیه‌هایی جداگانه این تعلیق ادامه پیدا کرد، به طوری که موضوع عدم ارائه اطلاعات شفاف توسط شرکت‌ها باعث شد تعلیق این سه نماد تا به امروز ادامه پیدا کند.

این در حالی است که در دوره فعلی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، تعیین و تکلیف نمادهای متوقف در اولویت قرار گرفته و در همین راستا چندی پیش آقای مجید عشقی با حضور در برنامه تهران ۲۰ شبکه ۵ سیما، از بسته شدن نمادها به عنوان تنبیه سرمایه‌گذار تعبیر کرد و گفت: «بسته شدن نمادها یکی از خطوط قرمز سازمان بورس است و بسته شدن نماد، تنبیه سرمایه‌گذار است و نه شرکت. برای همین برای احقاق حقوق سرمایه‌گذار تلاش کردیم و بسیاری از نمادهای بازار پایه باز شده است.»

در همین راستا، محمد خبری‌زاده از اعضای هیات مدیره کارگزاری بانک کارآفرین، بسته شدن نمادها را یکی از ریسک‌های مهم بورس تا پیش از سال ۱۴۰۰ برشمرد و به خبرنگار «سنا» گفت: این ریسک، هزینه سنگینی را بر سهامداران به‌ ویژه سهامداران خرد تحمیل می‌کرد. در ارتباط با سه نماد «دهدشت»، «ممسنی» و «کازرو» دقیقا این اتفاق رخ داد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با حمایت‌ و پیگیری‌های سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران پس از ۲۷ ماه و پس از برگزاری جلسه شفاف‌سازی، این نمادها بازگشایی شدند و سرمایه سهامداران خرد از زندانی که تقصیری بر گردن آنها نبود، آزاد شد.

خبری‌زاده با اشاره به رویکرد سازمان بورس در ارتباط با توقف نمادها، تصریح کرد: امید می‌رود چنانچه تخلفی رخ دهد به‌جای بسته شدن نماد و بلوکه شدن سرمایه‌ سهامدارن و از دست دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری، جرایم سنگینی برای احراز صلاحیت مدیرانی که مدیریت چنین شرکت‌هایی را برعهده داشتند، در نظر گرفته شود.

به گزارش سنا، شرکت پتروشیمی کازرون با نماد معاملاتی «کازرو» در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۹ با قیمت ۷۶۱ تومان متوقف شد. این نماد امروز، با افزایش بیش از ۶۳ درصدی قیمت با مبلغ یک هزار و ۲۴۵ تومان معامله شد.

شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت نیز در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۹۹ با قیمت ۸۵۲ تومان بسته شده بود، در جریان معاملات امروز با افزایش ۲۳.۶ درصد به قیمت یک هزار و ۵۴ تومان رسید.

شرکت پتروشیمی ممسنی نیز در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۹ با قیمت ۸۵۲ تومان بسته و امروز پس از ۲۷ ماه با افزایش بیش از ۷۳ درصدی، در قیمت یک هزار و ۴۸۰ تومان به معاملات خود پایان داد.