۰ نفر

با توجه به ورود استارتاپ‌ها به بورس؛

تعلل در ورود استارتاپ ها به بازار سرمایه / تکلیف عرضه اولیه تپسی چیست؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۳۷
کد خبر: 634431
تعلل در ورود استارتاپ ها به بازار سرمایه / تکلیف عرضه اولیه تپسی چیست؟

چندین ماه از درج نماد اولین شرکت استارتاپی بر تابلوی فرابورس ایران می‌گذرد، اما هنوز خبری از عرضه اولیه تپسی نیست و به نظر می‌رسد ورود این شرکت به بازار سرمایه، درگیر فرآیندی زمان‌بر و بوروکراتیک شده است. این در حالی است که سال ۱۴۰۱، سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است و تمام مسئولان باید در راستای این مهم تلاش کنند و ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه، می‌تواند گامی مهم و تاثیرگذار محسوب شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ابتدای آذرماه سال گذشته بود که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ورود تپسی به عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان به بورس خبر داد. چند روز پس از اعلام این خبر، این شرکت به عنوان دویست و هفتادمین نماد معاملاتی و صد و شصت‌ و چهارمین شرکت در فهرست شرکت‌های فرابورس درج شد.

۵ آذرماه سال ۱۴۰۰ نیز، امیر هامونی، مدیرعامل سابق فرابورس ایران، از تصویب ضوابط خاص استارتاپ‌ها برای ورود به بازار سرمایه خبر داد. اما در حالی که شرکت تپسی توانست شروط ۱۷گانه فرابورس ایران را برای ورود به بازار سهام اجرا کند، هنوز خبری از عرضه اولیه نیست. 

از سوی دیگر، ۲۴ فروردین ماه بود که گزارش ارزش‌گذاری سهام تپسی در سامانه کدال منتشر شد. با این وجود، به گفته مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های استارتاپی به دلیل دارایی‌های نامشهود زیادی که دارند، نسبت به سایر شرکت‌های بازار سرمایه با ریسک بالاتری مواجه هستند.

حال باید پرسید که مشکل چیست و چرا با وجود اینکه مراحل ورود یکی از شرکت‌های استارتاپی به بازار سهام طی شده است، مسئولان فرابورس ایران و سازمان بورس در عرضه اولیه تپسی تعلل می‌کنند؟ 

پیگیری‌های اقتصادآنلاین در این زمینه، حاکی از این است که با وجود گذشت هفت ماه از تصویب ضوابط ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه، این ضوابط هنوز به فرابورس ایران ابلاغ نشده است.

این در حالی است که ۴ اردیبهشت ماه سال جاری، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به احتمال عرضه خصوصی سهام تپسی و تدوین ضوابط در مورد شرکت‌های دانش بنیان، از نهایی شدن این ضوابط خبر داد و گفت: برخی شرکت‌ها که دارای ریسک بالایی هستند، به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای عرضه می‌شوند.

باید توجه داشت این موارد در حالی مطرح می‌شود که طی چند سال اخیر، اکوسیستم استارتاپی در کشور با رشد همراه بوده و فرصت اشتغال را برای بسیاری از افراد فراهم کرده است. از سوی دیگر، ورود یک شرکت استارتاپی به بازار سرمایه می‌تواند شروعی برای ایجاد تحولات مثبت در این زمینه و هموار کردن مسیر برای دیگر شرکت‌ها تلقی شود. با این حال، موانع موجود بر سر راه این شرکت‌ها همچنان پابرجا هستند و تعلل سازمان بورس در ورود این شرکت‌ها به بازار سهام، تنها این موانع را تشدید می‌کند.