۰ نفر

گزارش معاملات امروز؛

ماشین بازی بورسی در تایم پایانی / بورس تا اطلاع ثانوی تعطیل است!

۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۸
کد خبر: 658002
ماشین بازی بورسی در تایم پایانی / بورس تا اطلاع ثانوی تعطیل است!

بورس امروز کپی بازار دیروز بود؛ هر چند شاخص کل سبز رنگ بود اما ارزش معاملات پایین و نبود تقاضا به طور وضوح مشخص بود. با توجه به اینکه فردا روز آخر معاملاتی هفته دوم مرداد ماه است و هفته آینده هم تنها سه روز معاملاتی داریم، به نظر می رسد روند کنونی معاملات در بورس تا پایان هفته آینده ادامه پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ روند معاملات بورس امروز هم تفاونی با روز گذشته نداشت؛ کم رونق و بدون تقاضا. تنها تفاوت به افزایش تقاضا در گروه خودرویی در تایم پایانی بازار بر می گردد؛ جاییکه به واسطه انتشار خبری مبنی بر عرضه خودروهای شاهین و هایما در بورس کالا، تقاضا نمادهای خودرویی افزایش پیدا کرد. این موضوع به این دلیل است که برخی عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان حذف تدریجی قیمت گذاری دستوری در نظر می گیرند؛ مسئله ای که طی سه سال گذشته به زیان سازی خودروسازان و زیان انباشته چند هزار میلیارد تومانی تبدیل شده است.

شاخص کل امروز با افزایش بیش از ۲٬۴۰۰ واحدی (معادل ۰.۱۷ درصد) توانست تا ارتفاع یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی بالا برود. فارس با ۶۴۲ و ومعادن با ۶۳۶ واحد بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

شاخص هم وزن هم با افزایش بیش از ۲۲۴ واحدی همراه شد و تا میانه سطح ۳۸۰ هزار واحدی بالا رفت.

نکته بازار امروز این بود که از میانه معاملات شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم، به گونه‌ای که شاخص هم وزن در نیمه دوم عقب نشینی کرد؛ اما در تایم پایانی به واسطه افزایش تقاضا در گروه خودرویی، دوباره شاخص هم وزن روند صعودی به خود گرفت.

شاخص فرابورس هم با افزایش حدود ۲۴ واحدی همراه بود و در کانال ۱۸ هزار واحدی پیش روی کرد؛ زاگرس با ۲۱ واحد و شراز با ۱۴ واحد بیش‌ترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص فرابورس داشتند.

01

ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد در بازار امروز برای دومین روز متوالی کم تر از دو هزار میلیارد تومان بود. در بازار روز سه شنبه ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) حدود یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود. موضوعی که تصویر دقیقی از رکود معاملاتی بازار نشان می دهد.

03

حقیقی‌های همچنان فراری اند

در معاملات امروز حقیقی های بازار در مجموع حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند تا همچنان روند خروج پول حقیقی از بازار ادامه داشته باشد.

شبندر با بیش از ۲۶ میلیارد تومان،‌ بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد؛ خگستر با ۲۰ میلیارد و وپارس با ۱۹ میلیارد تومان در رتبه های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند.

فزر امروز شاهد حدود ۱۰۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بود؛ وغدیر با ۱۰ و فتوسا با بیش از ۶ میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی قرار داشتند.

04

پیش بینی بورس

 با توجه به روند معاملاتی امروز و همچنین تعطیلات هفته آینده، به نظر می رسد باید منتظر ادامه رکود معاملاتی حداقل تا میانه مرداد ماه باشیم و عملاً بازار تعطیل است. برخی گروه ها همانند خودرویی های با توجه به اخبار منتشر شده،‌ممکن است با افزایش تقاضا همراه باشند اما با توجه به شرایط کلی بازار نمی تواند انتظار داشت که این افزایش تقاضا هم ادامه داشته باشد.