۰ نفر

اقتصادآنلاین چشم انداز بازار سرمایه در سال جدید را بررسی کرد؛

پیش بینی بورس؛ ۱۴۰۱ سال فرصت ها؟

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبر: 628480
پیش بینی بورس؛ ۱۴۰۱ سال فرصت ها؟

پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که با توجه به مذاکرات برجام و رویکردهای خارج از کشور، گشایش‌هایی در حوزه اقتصاد و مهم‌تر از همه بازار سرمایه فراهم شود. علاوه بر این با توجه به وضعیت بازار که در حال حاضر حباب قیمتی از سهام خارج شده و ارز ۴۲۰۰تومانی از اغلب کالاها حذف شده، پیش بینی می‌شود که بازار سرمایه در روندی صعودی قرار بگیرد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ بر اساس تحلیل کارشناسان اسفند ۱۴۰۰ همزمان با جنگ روسیه و اوکراین، بورس ایران مسیر صعودی خود را آغاز کرد اما این روند صعودی با متوقف شدن مذاکرات برجام ادامه نیافت و در مقایسه با رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار جهانی و حتی بازار داخلی رشد چندانی نداشته است.

به نظر می‌رسد این تغییر نرخ‌های جهانی در ارزش سهام شرکت‌ها تاثیرگذار باشد و اگر ارزش سهام شرکت‌ها تا الآن رشدی نداشته تحت تاثیر سیاست‌های کلان به ویژه سیاست کنترل تورم بوده که بورس را از طریق حقوقی‌ها محدود ساخته است.

اما به زعم اغلب کارشناسان شرکت‌ها در گزارش‌های دوره‌ای عملکرد خوبی از خود نشان دادند و به سودسازی خوبی رسیده‌‌اند، این موضوع در کنار اینکه در چند وقت اخیر روند خروج سرمایه از بازار کاهش و تا حدی متوقف شده است، تقاضای بازار برای سهام را بیشتر می‌کند.

رضا بهرامی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: با توجه به اینکه بورس در ارزنده‌ترین حالت خود به سر می‌برد و اغلب سهام بازار در کف قیمتی قرار گرفته‌اند، می‌توان گفت سال ۱۴۰۱ فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری یا حداقل نوسان‌گیری از بورس است. در حال حاضر بسیاری از نمادها در کف قیمت معامله می‌شوند و منتظر هستند که تکلیف برجام مشخص شود.

رضا بهرامی

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در ادامه ۱۴۰۱ نیز اغلب صنایع با عملکرد مناسب در سطح ارزنده‌ای قرار داشته باشند. بنابراین افراد می‌توانند با چینش پرتفوی مناسبی حتی در بلندمدت سودآوری مناسبی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر با وجود اینکه بازار در سطح ارزنده‌ای قرار دارد به علت هیجانات و ترس حاکم بر بازار، معاملات با ابهام همراه شده و سهامداران در بلاتکلیفی به سر می‌برند. به نظر می‌رسد برای رهایی از شرایط فعلی بازار باید مجددا کف‌سازی کند و کف‌های حمایتی قبلی خود را مستحکم کند.

وی با اشاره به نرخ جهانی کامودیتی‌ها بیان کرد: از حالا به بعد شرایط بنیادی سهم‌ها به خصوص سهم‌هایی که dpsهای خوبی در گذشته تقسیم کردند، می‌توانند مولفه مهم بازار برای انتخاب سهم باشد.

بهرامی در پایان ضمن اشاره به تاثیرات نرخ جهانی کامودیتی‌ها به تاثیر نرخ دلار بر بازار سرمایه پرداخت و گفت: بازار سرمایه نگرانی زیادی از بعد کاهش قیمت دلار ندارد. زیرا تحلیل‌های بنیادی نشان دهنده نبود ظرفیت تقویت پول ملی در برابر دلار در بازه کوتاه‌مدت و میان‌مدت است و بازار سرمایه از این منظر متوجه تهدید خاصی نیست.