۰ نفر

پاسخ به سوالات پرتکرار سهام عدالت؛

زمان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت / چه اشخاصی اولویت دارند؟

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۲۴
کد خبر: 631509
زمان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت / چه اشخاصی اولویت دارند؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، بار دیگر از تصویب آیین‌نامه واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، تا پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ثبت‌نام مشمولان جامانده از سهام عدالت برای دریافت این سهام، بار دیگر با اظهارات متناقضی همراه شده و بلاتکلیفی مشمولان را به دنبال داشته است. از سوی دیگر، قطعی نبودن زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت و نبود آمار واقعی از تعداد این اشخاص، به ابهامات این موضوع دامن زده است. در این گزارش، به تشریح پاسخ تعدادی از سوالات پرتکرار پیرامون این موضوع پرداخته می‌شود. 

کدام گروه از مشمولان جامانده، سهام عدالت دریافت می‌کنند؟

در حال حاضر حدود چهار میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مستحق دریافت سهام عدالت هستند، اما هنوز سهامی به آنها اختصاص داده نشده است. لازم به ذکر است که رزمندگان معسر نیز، به این گروه اضافه خواهند شد.

بازنشستگان، کارگران فصلی و مجموعه گروه‌هایی که به جاماندگان اضافه می‌شوند، حدود چند میلیون نفر برآورد شده‌اند که بنابر اظهارات پورابراهیمی، مجموعه سهام عدالت هم که واگذار نشده نیز، محاسبه شده و باید دید که به چه میزان می‌شود این کار را انجام داد.

منابع برای تخصیص سهام عدالت، از چه محلی تامین خواهد شد؟

به گفته پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوع سهام عدالت در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ و به عنوان یکی از بندهای بودجه تصویب شده و دولت مکلف است به جاماندگان سهام عدالت، این سهام را واگذار کند و اولویت‌های مربوط به این بخش را به شکلی مدنظر قرار دهد.

همچنین طبق قانون، دولت موظف و مکلف است از محل دارایی‌هایی که مشمول اصل ۴۴ قانونی اساسی هستند، برای جاماندگان سهام عدالت تامین کند و باید دید دولت تا پایان امسال چه سهامی را برای پوشش جاماندگان تعیین می‌کند.

جاماندگان سهام عدالت، چه زمانی ثبت‌نام کنند؟

۲۱ فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود. این در حالی است که برخی دیگر از مسئولان، از زمان ثبت‌نام جاماندگان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و اعتقاد دارند تاریخی قطعی برای ثبت‌نام مشمولان وجود ندارد.

حال، پورابراهیمی، بار دیگر با اشاره به تدوین آیین‌نامه سهام عدالت جاماندگان، از تعیین تکلیف این سهام تا پایان اردیبهشت ماه یا اواسط خردادماه خبر داده است.

تکلیف وراث سهام عدالت چیست؟

بنابر اظهارات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، طبق قانون بر اساس مالکیتی که اتفاق می‌افتد، هر کسی فوت شود، مالکیتش به ورثه اش می‌رسد و در سهام هم همین است. در سال‌های گذشته به دلیل اجرا نشدن قانون و مشکلاتی که در سازمان بورس و اوراق بهادار وجود داشت، وقفه‌ای ایجاد شد و این کار انجام نشد. اما طبق آخرین اطلاعاتی که دارم، سازمان بورس اعلام کرده است که این کار را با اتخاذ یک نرم افزار و تصمیماتی در این خصوص که بخشی از آن موضوعات نرم افزاری و زیرساختی بوده حل کرده و امکان انتقال سهام متوفی به وراث وجود دارد؛ بنابراین این کار باید انجام شود.