۰ نفر

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت،گاز؛

کشور هنوز هم با مشکل قطعی برق در تابستان مواجه است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۵۲
کد خبر: 634106
کشور هنوز هم با مشکل قطعی برق در تابستان مواجه است

برق برای برخی از صنایع مانند صنعت سیمان و فولاد که تلفیقی از معدن و انرژی است به عنوان مساله‌ای حیاتی تلقی می‌شود و نباید از هیچ اقدامی برای رفع مشکلات این صنایع کوتاهی کرد اما در شرایط فعلی اصلی‌ترین اقدام با اثرگذاری سریع در صرفه‌جویی صنایع .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ رییس هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران به قطعی برق برخی از صنایع در تابستان و نیز معضل ایجاد شده در فعالیت آنها اشاره کرد و گفت: با توجه به انجام برخی اقدامات، هنوز کشور با مشکل قطعی برق در تابستان و نیز قطعی گاز در زمستان مواجه است.

"حمید حسینی" با بیان اینکه اقدامات و تلاش‌های لازم برای حل این بحران در کشور در حال انجام است، خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت‌های انجام شده در راستای رفع مشکل انرژی در کشور، امسال می‌توان بخشی از این مشکل را از طریق واردات کشورهای همسایه برطرف کرد.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران اعلام کرد: برخی از مشکلات را می‌توان با اختلاف مصرفی که با روسیه و آذربایجان وجود دارد، برطرف و طرح‌های پیش رو را عملیاتی کرد.

سدی بر سر راه استفاده از نیروگاه آبی

حسینی به استفاده از نیروگاه آبی اشاره کرد و افزود: امسال با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی بعید است امکان استفاده از نیروگاه آبی وجود داشته باشد، مگر آنکه در این مدت باقی مانده تا فصل تابستان شاهد بارندگی در کشور باشیم و بتوان از آن نیروگاه‌ها نهایت استفاده را برد.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران ادامه داد: برق برای برخی از صنایع مانند صنعت سیمان و فولاد که تلفیقی از معدن و انرژی است به عنوان مساله‌ای حیاتی تلقی می‌شود و نباید از هیچ اقدامی برای رفع مشکلات این صنایع کوتاهی کرد.

وی اظهار داشت: این صنایع بارها تحت تاثیر کمبود انرژی دچار لطمه شده‌اند و فعالیت آنها در تابستان سال گذشته به دلیل وجود بحران انرژی برای مدت ٤٠ تا ٥٠ روز تعطیل شد.

حسینی خاطرنشان کرد: قاعدتاً این واحدها با وجود چنین معضلی دچار بحران خواهند شد و علی‌القاعده مجبورند اقدامات مربوط به تعمیرات بازسازی بنگاه خود را به دوره‌های قطعی برق منتقل کنند.

راه‌های رفع بحران انرژی در کشور

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به راه‌های رفع بحران انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: نمی‌توان راهکاری را در راستای رفع چنین مشکلی پیشنها داد بلکه باید اقدامی انجام شود تا بتوان میزان مصرف برق را مدیریت کرد.

وی اظهار داشت: نباید با افزایش تولید پاسخ مثبت به تقاضا داد، بلکه بهتر است از طریق صرفه‌جویی کمک کرد تا صنایع کشور کمترین لطمه را از این اتفاق ببینند.

حسینی با بیان اینکه برخی از واحدها می توانند با نصب ژنراتور تا حدی از معضل موجود را برطرف کنند، گفت: در تابستان مشکلی در تامین گاز ژنراتورها وجود ندارد و واحدها می‌توانند با استفاده از برق اضطراری مشکل را برطرف کنند، همچنین واحدهای بزرگ وابسته مانند فولادی‌ها باید برای خرید برق دست به کار شوند تا این مشکل را از سر راه فعالیت خود بردارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امکان خودتأمینی صنایع یا احداث نیروگاه ها از طریق صنایع وجود دارد یا خیر، گفت: صنایع معدنی و فولادی قراردادی را برای ایجاد ١٠ هزار مگاوات نیروگاه برق امضا کرده اند اما اجرای آن نیازمند حداقل یکسال زمان است.

کمک بورس کالا در فعالیت واحدهای تولیدی

رییس هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران به کمک بورس کالا در فعالیت واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: بورس کالا می‌تواند در ادامه تصمیم جدید دولت، مبنی بر حذف معافیت مالیاتی صادرات به صنایع داخلی کمک کند.

وی اظهار داشت: همه واحدهای پتروشیمی، فولادی و نیز باقی واحدهای تولیدی کشور اجبار دارند تا محصولات خود را داخل بورس عرضه کنند تا صنایع داخلی بتوانند از این طریق به اندازه کافی مواد اولیه در اختیار داشته باشند و در نهایت مازاد محصولات را صادر کنند.

حسینی نقش بورس را در برنامه جدید تنظیم بازار دولت، مهم و اساسی اعلام کرد و افزود: امیدواریم بورس کالا بتواند در این مأموریت جدید به خوبی از عهده وظایف خود برآید تا ضمن جلب رضایت تولیدکننده، مصرف کننده هم بتواند از این موقعیت به خوبی استفاده کند.