۰ نفر

در ادامه اختلافات دو صندوق توسعه ملی و تثبیت؛

قرارداد بین صندوق توسعه ملی و تثبیت بازار سرمایه به کجا رسید؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰
کد خبر: 627369
قرارداد بین صندوق توسعه ملی و تثبیت بازار سرمایه به کجا رسید؟

روز گذشته، میرمحمد صادقی، عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، از پرداخت دو هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه تا پایان فروردین خبر داد و شریط این پرداخت را، وصول مطالبات از سازمان امور عضو مالیاتی اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ یکی از حواشی بورس در هفته اخیر، تداوم اختلاف صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه و ادعاهای متفاوت مسئولان این دو صندوق بود. 

اختلاف بین دو صندوق توسعه ملی و تثبیت بازار سرمایه، زمانی به اوج خود رسید که به دنبال اعلام مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد پرداخت نشدن منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت، این صندوق اعلام کرد که به تعهدات خود پایبند بوده و با توجه به اینکه صندوق تثبیت بازار هنوز قرارداد فی مابین را امضا نکرده، به لحاظ حقوقی پرداخت پول به آن خطا است.

این کشمش در حالی ادامه داشت که در نهایت، صبایی، رییس هیات عامل صندوق تثبیت، اظهارات صندوق توسعه ملی مبنی بر عدم واریز مبالغ ماهانه به این صندوق به سبب امضاء نکردن قرارداد را تایید کرد و گفت: در حال حاضر مطابق یکی از بندهای مندرج در پیش‌نویس قرارداد، صندوق توسعه ملی پرداخت پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مبلغ ۵۱۰ میلیارد دلار را منوط به دریافت مطالبات خود از سازمان امور مالیاتی کرده که صندوق تثبیت مطابق جایگاهی که در آن قرار گرفته، امکان پذیرش چنین مسئله‌ای را ندارد.

به گفته وی، طبق مصوبات دولت و اعضا هیات امناء صندوق توسعه ملی، قرار بود مبلغی معادل ریالی ۵۱۰ میلیارد دلار در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری شود که تاکنون، فقط بخشی از آن به مبلغ دو هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان واریز شده است. در قراردادی که توسط صندوق توسعه ملی تنظیم شده، موضوع حائز اهمیت مربوط به بدهی سازمان امور مالیاتی به صندوق توسعه ملی می‌شود. زیرا صندوق توسعه ملی پرداخت پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مبلغ ۵۱۰ میلیارد دلار را منوط به دریافت این بدهی کرده است. در واقع، قرادادی که دو جانبه بود، با حضور شخص ثالت یعنی سازمان امور مالیاتی، سه جانبه شده است.

با این حال، میرمحمد صادقی، معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، روز گذشته خبر از پرداخت دو هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه تا پایان فروردین داد و تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود، سازمان امور مالیاتی در قالب بدهی‌های خود به صندوق توسعه ملی، دستور پرداخت حداقل دو هزار میلیارد تومان به خزانه را اعلام کرده است که پس از این پرداخت، ما همان پول را به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت خواهیم کرد. 

وی افزود: به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، واریزی صندوق توسعه را ذیحساب و مؤدیان بزرگ تایید کرده‌اند و خزانه هم باید پرداخت کند. به نظر می‌رسد تا پایان فروردین ماه این پول در قالب قسط اول طلب ما از سازمان امور مالیاتی که حدود دو هزار میلیارد تومان است به صندوق توسعه ملی پرداخت و سپس به حساب صندوق تثبیت واریز شود. 

به گفته صادقی، بر اساس مصوبات قبلی ما باید ماهانه ۶۵۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار واریز کنیم. این دو هزار میلیارد تومان تقریباً معادل سه قسط می‌شود. با فرض اینکه موعد اولین قسط صندوق توسعه ۲۶ دی ۱۴۰۰ بوده باشد، با پرداخت این دو هزار میلیارد تومان حدودا ۳ قسط از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت پرداخت خواهد شد.