۰ نفر

بررسی روند معاملات بازار سرمایه؛

اخبار مثبت هم بورس را تکان نداد / شاخص کل در حال اصلاح است؟

۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۵۲
کد خبر: 650191
اخبار مثبت هم بورس را تکان نداد / شاخص کل در حال اصلاح است؟

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس پس از رشد هزار و ۳۴۶واحدی (۰.۰۹درصد)، در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۲هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ علی پوررمضان، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با اقتصادآنلاین به بررسی روند معاملات امروز بورس پرداخت و گفت: در حال حاضر، بازار سرمایه حتی به اخبار مثبت هم واکنش نشان نمی‌دهد یا حداقل با اخبار مثبت نیز، روند به خصوصی را دنبال نمی‌کند. برای مثال در هفته‌های گذشته، اخباری مثبت از سوی گروه بانکی‌ها منتشر شد و گزارشات مناسبی نیز انتشار یافت، اما این موضوع تنها یک یا دو روز بر این گروه تاثیرگذار بود.

وی افزود: تولید و فروش گروه خودرو و ساخت قطعات و گزارشات مرتبط به آنان (به خصوص ایران‌خودرو)، عملکرد بهتری را ثبت کرده بود. اما این موضوع نیز، تنها دو روز بر روند معاملات اثرگذاری مثبت داشت. گزارش «شبندر» در گروه پالایشی نیز که نوید توزیع سود بیشتر را می‌داد هم، به مدت دو روز بر بازار اثرگذار بود. از سوی دیگر، این موضوع را در گروه‌های دیگر بازار سرمایه هم شاهد بودیم و کلیت بازار، واکنش خاصی به اخبار مثبت نشان نمی‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عدم واکنش بازار سرمایه به اخبار مثبت، نشان‌دهنده این است که عموم سهامداران، بازار را در حالت اصلاح می‌بینند و روند بورس همچنان نزولی است. این احتمال وجود دارد که ریزش سنگین در انتظار بازار نباشد، اما ظرف زمان بازار سهام هنوز پر نشده است و نیاز به رسیدن به برخی از نقاط حمایتی دارد.

پوررمضان اظهار داشت: از ۸ خردادماه تا ۸ تیرماه (طی ۳۰ روز)، به استثنای یک روز و در مابقی روزها، شاهد خروج پول اشخاص حقیقی بودیم و عددی نزدیک به سه هزار میلیارد تومان برای خروج پول ثبت شد. به زعم من، این خروج پول را میتوان به سه دسته تقسیم کرد. بخشی از این نقدینگی، وارد صندوق‌های درآمد ثابت شده و شاهد این موضوع نیز هستیم که ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت، افزایش یافته است.

وی افزود: این صندوق‌های درآمد ثابت، بخشی از نقدینگی را صرف خرید سهام می‌کنند و در صورت رشد بازار، این امکان وجود دارد که سهامداران بخشی از پول خود را از صندوق‌ها خارج کرده و بار دیگر اقدام به خرید سهام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بخش دیگری از نقدینگی خارج‌شده، در انتظار بازگشت روند مثبت بورس و ورود دوباره به بازار سرمایه است. اما نقدینگی خارج‌شده توسط گروه سوم، وارد بازارهای موازی مانند دلار، طلا، مسکن و... شده است. بنابراین نمیتوان به طور حتم گفت که تمام نقدینگی که از بورس خارج شده، وارد بازارهای موازی شده است. 

پوررمضان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات کنونی بازار سرمایه، ارزش معاملات آن است. در حال حاضر ارزش معاملات به صورت میانگین و در یک ماه گذشته، حدود سه هزار میلیارد تومان در روز بوده که این رقم، عددی پایین است. به نظر من، زمانی بازار سرمایه روند صعودی خود را آغاز می‌کند که میانگین ارزش معاملات در یک هفته، به پنج هزار یا پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد. 

وی گفت: به نظر من، رهبر بازار در شرایط کنونی، گروه خودرو و ساخت قطعات است و تا زمانی که این گروه حرکت خاصی نداشته باشد، بازار نیز مسیر خاصی را در پیش نخواهد گرفت. البته از منظر سودسازی، زیان انباشته و...، گروه‌های دیگر وضعیت بهتری نسبت به صنعت خودروسازی دارند، اما به هر حال این گروه به هدایت‌کننده بازار تبدیل شده است. این امکان وجود دارد که شفاف شدن واگذاری بلوکی خودروسازان و تسریع در روند واگذاری آنها و...، نقطه عطفی محسوب شود و به حرکت این گروه کمک کند تا بازار نیز به تبع آن، روند مثبت را در پیش بگیرد.