۰ نفر

بررسی چشم انداز کوتاه مدت بازار سرمایه؛

پیش بینی بورس؛ کدام صنایع پیشتاز معاملات هفته آینده خواهند بود؟

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 627721
پیش بینی بورس؛ کدام صنایع پیشتاز معاملات هفته آینده خواهند بود؟

طبق پیش‌بینی کارشناسان، اصلاح بازار سرمایه در شرایط کنونی و پس از روزها سبزپوشی، امری طبیعی است و در میان‌مدت و پس از اصلاحات احتمالی، بازار شرایط رشد خود را دارد و نگرانی و تهدیدی برای بورس وجود ندارد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ بر اساس تحلیل کارشناسان، به نظر می‌رسد بازار تمایل بیشتری به توجه به اخبار مثبت دارد. خبرهای منفی، تاثیر کمتری بر روند بازار دارند و تمایل بازار به صعود مشخص است. با این حال، اخبار برجامی و جنگ روسیه می‌تواند بر ذهن سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارد. همچنین هر چه به سمت مجامع حرکت کنیم، تقسیم سودها وزن بیشتری در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران پیدا می‌کند.

مسعود میرزا باقری، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: به طور کلی، هفته‌ای متعادل هم در قیمت‌ها و هم در حجم معاملات سهام را شاهد بودیم و در دو بال اصلی بازار یعنی پالایشی و خودرویی‌ها، حجم معاملات افزایش یافت.

مسعود میرزا باقری

وی افزود: در اواسط هفته، زمزمه‌های تعرفه جدید صادراتی روی محصولات معدنی فلزی پتروشیمی و ابهامات موجود در آن شوکی منفی به بازار داد که بلافاصله با پالس‌های مثبت از سوی تصمیم‌گیران در جهت رفع ابهام فشار فروش را در آخر هفته کاهش داد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر هم قیمت ارز در بازار آزاد به کانال ۲۸ هزار تومانی رسید که باعث خوش‌‌بینی به شرکت‌های صادراتی شد. در مجموع، پرمعامله‌ترین شرکت‌های بازار در روزهای پایانی هفته، نماد وساپا، خگستر و ورنا بودند که باز شدن کلاف پر پیچ و خم واگذاری سهام دولت از آنها می‌گذرد و لیدرهای خودرویی‌ها یعنی خودرو و خساپا هم در همین بخش قرار دارند.

وی ادامه داد: بازار به این سه نماد توجه ویژه‌ای داشته که نشان می‌دهد دستور دولت برای واگذاری دو خودروساز را کاملا جدی فرض کرده‌اند و بدیهی است در صورتی که جدیت لازم در دولت دیده نشود، این بخش از بازار که با افزایش قیمت سهام هم مواجه بوده، آسیب خواهد دید.

این کارشناس بیان کرد: قیمت نفت هم کماکان بالای ۱۰۰ دلار است و این به نفع پالایشی‌ها و تولیدکنندگان بالا دست پتروشیمی خواهد بود. همانند تولیدکنندگان اولفین که خوراک سایر بخش‌های پتروشیمی را تولید و تامین می‌کنند.

میرزاباقری باقری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت معاملات در هفته گذشته و اتفاقات پیش رو، به نظر می‌رسد در هفته آینده صنایع پالایشی و خودرویی مجددا در صدر تقاضا سهامداران قرار داشته باشند و معاملاتی هیجانی و متلاطم به ثبت برسانند. اما در مورد سایر صنایع انتظار می‌رود شاهد روندی متعادل و مثبت در معاملات باشیم.