۰ نفر

تکلیف نامعلوم مشمولان جامانده از سهام عدالت؛

جاماندگان سهام عدالت چه زمانی ثبت نام کنند؟

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰
کد خبر: 631008
جاماندگان سهام عدالت چه زمانی ثبت نام کنند؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۵ میلیون نفر در اولویت دریافت سهام عدالت هستند، از ثبت‌نام این دسته از مشمولان تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ثبت‌نام مشمولان جامانده از سهام عدالت برای دریافت این سهام، بار دیگر با اظهارات متناقضی همراه شده و بلاتکلیفی مشمولان را به دنبال داشته است. از سوی دیگر، قطعی نبودن زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت و نبود آمار واقعی از تعداد این اشخاص، به ابهامات این موضوع دامن زده است.

۲۱ فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود. این در حالی است که برخی دیگر از مسئولان، از زمان ثبت‌نام جاماندگان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و اعتقاد دارند تاریخی قطعی برای ثبت‌نام مشمولان وجود ندارد.

به گفته حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، هنوز درمورد ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده و هر فردی که تاریخی برای ثبت‌نام سهام عدالت اعلام کرده است، باید پاسخگوی این موضوع باشد. اما در این راستا، بین سازمان خصوصی‌سازی و وزارت رفاه تعامل وجود دارد و جلسات برگزار می‌شود تا زمانی که به جمع‌بندی برسیم و رسما به مردم اعلام کنیم. اما شخصا از ثبت‌نام جاماندگان در خردادماه اطلاعی ندارم.

از سوی دیگر، بر اساس آخرین اعلام پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، امسال با هماهنگی دولت می‌توان کار واگذاری سهام عدالت به ۵۰درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان سهام عدالت را انجام داد.

این در حالی است که مرحبا، تعداد جاماندگان را ۵ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: ۵ میلیون نفر در اولویت دریافت سهام عدالت هستند. امسال به آنهایی که در اولویت قرار دارند، سهام عدالت تعلق می‌گیرد و ثبت‌نام این افراد باید تا پایان سال جاری انجام شود. در مرحله اول پوشش جاماندگان سهام عدالت، اولویت با تحت پوششان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان است که دولت باید در فاز اول تا پایان سال این اقشار را صاحب سهام کند. رییس سازمان خصوصی‌سازی درمورد تعداد جاماندگان نیز گفت: هنوز هیچ عددی مشخص نیست.

یکی از اصلی‌ترین ابهامات، به محل تامین منابع برای اختصاص سهام به جاماندگان باز می‌گردد. با وجود اینکه پورابراهیمی از پذیرفتن بار مالی این طرح توسط دولت خبر داده است، اما مسئولان دولت قبل بارها اعلام کرده بودند که منابعی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود ندارد و دولت فعلی نیز، هنوز اظهار نظری در این مورد نداشته است. با این وجود، به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، طبق قانون دولت موظف و مکلف است از محل دارایی‌هایی که مشمول اصل ۴۴ قانونی اساسی هستند، برای جاماندگان سهام عدالت تامین کند و باید دید دولت تا پایان امسال چه سهامی را برای پوشش جاماندگان تعیین می‌کند. به هر حال تا پایان امسال جاماندگان باید مشمول سهام عدالت شده باشند. رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز با اشاره به اینکه تعیین منابع نیاز به بررسی دارد، گفت: تکالیف دیگری نیز در قانون بودجه وجود دارد. به طور کلی ۲۰۰هزار میلیارد تومان تکلیف در قانون بودجه برای فروش سهام وجود دارد و باید بررسی کرد که چه موردی در اولویت قرار دارد.