۰ نفر

تابستان سرد بورس؛

شاخص کل صعودی نمی شود؟ / نگرانی از تشدید رکود با کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی

۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۵۳
کد خبر: 650025
شاخص کل صعودی نمی شود؟ / نگرانی از تشدید رکود با کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی

شاخص کل از اواخر اردیبهشت ماه یک روند نزولی را تجربه می کند و امروز هم کاهش ۰.۸ درصدی را ثبت کرد. موضوعی که بیش از گذشته نگرانی سرمایه گذاران را به همراه داشت. چرا که معمولاْ تابستان و به طور کلی نیمه اول سال،‌ شاهد بازدهی بالاتری نسبت به نیمه دوم سال بودیم. اما آنچه که بیش از روند شاخص کل نگران کننده است، کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد است که احتما صعودی شدن شاخص کل به ویژه شاخص هموزن را بیش از گذشته کم می‌کند.

اقتصادآنلاین - پویا دادجو؛ یازده روز از تابستان سپری می‌شود اما معاملات بورس یخ بسته است. امروز شاخص کل با کاهش ۰.۸ درصدی معادل ۱۲ هزار و ۸۴ واحدی همراه شد و تا سطح یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحدی عقب نشینی کرد. بر این اساس بازده شاخص کل از ابتدای تابستان به منفی ۲.۵ درصد رسیده است. پس از آنکه شاخص کل از ابتدای سال وارد یک رالی صعودی شد و توانست تا اواخر اردیبهشت قله یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را فتح کند، بیش از یک ماه است که یک روند نزولی کوتاه مدت را تجربه می کند.

روند شاخص کل از ابتدای 1401

نکته‌ای که شاید بیش از کاهش شاخص کل نگران کننده باشد، کاهش شدید ارزش معاملات خرد است؛ ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به دو هزار و ۷۰۱ میلیارد تومان رسید که پس از هجدهم خرداد ماه کم‌ترین ارزش معاملات سال ۱۴۰۱ محسوب می ‌شود و عملاْ از هفتم خرداد ماه ارزش معاملات خرد به کم‌تر از میانگین ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

ارزش معاملات خرد بورس

این کاهش شدید ارزش معاملات خرد به معنای رکود معاملات و البته کاهش قبال سرمایه‌گذران خرد است و این می تواند تهدید برای آینده بازار محسوب شود. نگاهی به آمار خالص خرید افراد حقیقی هم مٰوید این موضوع است.

امروز شنبه افراد حقیقی در بورس ۴۸۰ میلیارد تومان پول خارج کردند که این رقم در بازار فرابورس برابر با ۸۸ میلیارد تومان بوده است. از ابتدای سال در ۶۵ روز معاملاتی در ۴۶ روز شاهد خروج پول حقیقی در معاملات بورس بودیم که این رقم برای فرابورس برابر با ۴۲ روز بوده است.

خالص ورود

همانگونه که مشخص است در ابتدای سال که شاهد رشد شاخص بودیم، در بسیاری از روزها شاهد خالص ورود پول حقیقی بودیم اما از اواخر اردیبهشت با تشدید خروج پول حقیقی، شاخص بورس نیز در مسیر نزول قرار گرفت.

تمام شاخص‌ها نشان می‌دهد که مسئله اصلی این روزهای بازار سرمایه، کاهش شدید اقبال و تقاضا از سوی سهامداران حقیقی بوده است و تا زمانی که شاهد افزایش تقاضا از جانب افراد حقیقی نباشیم، انتظار برای شکل گیری یک روند صعودی دور از ذهن خواهد بود.