۰ نفر

عملکرد شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین اقتصادآنلاین؛

تحلیل بنیادی نماد «وصندوق» / نگاهی به کارنامه شرکت سرمایه‌ گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۵۴
کد خبر: 637205
تحلیل بنیادی نماد «وصندوق» / نگاهی به کارنامه شرکت سرمایه‌ گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های چند رشته‌ای فعال در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی و نیروگاهی، با افزایش قیمت نفت و ثبات در قیمت فلزات اساسی عملکرد مناسبی را به ثبت رسانده است.. از مهمترین شرکت‌های بورسی در پرتفوی وصندوق می‌توان به شرکت های پتروشیمی جم، نوری ، خارک ، فن آوران ، معدنی و صنعتی گلگهر و چادرملو اشاره کرد.در ادامه به بررسی آخرین گزارش عملکرد ارائه شده این شرکت در کدال می‌پردازیم.

اقتصادآنلاین-فاطمه حیدری: شرکت مورد بررسی در اواخر سال ۱۳۹۴ به منظور افزایش بهره‌ وری و بازدهی سرمایه، فعالیت‌های خود را به سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی معطوف نمود با توجه به وجود منابع غنی نفت و گازی و معدنی در ایران، افزایش ظرفیت تولیدی، میزان فروش و صادرات عاملی مهم در حداکثر کردن سود سهامداران و همینطور رشد و پیشرفت اقتصادی در کشور است. در ابتدا با این نماد آشنا شده و سپس نگاهی تحلیلی به پرتفوی وصندوق خواهیم داشت.

معرفی شرکت

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۶۷ با نام شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی مستخدمین تاسیس شد و در سال ۱۳۷۸ به این نام تغییر اسم داد. فعالیت اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها یا سهام شرکت‌های فعال در زمینه تهیه، تولید و تامین انواع مواد اولیه نفتی، پتروشیمی، فرآورده‌ها و سایر مواد آلی و معدنی و همچنین حوزه انرژی شامل آب و برق می‌باشد.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (سهام عام) به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های چند رشته‌ای فعال در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی و نیروگاهی حضور فعال در صنایع دارای مزیت نسبی در کشور را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر در صنعت شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی در بازار اول بورس درج شده است.. بر این اساس و با توجه به بهره‌مندی کشورمان از منابع غنی نفت و گاز و معادن مختلف و نیز دانش مناسب در این صنایع، سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و صنایع معدنی در اولویت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری این شرکت قرار گرفته است.

سهامداران عمده این شرکت سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 20 میلیارد ریال ( شامل 20 میلیون سهم به ارزش اسمی هر سه 1000 ریال ) بوده است که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 40,770 میلیارد ریال افزایش یافته است.  سهامدار عمده این شرکت صندوق بازنشستگی کشوری به میزان 78 درصد از سهام کل شرکت مذکور است. سرمایه گذاری آتیه صبا 4 درصد از سهام وصندوق را در اختیار دارد. 13درصد از سهام این شرکت در دست سایر سهامداران در حال معامله است.

1

مقایسه شرکت با سایر هم‌گروه ها

وصندوق از لحاظ سرمایه و ارزش بازار در جایگاه چهارم صنعت مربوطه قرار دارد.

2

بررسی وضعیت پرتفوی شرکت

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری  در تاریخ 30/09/1400 از نظر بهای تمام شده ، حدود 76درصد پرتفوی شرکت معادل 68,845 میلیارد ریال متعلق به سهام بورسی و 24 درصد معادل 22,030 میلیارد ریال متعلق به سهام غیر بورسی است. این شرکت  بیش از 70 درصد دارایی خود را در بازار بورس با ویژگی های شفافیت، نقدشوندگی ، انعطاف و تنوع صنعت سرمایه گذاری کرده است. پرتفوی غیر بورسی مربوط به سرمایه گذاری در شرکت های صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان، صبا فولاد خلیج فارس و پتروشیمی ایلام و ... است. بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی 2,200 میلیارد تومان بوده است.

3

کدام شرکت های بورسی در پرتفوی وصندوق مازاد ارزش داشتند؟

بهای تمام شده سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت های بورسی ( اغلب در صنعت مواد و محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده های نفتی) مبلغ 9،146 میلیارد تومان است که با افزایش 60 هزارمیلیارد تومانی به ارزش روز 70 هزار میلیارد تومانی نزدیک شده است. پتروشیمی جم ، فن آوران، نوری و امیرکبیر به ترتیب 34، 9، 9 و 7 درصد از پرتفوی بورسی وصندوق را تشکیل می‌دهند.

4

سهم بازار این هلدینگ در محصولات مختلف کشور چقدر است؟

شرکت های زیر مجموعه وصندوق 20 درصد از کل قیر شرکت، 9.2 درصد از پروپیلن، 8.5 درصد از اوره و 7.7 درصد از اوره کل کشور را تامین می‌کنند. با توجه به افزایش جهانی قیمت  محصولاتی مانند اوره و متانول  و سایر محصولات ، جهش در سودآوری و ارزش بازار این هلینگ دور از ذهن نبوده است.

5