۰ نفر

رییس سازمان خصوصی سازی؛

برای ثبت نام سهام عدالت، پولی پرداخت نکنید

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۳۹
کد خبر: 632299
برای ثبت نام سهام عدالت، پولی پرداخت نکنید

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: پرداخت هزینه و مراجعه برای ثبت نام سهام عدالت نیاز نیست. اینکه افرادی اقدام به توزیع فرم‌ها و ارسال پیامک و حتی حضور مستقیم در شرکت‌های تعاونی شهرستان‌ها کرده اند، غیرقانونی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسین قربانزاده رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص سهام عدالت پاسخ داد:

مشمولان سهام عدالت چه تعدادی هستند؟

قربانزاده: قبلاً در ۲۰ گروه مشمولین شناسایی شده بودند که شامل کارکنان شاغل، کمیته امداد ،بهزیستی و در برخی رسته ها تعداد آن‌ها چند صد هزار نفر بود. مشمولان کمیته امداد و بهزیستی حدود ۵ میلیون و ۹۵۶ هزار نفر در همان دوره بود. الان هم باید استعلام صورت بگیرد، به طوری که کمیته امداد و بهزیستی حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر هستند که مشمول سهام می شوند.

در دوره فعلی حتماً باید اول شناسایی کنیم که این دوره متفاوت از دوره گذشته است، پایگاه رفاه ایرانیان مشمولین و دهک‌ها را شناسایی می‌کند. دو دهک تخفیف دارند و ۴ دهک دیگر مشمول تخفیف نیستند.

از چه محلی منابع تأمین می شود؟

قربانزاده : بنگاه‌های قابل واگذاری فهرستی از شرکت‌های بورسی گروه یک و دو هستند که البته برخی هم نیز غیربورسی هستند. قاعدتاً باید سهام ارزنده‌ای که قابلیت انتقال داشته باشد را سهام عدالت تلقی کنیم و به مشمولین تخصیص دهیم.

با توجه به تکالیف دیگری که در بودجه داریم این موضوع نیازمند تعیین تکلیف در کارگروه مشخص شده دارد که ما نسبت به میزان منابع قابل انتقال به موضوع سهام عدالت تعیین تکلیف کنیم .

پرتفوی هر فرد را با توجه به تعداد افراد شناسایی شده تعریف می کنیم، لذا منابع، میزان پرتفوی هر فرد ، شناسایی مشمولین و روش بسیار حائز اهمیت است.

سال ۸۵ این موضوع به حکم و مصوبه تبدیل شده است. شرکت تعاونی، شرکت سرمایه‌گذاری استانی و شرکت‌های سرمایه‌پذیر این زنجیره را کامل می‌کنند.

اردیبهشت سال ۹۹ بود که پیام رهبری در خصوص آزادسازی سهام عدالت اعلام شد آن پیام این امکان و این اختیار را به افراد می‌داد که روش مستقیم یا غیرمستقیم را انتخاب کنند.

در خصوص نحوه و روش اعطای سهام باید از این منبع که شورای عالی بورس است تبعیت کنیم.

یک عده‌ای فرمی را پر کرده اند و مشمول تلقی می‌شدند که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بودند که آنها جا مانده به معنای دقیق کلمه و اخص آن افراد تلقی می‌شدند اما ما نمی‌دانیم که این افراد کماکان مستحق دریافت هستند یا نیستند. این یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مشخص هستند و باید از طریق پایگاه رفاه ایران مشخص شوند که مستحق دریافت هستند یا خیر.

ثبت نام سهام عدالت هزینه ای برای افراد دارد؟

قربانزاده: پرداخت هزینه و مراجعه برای ثبت نام سهام عدالت نیاز نیست. اتفاقات روزهای گذشته که افرادی با سودجویی اقدام به توزیع فرم‌ها و ارسال پیامک و حتی حضور مستقیم در شرکت‌های تعاونی شهرستان‌ها انجام داده بودند، غیرقانونی است.اساسا هیچ فردی نیاز نیست ریالی برای ثبت نام سهام عدالت پرداخت کند.

سقف سهمی که به هر نفر تعلق می گیرد چقدر است؟

قربانزاده: ما سعی می کنیم به صورت فشرده پیگیر موضوع باشیم. تا آخر اردیبهشت بخش مربوط به شناسایی تعیین تکلیف خواهد شد.

در خصوص سقف ریالی سهام عدالت برای هر فرد ،سه گزینه وجود دارد که باید بر روی آن در کارگروه تعیین شده مورد بحث قرار بگیرد .باید ببینیم که چقدر منابع داریم .ما تکالیف دیگری هم در بودجه داریم که باید آنها را هم نیز انجام دهیم.

در بند ی تبصره دو ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت سهام به سازمان ها و نهادها در نظر گرفته شده است.بخش پایانی بند دو تبصره الف مربوط به سهام عدالت است که ۷۰ هزار میلیارد باید سهام برای بودجه فروخته شود.

حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع آنها خواهد شد. موضوع سهام عدالت علاوه بر آن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، همه این‌ها از بنگاه‌های گروه یک و دو باید تخصیص پیدا کند.

در پرتفوی دولت، آنهایی که سهام مستقیم دولت را دارند بر روی تابلوی بورس است بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن قابل فروش نیست.

باید به فکر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بود، برخی شرکت‌های غیربورسی ارزنده هستند که تا پایان خرداد مشخص می شوند.باید دید که چقدر منابع وجود دارد تا سهم هر فرد مشخص شود.سهام دولت مشخص است که چقدر است.

ما اصطلاح جا مانده در قانون نداریم. افراد واجد شرایط مطابق قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است .کمیته امداد و بهزیستی که جداگانه تصحیح شده است .در مورد افراد به قانون سیاست های اصل ۴۴ ارجاع داده شده است.

در خصوص اجرای قانون اصل ۴۴ ماده ۳۴ وجود دارد که در مورد سهام عدالت توضیح می‌دهد و نحوه شناسایی در تبصره سه ماده ۳۴ آمده است و در آنجا گفته شده است که وزارت اقتصاد و وزارت رفاه با همکاری هم ساز و کار علمی شناسایی افراد مشمول سهام عدالت را باید استخراج کنند.

در آنجا تقسیم بندی دو دهک و چهار دهک دارد، به دو دهک تخفیف داده می‌شود و اقساط ۱۰ ساله دارند.