۰ نفر

نگاهی به نوسانات پرتفوی «فارس» در اسفند ماه؛

تحلیل عملکرد ماهانه «فارس» در بورس / دلیل جهش ارزشی پرتفوی پتروشیمی خلیج فارس چه بود؟

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳
کد خبر: 626948
تحلیل عملکرد ماهانه «فارس» در بورس /  دلیل جهش ارزشی پرتفوی پتروشیمی خلیج فارس چه بود؟

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در اسفند ماه با افزایش هشت هزار و ۱۹۰میلیارد تومانی ارزش پرتفوی بورسی همراه شد و ارزش کل این پرتفوی خود را به حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان رساند. همچنین فارس، در اسفند ماه ۱۱۶میلیارد تومان سهام بورسی جدید خرید و سودی ۱۷۱میلیارد تومانی از محل فروش بخشی از سهام خود به دست آورد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ رونق بازار سهام در اسفند ماه سال 1400، سبب شد تا ارزش بازاری پرتفوی بورسی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، افزایشی هشت هزار و 190میلیارد تومانی را شاهد باشد.

نمادهای صنعت محصولات شیمیایی، با رشد ارزش بازاری هفت هزار و 110میلیاردی، بیشترین نقش را در رشد ارزش این پرتفوی فارس ایفا کردند. همچنین نمادهای نیروگاهی رشد هزار میلیارد تومانی ارزش بازاری سهام را تجربه کردند.

به این ترتیب، ارزش پرتفوی بورسی فارس، در پایان سال 1400 به حدود 200هزار میلیارد تومان رسید. در حالی که این رقم در پایان سال 99، برابر با 173هزار میلیارد تومان بود.

پرتفوی غیربورسی فارس نیز رشد کرد

به واسطه خرید چهار هزار و 700میلیارد تومان حق تقدم شرکت‌های خارج از بورس توسط فارس، ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت در پایان اسفند ماه به 23هزار و 670میلیارد تومان رسید که 28درصد بیشتر اسفند سال گذشته است.

پرتفوی فارس به تفکیک صنعت

با افزایش سرمایه‌گذاری فارس در شرکت‌های گروه مواد و محصولات شیمیایی، سهم این شرکت‌ها از کل پرتفوی فارس، از 34.4درصد به 44.6درصد افزایش یافت. به این ترتیب، شرکت‌های این گروه با عبور از شرکت‌های صنعت واسطه‌گری‌های مالی و پولی، بیشترین سهم از پرتفوی فارس را به خود اختصاص دادند.

در گراف زیر، صنایعی که بیشترین سهم از پرتفوی فارس را به خود اختصاص داده‌اند، قابل مشاهده است.

1

 

تغییرات در سهم‌های تحت تملک فارس

در اسفند ماه سال 1400، فارس 116میلیارد تومان سهام بورسی جدید خرید که شامل سهام شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا، مبین و تندگویان می‌شود.

به علاوه حدود 50میلیارد تومان از این مبلغ، مربوط به سرمایه‌گذاری فارس در صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر بود. از سوی دیگر، فارس 60میلیارد تومان حق تقدم پتروشیمی جم در اختیار خود را به سهام این شرکت تبدیل کرد.

از سویی دیگر، فارس در این ماه بخشی از سهام خود در شرکت‌های سپهر سودمند سینا و پتروشیمی همت را به فروش رساند و سودی 171میلیارد تومانی از این محل کسب کرد.

این خرید و فروش‌ها، به همراه تغییرات ارزش سهام شرکت‌های تحت مالکیت فارس، سبب شد تا سهم این شرکت‌ها از پزتفوی فارس دچار تغییراتی شود. در نتیجه، شرکت‌های پتروشیمی نوری، پارس، مبین، بوعلی سینا و تندگویان، به ترتیب بیشترین سهم از پرتفوی فارس را به خود اختصاص دادند که در گراف زیر نمایش داده شده است.

2