۰ نفر

اعمال محدودیت در مصرف برق «فخوز»؛

تابستان با قطعی برق باز می گردد؟ / تکرار وعده های بی پشتوانه برای تامین انرژی صنایع

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 638170
تابستان با قطعی برق باز می گردد؟ / تکرار وعده های بی پشتوانه برای تامین انرژی صنایع

با وجود اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱، مسئولان صنعت برق بارها بر قطع نشدن آب و برق در تابستان امسال تاکید کرده بودند، شرکت فولاد خوزستان اعلام کرد که از پانزدهم خرداد ماه و به مدت سه ماه، با محدودیت در مصرف برق روبرو است. «فخوز» پیشبینی کرده که این قطعی ها معادل حدود ۲۰درصد از درآمد عملیاتی سال ۹۹ این شرکت را کاهش خواهد داد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ روز گذشته، دوم خرداد ماه، شرکت فولاد خوزستان با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، از اعمال محدودیت مصرف برق در تولید این شرکت در سه ماه آینده خبر داد. بر اساس این اطلاعیه، شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان، با ارسال نامه‌ای به این تولید کننده بزرگ فولاد، محدودیت‌هایی را در مصرف برق این شرکت از تاریخ ۱۴۰۱.۰۳.۰۵ تا ۱۴۰۱.۰۶.۱۵ ایجاد کرده است.

فولاد خوزستان، در اطلاعیه‌ منتشر شده پیشبینی کرد که این محدودیت‌ها باعث کاهش ۴۴۰هزار تنی تولید شمش فولادی این شرکت خواهد شد و تاثیر منفی ۶هزار و ۵۵۰میلیارد تومانی بر درآمد این شرکت فولادی خواهد داشت.

اما نکته قابل توجه در این موضوع، انتشار این اطلاعیه‌، تنها ۶ روز پس از اظهارات عجیب یکی از مسئولان شرکت مدیریت منابع آب ایران بود.

وعده‌های توخالی مسئولان ادامه دارند

علیرضا الماس وندی، معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران، در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری، گفته بود که با وجود خشکسالی‌های بی سابقه سال گذشته و امسال، تدابیر خوبی اندیشیده شده که قطعی برنامه‌ریزی شده آب و برق نداشته باشم.

الماس وندی در اظهاراتش صراحتا عنوان کرده بود که دولت سیزدهم در مدیریت سدها عالی عمل کرده و به جز یک یا دو مخزن، در دیگر سدهای برقابی وضع ذخیره آب عالی است و امسال با فعالیت این نیروگاه‌ها، قطعی برق نخواهیم داشت.

پیش‌تر و در فروردین ماه نیز مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، با تاکید بر این نکته که امسال قطعی برق نخواهیم داشت، اعلام کرده بود که آمادگی لازم برای مدیریت بار اوج مصرف در تابستان امسال وجود دارد و خیال صنایع باید از این موضوع راحت باشد.

مقصر اصلی کیست؟

با وجود اینکه مسئولان صنعت برق، بارها انگشت اتهام قطعی‌های مکرر برق در تابستان را به سمت خشکسالی و کاهش بارندگی نشانه رفته اند اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، متهم ردیف اول این موضوع، کمبود سرمایه‌گذاری دولت‌ها در بخش برق و انرژی است.

این رویه سبب شده که قطع آب و برق در کشور و به خصوص در استان‌های جنوبی، به یک روتین تابستانی تبدیل شده و زندگی شهروندان را با مشکلات بزرگی مواجه کند. در همین حین اما مسئولان مربوطه تنها مشغول وعده دادن‌های بی پشتوانه هستند و با این کار بر زخم مردم نمک می‌پاشند.