۰ نفر

چشم انداز بازار سهام؛

رشد بازار در سال جدید؛ بورس ۱۴۰۱ به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۰۹
کد خبر: 626267
رشد بازار در سال جدید؛ بورس ۱۴۰۱ به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

این هفته اولین هفته جدی و بدون تعطیلات بازار سهام بود. هفته‌ای که بازار روی خوش خود را به سهامداران نشان داد. ارزش معاملات سهام خرد سهام در روز یکشنبه رکورد ۶ ماهه خود را زد و به بالای هزار میلیارد تومان رسید. در روزهای بعد نیز با اینکه فشار عرضه‌ها بالا بود اما ارزش معاملات خرد سهام توانست خودش را بالای پنج هزار میلیارد تومان نگه دارد و شاخص کل با رسیدن به مقاومت ۱۴۵۲ هزار واحد، وارد ریز موج اصلاحی شد.

اما افت چندانی را تجربه نکرد و بیشتر شاهد دست به دست شدن سرمایه در بین گروه‌های مختلف بودیم. تا به امروز شاخص کل توانسته  از کف نزولی خود بازدهی ۲۰ درصدی را داشته باشد و طبیعی است که در این محدوده عده‌ایی شروع به شناسایی سود کنند و صد البته سهمی که در روند صعودی خود مکث‌ها و استراحت‌هایی دارد بهتر از سهمی است که بخواهد بدون استراحت به رشد خود ادامه دهد.

لیدر این هفته بازار به وضوح خودرویی‌ها بودند.  خبر عرضه بلوکی دولت در دو نماد خودرو و خساپا باعث شد که بازار توجه ویژه‌ای به این گروه داشته باشد. البته توجه اصلی بازار زمانی خواهد بود که قیمت عرضه بلوکی تعیین شود. اما اگر مطابق به پیش بینی بازار نباشد تمام این سودها برگشت خورده و اما اگر بهتر از پیش بینی باشد دوباره یک موج توجه به این گروه شکل خواهد گرفت.

در روز چهارشنبه با باز شدن خگستر، موج عرضه در گروه خودرویی شکل گرفت که به دنبال آن کلیت بازار منفی شده و در واقع  باز هم شاهد ضعف تحلیلی در بازار بودیم. اینکه گروه‌های مختلف اثرات زیادی از گروه لیدر میگیرند، سوگیری است که در بازار های مالی وجود دارد ولی شاید این اثر در بازار ما بیش از حد پررنگ است و باید با درایت بیشتر در موقع خرید و فروش‌ها ربط و اثرات گروه‌ها به یکدیگر را بررسی کنیم.

از حالا به بعد شرایط بنیادی سهم‌ها به خصوص سهم‌هایی که dps های خوبی در گذشته تقسیم کردند میتواند  مولفه مهم بازار برای انتخاب سهم باشد. همچنین بر روند قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها تاثیر گذار خواهد بود و البته قیمت جهانی نفت.

سارا فلاح

در مورد دلیل افت اخیر ۶ درصدی نفت برنت در هفته گذشته باید گفت پس از آنکه کشورهای مصرف کننده نفت اعلام کردند نفت قابل توجهی از ذخایر استراتژیک خود آزاد خواهند کرد قیمت نفت برنت به بشکه ۱۰۱ دلار کاهش یافت. در روز چهارشنبه کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی توافق کردند که ۶۰ میلیون بشکه از ذخابر استراتژیک خود را وارد بازار کنند.

 هفته پیش نیز بایدن دستور آزاد سازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده آمریکا را صادر کرد. اما با تمام این تفاسیر عرضه همچنان با محدودیت‌هایی همراه است و اقدامات اخیر را نشان دهنده عزم سیاسی قوی جهت ایجاد محدودیت در صادرات نفت روسیه دانست و این اقدامات مانع جبران کمبود واقعی نفت نخواهد شد.

پالایشگاه‌های کشور چین به عنوان متحد اصلی روسیه همچنان به تعهدات خود در قبال قراردادهای نفتی با روسیه پایبند هستند اما از اخذ قراردادهای جدید با این کشور خودداری می‌کنند و این یک نشانه مهم برای عزم جدی غرب برای فشار به چین و شرکت‌های پالایشی چینی جهت کم کردن بشکه‌های نفت روسیه از بازار جهانی نفت است.

 از طرف دیگر یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت فعلی نفت مذاکرات برجام است. بازارهای جهانی و کشورهای غربی به شدت نیازمند ورود نفت ذخیره شده ایران و همچنین افزایش تولید ایران برای پوشش بخشی از کسری نفت در کنار سایر عوامل دیگر مانند نفت شیل و غیره هستند.

لذا در مورد اصلی‌ترین مولفه تاثیرگذار بر اقتصاد و بازار سرمایه یعنی برجام باید گفت هرچند اخیرا انتونی لینکن، وزیر امور خارجه امریکا در گفت‌وگو با بی بی سی اعلام کرد که به دستیابی به توافق مجدد خوش بین نیست. اما این را می‌توان در راستای تداوم جنگ روانی دو طرف به حساب آورد و شواهد و قراین منطقی نشان دهنده احتمال بسیار بالای توافق در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت است. بنابراین احیای توافق برجام باعث یک بازی برد برد هم برای غرب و هم برای ایران خواهد شد و عملا باید گفت که غرب بر روی نفت ایران حساب باز کرده است.

در مورد زمان احتمالی توافق باید گفت با توجه به محدودیت‌های زمانی ایران و غرب و همچنین نیازهای دو طرف احتمال دستیابی توافق در زودهنگام زیاد است. در مورد اثرات برجام در بازار سرمایه بارها صحبت شده است اما به صورت خلاصه باید گفت تاثیرات مثبت احیای برجام چند ماه بعد از حصول توافق در اقتصاد و بازار سرمایه نمایان خواهد شد.

در مورد نرخ دلار نیز باید گفت بازار سرمایه نگرانی زیادی از بعد کاهش قیمت ندارد. زیرا تحلیل‌های بنیادی نشان دهنده نبود ظرفیت تقویت پول ملی در برابر دلار در بازه کوتاه‌مدت و میان‌مدت است و بازار سرمایه از این منظر متوجه تهدید خاصی نیست.

و اما پیش بینی بازار در هفته آینده:

با توجه به حرکات صعودی خوبی که در اکثر گروه‌ها شاهد بودیم انتظار می‌رود که روند بازار در میان‌مدت همچنان صعودی باشد اما برای هفته آینده احتمالا یک اصلاح کوچک و استراحت و در جا زدن را در کلیت بازار شاهد خواهیم بود.

 ارزش معاملات خرد سهام خیلی مهم است. در حال حاضر میانگین متحرک ۲۰ ارزش معاملات خرد سهام الان در حدود ۴.۵ هزار میلیارد تومان است، اگر میانگین هفته آینده بتواند بالای این عدد قرار گیرد وضعیت خوب و امیدوار کننده خواهد بود.

اما به رسم هر هفته نگاه تکنیکالی داریم به شاخص کل:

شاخص کل در حال حاضر درگیر محدوده مقاومتی بین ۱۴۵۳ تا ۱۴۸۰ هزار واحد هست. با توجه به گام حرکتی شاخص کل اصلاح عمیق دور از ذهن است و بیشتر انتظار داریم که در هفته آینده روند رنج و استراحت را پیش بگیرد و بعد از آن به سمت هدف ۱۵۸۰ هزار واحد حرکت کند که البته در این بین مقاومت مینور در محدوده ۱۵۴۰ هزار واحد را خواهد داشت.

نمودار

برای اینکه متوجه شویم سهم‌های کوچک و متوسط بازار لیدر هستند یا سهم‌های بزرگ نگاهی داریم به نمودار نسبت شاخص هم وزن به شاخص کل. در این نمودار هرچه روند صعودی‌تر باشد بیانگر این است که وضعیت شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بهتر است.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود این نمودار الگوی کنج نزولی تشکیل داده و با شکست سقف این محدوده عملا روند نزولی به پایان رسیده است. بنابراین پیش بینی میشود که وضعیت گرو‌ه‌های کوچک و متوسط از گروه‌های بزرگ در هفته آینده بهتر باشد.

نمودار2

*تحلیلگر بازار سرمایه