۰ نفر

در بازار چه گذشت؟

دلیل اصلاح شاخص بورس چیست؟

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸
کد خبر: 634152
دلیل اصلاح شاخص بورس چیست؟

بورس تهران امروز برخلاف روزهای شنبه و یکشنبه، با افت ۰.۸ درصدی شاخص کل مواجه شد و روند رو به رشدی که اخیرا در پیش گرفته بود متوقف شد. کارشناسان بسیاری اعتقاد دارند اتفاقی که امروز سهامداران روی تابلوهای بورس شاهدش بودند روندی طبیعی است چرا که بازار در سال جدید روند صعودی بسیار پرسرعتی را پشت سر گذاشته و حالا اصلاح برخی از سهم های بزرگ طبیعی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  شاخص کل بورس تهران امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت با افت ۱۲هزار واحدی معاملات را به پایان برد. افت ۱۲هزار و ۸۷۷واحدی معادل ۰.۸درصد اصلاح شاخص کل باعث شد تا این پارامتر بنیادین بازار سرمایه در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۰هزار واحدی قرار بگیرد.

روند رو به رشد شاخص‌ هم وزن نیز متوقف شد و این مولفه با کاهشی ۰.۵درصدی به محدوده ۴۲۶ هزار واحدی بازگشت. اما نکته امیدوار کننده در بازار، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس بود که به ۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسیده و باعث دلگرمی فعالان بازار سرمایه در روزی شد که تابلوهای تالار شیشه‌ای به رنگ سرخ درآمدند.

پالایشی‌ها و بانکی‌ها شاخص را منفی کردند

با نگاهی به جدول ورود و خروج پول حقیقی و همچنین تاثیر بر شاخص کل می توان دریافت که پالایشی ها در صدر اصلاح ارزش سهام بوده و خانواده بانکی ها نیز در پی سهم های پالایشی زمینه ساز سرخ شدن تابلوهای بورس تهران در سومین روز هفته شدند.

البته برخی از سهم های پتروشیمی نیز در روند منفی شدن شاخص تاثیرگذار بودند اما به روایت آمار این گروه با ورود پول حقیقی همراه بوده و می‌توان گفت که این گروه وضعیت نرمالی در مقایسه با سایر صنایع بورسی داشتند.

بسیاری معتقدند اخبار نااطمینانی و حتی گاه ناخوشایند پیرامون مذاکرات اتمی و کاهش احتمال احیای برجام باعث افت و ناپایداری سهام بانکی ها شده است. از طرفی هم ماجرایی که بانک مرکزی و دولت در پی انتشار فهرست اسامی بدهکاران بانکی به راه انداخته‌اند نیز باعث شده تا وضعیت بسیاری از بانک ها متزلزل شود.

هرچند خبری هم که پیرامون ممنوعیت ورود بانک‌ها به بازارهای مالی منتشر شد باعث شده تا سهامداران نسبت به میزان درآمد و سودسازی بانک ها (هرچند نامولد و مخرب برای اقتصاد) تردید کرده و دست از سرمایه گذاری بر روی این سهم ها بکشند.