۰ نفر

گزارش معاملات امروز بورس؛

بورس، برجام و دیگر هیچ! / قرمز پوشی شاخص کل به سه رسید

۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۲
کد خبر: 662332
بورس، برجام و دیگر هیچ! / قرمز پوشی شاخص کل به سه رسید

امروز هم بازار شرایط دو روز گذشته را تکرار کرد؛ افت شاخص کل بورس، ارزش معاملات خرد پایین و البته ادامه خروج پول حقیقی. هر چقدر بی خبری برجامی و یا به عبارتی عدم انتشار اخبار موثق از برجام طولانی تر می شود، شاهد تشدید حس نااطمینانی در بازار هستیم. شاید اگر ابتدای هفته در تحلیل های خود وزن ۸۰ درصدی به احیای برجام می دادیم، در این چند روز این احتمال کاهش پیدا کرده است. نتیجه چنین شرایطی را می توان در معاملات بورس دید؛ برجامی ها جانی برای عبور از سقف های کوتاه مدت خود ندارند و دلاری های بازار هم در برزخ بین برجام و ادامه تحریم ها مانده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل بورس سومین روز هفته را نیز کاهشی به پایان برد و با افت بیش از ۵٬۴۰۰ واحدی تا ارتفاع یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحدی عقب نشینی کرد. شاخص کل در این مدت با افت حدود ۲درصدی معادل ۲۷ هزار واحد همراه شده است. کگل، فولاد، کچاد و وبلمت بیش‌ترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند و خودرو، نوری و کالا از کاهش بیش‌تر شاخص جلوگیری کردند.

هرچند شاخص هم‌ وزن با افزایش ۷۷۱ واحدی همراه شد اما نسبت به میانه بازار با کاهش همراه بوده است.

شاخص فرابورس هم با افزایش ۳۰ واحدی همراه شد که زاگرس، فرابورس و کوثر بیش‌ترین نقش را در صعود شاخص فرابورس داشتند.

01

ارزش معاملات خرد؛ فعلاً خبری از برگشت نیست!

ارزش معاملات خرد در بازار امروز هم هرچند با ۲هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان نسبت به روز گذشته کمی بهبود یافت اما از ابتدای هفته دوباره به زیر ۳هزار میلیارد تومان بازگشته است. هفته گذشته بود که پس از مدت ها ارزش معاملات خرد دوباره کمی جان گرفته و برای چهار روز متوالی به بالای سه هزار میلیارد تومان رسیده بود.

این موضوع را هم می توان به عنوان نمودی از تردید معامله گران دانست؛ تقریباً اغلب تحلیگران معتقدند تا زمانی که ارزش معاملات خرد به حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان نرسد، نباید انتظار شکل گیری روند پر قدرت در بازار را داشت.

حقیقی‌های همچنان نگرانند

امروز خروج ۲۳۳ میلیارد تومانی پول حقیقی ثبت شد که های وب با ۲۵، خساپا و فولاد با ۱۹ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در نقطه مقابل فزر با ۱۸، زاگرس با ۱۳ و آسیاتک با ۹ میلیارد تومان شاهد بیش‌ترین ورود پول حقیقی بود.

پیش بینی بورس؛‌ داستان برجام و بورس ادامه دارد

بازار امروز نشان داد که تا مشخص شدن نتیجه برجام،‌ شرایط نوسانی بورس ادامه دارد و نمی توان شاهد شکل گیری روند مشخصی در هیچ یک از گروه ها بود. نگاهی به اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته خود گواه از شرایط بلاتکلیفی برجام است؛ برخی اخبار حاکی از نهایی شدن متن توافق نامه است و برخی دیگر،‌ حاکی از اختلاف جدی میان مذاکره کننده‌ها. شاید فعلا همان جمله معروف وصف حال این روزهای بازار باشد؛ «این بازار فعلاً ارزش دیدن ندارد» در حقیقت شاید در شرایط کنونی درصد دقت تحلیل ها به شدت پایین آمده است. این موضوع از همان بلاتکلیفی برجامی نشات می گیرد.