۰ نفر

سخنگوی وزارت صمت؛

چرا عرضه خودرو در بورس کالا لغو شد؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۴۳
کد خبر: 643626
چرا عرضه خودرو در بورس کالا لغو شد؟

سخنگوی وزارت صمت درباره مخالفت این وزارتخانه با عرضه دو خودروی یک شرکت خصوصی که قرار بود ۱۸ خرداد در بورس کالا عرضه شود توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  صدا و سیما؛  امید قالیباف در ارتباط با رسانه ملی در پاسخ به این سوال که قرار بود ۱۸ خرداد دو خودروی یک شرکت خصوصی در بورس کالا عرضه شود، اما مخالفت‌ها و پیگیری‌های وزارت صمت موجب شده است این موضوع به سرانجام نرسد. گفت: وزارت صمت برای سیاست گذاری درست در بازار خودرو نیازمند یک بستری بود که در آنجا همه عرضه و تقاضا انجام شود ضمن اینکه مردم از نحوه‌ی قرعه کشی‌ها در مراحل قبلی گلایه داشتند و دستور ۸ ماده‌ای ریاست جمهوری و درخواست‌های مراکز قانونی مانند دادستانی و نهاد‌های امنیتی ناظر به این بود که نظارت وزارت صمت در قرعه کشی افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد‌: بر این اساس، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو راه اندازی شد که البته فقط بخش نظارتی آن بر عهده سازمان حمایت بوده و هیچ اتفاق دیگری نیفتاده است.

قالیباف گفت: وزارت صمت خود قرعه کشی انجام نداده و قرعه کشی بر اساس همان نرم افزار‌های سابق انجام شده و سازمان حمایت نظارت کرده است بنابراین بحث سامانه یکپارچه موضوعیت پیدا کرده است.

وی افزود: اگر قرار است بر بازار خودرو مسلط شویم و همه عرضه کنندگان خودرو حضور داشته باشند طبیعی است که دیگر عرضه خارج از سامانه یکپارچه نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد ضمن اینکه به مدیریت بازار خودرو لطمه می‌زند بنابراین طبق مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه که اختیار تنظیم بازار را به وزارت صمت داده اند، وزارت صمت با عرضه این دو خودرو در بورس کالا مخالفت کرد البته در ماه‌های قبل به اطلاع سازمان بورس کالا رسیده بود، اما به هر حال کار به دقیقه نود کشید.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر وزارت صمت این مصوبه سران قوا را داشت چرا زودتر اطلاع رسانی و به بورس کالا اعلام نکرد که مقدمات کار هم انجام نشود؟ گفت: اطلاع رسانی در اردیبهشت ماه و در دو نوبت انجام شده است.

قالیباف افزود: وزارت صمت با عرضه این دو خودرو در بورس مخالف کرده بود، اما به هر حال ما با دو قانون روبرو هستیم از یک سو وزارت صمت، مصوبه سران سه قوه را باید اجرا کند و از سوی دیگر، بورس هم برای عرضه کالا قانون خودش را دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر مصوبه سران قوا اطلاع رسانی می‌شد مقدمات پذیرش انجام نمی‌شد گفت: علت اینکه اطلاع رسانی نشد آن بود که آن مصوبه، مهر محرمانه داشت و امکان اطلاع سانی اش نبود، اما به صورت شفاهی و حتی مکتوب اطلاع رسانی شده بود.

مجری گفت: خبری امروز در فضای رسانه‌ای منتشر شده بود که وزارت صمت به نقل از متولی قرعه کشی خودرو، گفته قرار نیست فرآیند قرعه کشی خودرو حذف شود و قرار است مثلا یک طیف کمی از خودرو‌ها از این دایره قرعه کشی خارج شوند و بقیه همچنان در فرآیند قرعه کشی خواهند در این باره توضیح دهید.

 سخنگوی وزارت صمت توضیح داد: خبری که در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد ضمن اینکه تا آخر شهریورماه تقریبا ۵۰ تا از مدل‌های خودرو از قرعه کشی خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: از ۲۵ خرداد آمادگی داریم تا برخی از خودرو‌ها به عنوان مثال شاهین، ساینا، ساینا ال، کوییک ال، کوییک در مدل‌های مختلف فروش، فروش فوق العاده و یا پیش فروش و یا مشارکت در تولید بدون قرعه کشی البته از طریق سامانه یکپارچه به فروش برسند.