۰ نفر

معرفی دومین عرضه سال ۱۴۰۱؛

دومین عرضه اولیه بازار سرمایه؛ همه چیز درباره عرضه اولیه حگهر

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 634444
دومین عرضه اولیه بازار سرمایه؛ همه چیز درباره عرضه اولیه حگهر

بر اساس اعلام سازمان بورس، عرضه اولیه شرکت گهر ترابر سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در فرابورس عرضه می‌شود. حگهر تا پایان پاییز سال ۱۴۰۰ توانست سود خالصی بیش از دو برابر کل سال ۹۹ شناسایی کند. به این ترتیب سود خالص گهر ترابر در دوره ذکر شده از رقم ۲۶۳میلیارد تومان گذر کرد. در ادامه در این گزارش به بررسی تمام اطلاعاتی که برای خرید عرضه اولیه «حگهر» لازم است، می پردازیم.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ امروز شرکت حمل و نقل ترکیبی گهر ترابر سیرجان معادل ۱۰درصد سهام این شرکت، با نماد معاملاتی «حگهر» در بورس تهران عرضه می‌شود. قیمت مبنا (کف قیمت) در این عرضه اولیه، ۵۴۵۰ریال برای هر سهم و حداکثر سهمیه ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار سهمی به سرمایه گذاران واجد شرایط به روش حراج در بازار اول معاملات فرابورس عرضه خواهد شد. مشاور عرضه هم کارگزاری بانک سپه و متعهد خرید تامین سرمایه امید است.

ارسال سفارش صرفا از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان پذیر خواهد بود. همچنین ۵۰ درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.

«حگهر» را بیشتر بشناسیم

شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان (سهامی عام) پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ ۱۴۰۰.۰۲.۰۱ به عنوان دویست و چهل و دومین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج گردید.

«حگهر» در دی ماه سال ۸۹، به عنوان زیرمجموعه شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر تاسیس شد و در سال ۹۸، با ریل گستر، دیگر زیر مجموعه این هلدینگ ادغام شد. به این ترتیب، گهر ترابر هم‌اکنون به یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه حمل و نقل ترکیبی در کشور تبدیل شده است.

گهر ترابر که با سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیون تومانی تاسیس شده بود، در حال حاضر دارای سرمایه‌ای ۴۴۴میلیارد تومانی است و این رشد طی چهار مرحله افزایش سرمایه رخ داده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت نیز در شهریور ماه سال ۹۹ ثبت شد که طی آن سرمایه گهر ترابر ۱۴۶.۵درصد، از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران افزایش یافت.

WhatsApp Image 2022-05-10 at 12.20.55 PM

ایمان رییسی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به بررسی این عرضه اولیه پرداخت و گفت: بررسی صورت‌های مالی گهر ترابر در پنج سال گذشته، نشان می‌دهد که این شرکت همواره سودده بوده و هر سال توانسته روند صعودی خود را حفظ کند. شرکت گهر ترابر در حالی سال ۹۹ را با سود خالص ۱۳۲میلیارد تومانی به پایان برد که این مبلغ در سال ۹۸ معادل تنها ۲۸میلیارد تومان بود.

وی افزود: شرکت گهر ترابر عملکرد رو به رشد خود را در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داد و تا پایان پاییز سال گذشته، توانست سود خالصی بیش از دو برابر کل سال ۹۹ شناسایی کند. به این ترتیب سود خالص گهر ترابر در دوره ذکر شده از رقم ۲۶۳میلیارد تومان گذر کرد. شرکت ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ حدود هزار و ۸۱۴میلیارد تومان درامد شناسایی کرده است و البته عملکرد چشمگیر آن در فروردین ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل رشد ۱۰۰درصدی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت شرکت گهر ترابر به تحلیل روند معاملاتی بورس پرداخت و گفت: بازار این روزها دیگر همانند سال‌های گذشته رفتار نمی‌کند و سهامداران نیز با تعقل و دقت بیشتری به معامله می‌پردازند. از طرفی دیگر بازار در حال حاضر مقاومت محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد را پیشروی خود دارد و این محدوده می‌تواند سرعت‌گیر رشد بورس باشد.

وی ادامه داد: اما اگر شاخص کل از محدوده مقاومتی مذکور عبور نماید، انتظار می‌رود شاخص به سقف قبلی خود دست یابد.

رییسی در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود در روزهای آینده نرخ‌های جهانی با اصلاح همراه شود و این موضوع می‌تواند محرکی اصلاحی برای بازار سرمایه باشد و سهامداران نیز فرصت مناسبی برای چیدن سبد سهام پیدا می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت تا زمانی که ارزش معاملات بالای ۶هزار میلیارد باشد نگرانی‌ای در بازار وجود ندارد.