۰ نفر

در پی انتشار صورت های مالی بررسی شد؛

نگاهی دقیق به کارنامه منطقه آزاد کیش / واکاوی صورت های مالی سال ۹۹ + سند

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 637833
نگاهی دقیق به کارنامه منطقه آزاد کیش / واکاوی صورت های مالی سال ۹۹ + سند

یکی از ۱۳۲ شرکت دولتی که روز گذشته، صورت‌های مالی خود را منتشر کردند، سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی کیش بود. این سازمان دولتی که از سال ۱۳۷۲ مشغول به فعالیت است، به همراه ۱۱ زیرمجموعه خود توانست در سال ۹۹ سود خالص خود را ۵۰ میلیارد تومان ارتقا دهد و این رقم را به ۹۵۶میلیارد تومان برساند

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی کیش، در سال ۱۳۷۲ و به استناد قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی تاسیس گردید. در آذر ماه سال ۸۹ نیز سه جزیره هندورابی و فراور بزرگ و کوچک به منطقه آزاد کیش ملحق شد. در حال حاضر، این گروه شامل سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت‌های فرعی آن است و مرکز اصلی شرکت در جزیره کیش واقع شده است. سازمان منطقه آزاد کیش روز گذشته صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ خود را در سامانه کدال برای عموم افشا کرد در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

در پی سومین مرحله از انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی، عملکرد سه منطقه آزاد ارس، کیش و قشم مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت‌های فرعی منطقه آزاد کیش

در پایان سال ۹۹، سازمان منطقه آزاد کیش دارای ۱۱ شرکت فرعی بود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش، شرکت هواپیمایی کیش و موسسه آموزشی علوم و فنون کیش اشاره کرد. همچنین بهای تمام شده سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش در این سه شرکت، به ترتیب معادل ۲۰، ۹ و پنج میلیارد تومان است.

لازم به ذکر است که شرکت هواپیمایی کیش از شر کت‌های فرعی این گروه، از سال ۹۸ مشمول واگذاری از طریق بازار سرمایه است و در حال حاضر فرآیند عرضه سهام خود در بورس را می‌گذراند.

تعداد کارمندان

در سال ۹۹، متوسط تعداد کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش با کاهش ۶۵نفری به هزار و ۱۱۴ نفر رسید. همچنین مجموع کارکنان این سازمان و زیرمجموعه‌های آن نیز معادل سه هزار و ۳۴نفر ثبت شد.

بررسی ترازنامه منطقه آزاد کیش

بر اساس ترازنامه تلفیقی گروه منطقه آزاد کیش، مجموع دارایی‌های گروه در پایان سال ۹۹ به هشت هزار و ۲۵۰میلیارد تومان رسید و رشدی ۵۳درصدی را ثبت کرد. همچنین دارایی‌های این گروه به طور تقریبا مساوی بین دارایی‌های جاری و غیر جاری تقسیم شده‌اند.

سه هزار و ۲۷۰میلیارد تومان از دارایی‌های غیر جاری سازمان منطقه آزاد کیش، مربوط به دارایی‌های ثابت مشهود این شرکت می‌شود. زمین‌ها و ساختمان‌ها نیز حدود هزار میلیارد تومان از این دارایی‌های ثابت مشهود را تشکیل می‌دهند. از مهم‌ترین ساختمان‌های این مجموعه نیز می‌توان به فرودگاه کیش و اسکله بندرگاه کیش اشاره کرد که ارزش دفتری آنها در پایان سال ۹۹ به ترتیب معادل ۲۴۳ و ۲۲میلیارد تومان ثبت شد.

مجموع بدهی‌های منطقه آزاد کیش نیز در پایان این سال برابر با دو هزار و ۹۸۲میلیارد تومان رقم خورد که حدود هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته است.

از سوی دیگر نیز سازمان منطقه آزاد کیش توانست در سال ۹۹ وضعیت سود انباشته خود را بهبود ببخشد و این بخش از ترازنامه را با افزایش هزار و ۱۰۰میلیارد تومانی به دو هزار و ۱۴۰میلیارد تومان برساند.

ثبت سود خالص ۹۵۶میلیارد تومانی

بررسی صورت سود و زیان تلفیقی منطقه آزاد کیش در سال ۹۹، این شرکت با کسب درآمدهای عملیاتی سه هزار و ۳۹۰میلیارد تومانی، سود ناخالص هزار و ۴۲۰میلیارد تومانی را رقم زده که این سود، ۴۰درصد بیشتر از سال ۹۸ است. همچنین سود عملیاتی این گروه نیز عدد ۹ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان را به ثبت رساند. به این ترتیب، سود خالص منطقه آزاد کیش با افزایش ۵۰میلیاردی همراه شد و به ۹۵۶میلیارد تومان رسید.

در تصویر زیر، صورت سود و زیان تلفیقی این گروه قابل مشاهده است.

   

کیش